Den glemte spiseforstyrelse - Ortoreksi


Mille,Kristian
 Share

Recommended Posts

Hej..

Vi er to journaliststuderende fra Syddansk Universitet i Odense, der står overfor en kommende TV-eksamen nu her.

Vi har i den forbindelse valgt at sætte fokus på den populært kaldt "glemte spiseforstyrrelse" Ortoreksi, hvor jagten på sundhed går ind og tager overhånd. Vi mener, at der er alt for lidt fokus på dette emne, og at det kunne være spændende at "grave dybere" ned i det.

DERFOR EFTERLYSER VI EN ELLER FLERE PERSONER, DER HAR ORTOREKSI (eller har haft det!) OG SOM HAR LYST TIL AT FORTÆLLE OS OM, HVORDAN DET ER, HVORDAN ENS HVERDAG FOREGÅR OSV.

Det er som sagt til et TV-indslag, så det skal være én, der har lyst til at stå frem med det på kamera. Men som også nævnt er vi studerende, hvilket vil sige at materialet indtil videre kun er til internt brug.

Vi håber rigtig meget på at høre fra en eller flere, der har lyst til at medvirke.

På forhånd tak.

Mille Christiansen og Kristian Nielsen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan jagten på sundhed og en sund livsstil tage overhånd, det kunne da være interessant hvis i kunne forsøge at uddybe hvad i mener med dette udsagn. Umiddelbart lyder det da positivt at stræbe mod sundhedsmaksimering.

PS: Ofte opstår der er en relativ hård tone i tråde hvor (journalist)studerende søger en eller flere personer til at passe ind i en historie og i nogle kasser de på forhånd har skabt. Så er i klar hvad i går ind til, held og lykke på MOL (og med jeres projekt).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kan ikke hjælpe jer, men kunne godt tænke mig at stille et par spørgsmål af nysgerrrighed. For den diagnose må da være umulig at stille? På samme måde som der heller ikke hersker konsensus om diagnosen "megareksi". Det er da fuldstændigt udefinerligt?

I øvrigt tror jeg ikke folk der lever meget sunde opfatter sig selv som lidende af en "spiseforstyrrelse".

Og hvad med elitesportsfolk, der følger en ekstrem tilrettelagt kostplan - er de ortoretikere?

I øvrigt kan jeg anbefaler jer at læse Verner Møllers bog: "Sundhed og Idræt - kulturanalyser til indkredsning af sundhedsaspektet i idrætten" hvis i da ikke allerede har læst den.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke hjælpe jer, men kunne godt tænke mig at stille et par spørgsmål af nysgerrrighed. For den diagnose må da være umulig at stille? På samme måde som der heller ikke hersker konsensus om diagnosen "megareksi". Det er da fuldstændigt udefinerligt?

I øvrigt tror jeg ikke folk der lever meget sunde opfatter sig selv som lidende af en "spiseforstyrrelse".

Og hvad med elitesportsfolk, der følger en ekstrem tilrettelagt kostplan - er de ortoretikere?

Det er vel endnu et af den viljesvage og kraftigt overvægtige pøbels forsøg på at sygeliggøre de mennesker, der (modsat dem selv) er i stand til at træffe fornuftige valg, hvad angår deres livsstil og pga. dette fra tid til anden kommer til at stikke ud på kulturløs og udansk vis, når de fx takker nej til kagen, der bliver delt rundt i frokostpausen pga. endnu en ligegyldig begivenhed.

Så er Onkel Jørgen vel blevet sparet besværet med at oprette endnu en ny profil :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Har I ikke lært ikke at misbruge caps lock på den der journalistuddannelse??

Anyways, det er en fejlopfattelse, at de såkaldte ortorektikere mest skal findes blandt folk, der træner seriøst. De mest ekstreme ortorektikere er snarere de stakkels tyndfede damebladslæsere, der konstant detoxer på den ene eller den anden måde, lægger deres liv til rette efter de allernyeste helsetendenser, og får en mere og mere forskruet opfattelse af dem selv, deres mad og deres krop.

Sportsfolk, der går ekstremt op i deres kost, er en anden ting. Prøv at spørge på et damebladsforum, hvis I ikke allerede har gjort det. Eller gå ned i nærmeste helsekostbutik og læg jer på lur.

Link to comment
Share on other sites

Orhorexi er forfærdeligt for de få der rammes af det. Det er en dejligt outreret og sexet ting man kan fokusere på når man vil sælge aviser.

Det er desværre ikke synderligt udbredt ej heller den værste form for spiseforstyrrelse at lide af forfærdeligt at lide af nogen for for spiseforstyrrelse, lad mig lige slå det fast).

Det er fantastisk læsning for sofadanskeren der kan side og peje fingre af de stakkels orthoretikere og derefter med følelsen af at være normale køre flæskesteg, brun sovs og et par bajere ned inden smøgen skal ryges som optakt til efterretten en frisk omgang is med karamel sovs. Dejligt man med ro i sindet kan løsne bæltet et hak og være glad ved man ihvf ikke er det der orthoretiker.

Christ hvor er jeg træt af at høre om orthorexis, megarexi og steroidemisbrug af sofadanskere der ikke har svedet en dag i sit liv. At en så lidelse med så lille udbredelse skal have så meget opmærksomhed siger mere om dette samfund der er ved at æde og dovne sig selv ihjel end noget andet. Nu vil jeg tage mig en proteinshake med frosne bær, havregryn, økologisk peanutbutter, valleprotein og skummetmælk, så kan sofaflæskedanskerne korse sig og jeg kan gå i seng vel vidende at jeg gjorde noget godt for mit helbred og min livskvalitet i dag. Til den gennemsnitlige dansker siger jeg bare held og lykke med bæltet, håber dr er huller nok i overskud til endnu et "normalt" leveår.

Link to comment
Share on other sites

Handler det ikke også om, at dem der nu fejler det her, måske får et så forvrænget syn på hvad sundhed er, så de i kampen for at leve sundt, ubevidst kommer til at leve usundt fordi de udelader bestemte fødevarer eller næringskilder.

Jeg kan da forestille mig at disse mennesker vil kunne komme til at lide af forskellige mangler på eksempelvis vitaminer og mineraler. Netop fordi de ikke spiser varieret og bredt.

Eller er så fedtforskrækkede at de ikke får de fedtsyrer de skal, som altså er lige så vigtige for os som protein og kulhydrat.

På min arbejdsplads er størstedelen kvinder 30+........nogle af dem er på den ene kur efter den anden....så må de ikke spise det ene, så må de ikke spise det andet. Bla bla bla!!!

Jeg tvivler på at de ligefrem er sundhedsfanatikere der grænser til det sygelige....de er nok mere dameblads-sundhedsudgaven, som der blev nævnt. Men slanke bliver de sgu ikke. Min pointe er at deres billede på hva der er sundt og i det her tilfælde slankende, er lettere forskruet. Så jeg kan nemt forestille mig hva en der virkelig går op i det, kan komme til at for forestillinger om.

At mange herinde og andre steder drikker diverse shakes og spiser meget sundt og træner, er jo ikke ensbetydende med at de falder under kategorien "spiseforstyrrelse". Det betyder bare at de går op i deres krop/udseende/velvære you name it. Så længe deres hverdag ikke er styret fuldkommen af disse "sundhedstanker", som den jo nok er hos de der er syge.

At "sofadanskeren" kan sidde og godte sig og føle sig som et såkaldt bedre menneske, fordi de ikke er sygeligt fikseret på sundhed og nyde flæskestegen, som der blev nævnt. Er det så ikke bare det samme som at de der har den holdning kan pege fingre ad og føle sig bedre end "sofadanskeren", fordi denne sidder og propper sig.

Nu gik det oprindelige spørgsmål jo på om der var nogle som led af den her sygdom, som ville hjælpe trådstarter. Og ikke på hvorvidt det var en sygdom eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Her er linket til artiklen - dog en noget tynd kop kaffe...:

To ud af tre 18-35-årige læser ikke varedeklarationen på deres fødevarer. Unge går mere op i udseende end sundhed, mener eksperter

http://www.urban.dk/article/20090104/nyheder/90104010/

EDIT: Så er det jo rart at vide at man tilhører de sunde 29% af den unge befolkning :4drunk:

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm.. Jeg tror måske jeg er en af dem i mener er gået over gevind.. Jeg spiller dog også badminton på højt plan, og føler mig ikke overdrevet sund eller i besidelse af en lidelse. Umidelbart vil jeg mene at det ikke er mig som har et problem, men som andre i denne tråd synes jeg i skal tage til nordsjælland og finde et gadetorv, og så bare tage en tilfældig af de 29-40 årige damer som render i fitness 7 gange om ugen, og kun spiser kogte grønne bønner til aftensmad, og café latte til morgen og frokost..

Jeg synes det er fedt i gerne vil sætte fokus på sundhed, men jeg kan ikke lade være med at tænke at jeres kræfter kunne have været brugt på mange andre områder af sundhed.. for jeg mener det er langt værre problemer i sundhedssektoren end folk som går overdrevet op i at spise ordenligt.. Det er ikke fordi de ender med at dø ligesom anoretikere kan, forstår i ?

Men jeg vil ønske jer meget held og lykke med jeres eksamen, og når i består, så bliv endelig ved med at leve indlæg om problemstilinger i sundhedssektoren.

Træningshjernen

(Ps: jeg er meget uenig i Blanco's statement om at det er " de overvægtige" som prøver at aliengøre "de sunde". Det er jo et reelt problem for nogle, så umiddelbart synes jeg ikke man skal fornægte problemet, for er der noget som gør ondt på folk med en lidelse må det være at høre at ens lidelse ikke findes tænker jeg!!)

Edited by Træningshjernen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har så svært ved at tage denne lidelse seriøst!!

Så for nogle uger siden et dybtegående interview i go' aften Danmark, med en ung dame, der led af spiseforstyrrelsen. Hun fortalte, at det påvirkede hendes dagligdag i et sådan omfang, at hun blev nødt til at takke nej til slik og kage på arbejdspladsen og når hun handlede i super markedet gik hun kun efter de sunde varer........ Det må sku være hårdt :o!?

Udover dette viste det sig, at det kun kom i perioder, og hun kunne sagtens spise løs af slik og andre usunde sager, når hun ikke havde sine perioder !???? - WTF. I mine ører lyder det lidt som et kald på opmærksomhed "ihh åhhh jeg er så syg, så syg - giv mig opmærksomhed"..

Jeg ved intet andet om sygdommen, end hvad jeg så i programmet, og det lød ærligt talt som en stor joke for mig..

Link to comment
Share on other sites

problemet er jo ikke i, at de takker nej til slik og kage.. Problemet er, at de ligesom anorektikere, får et sygeligt forhold til mad.

Det er to sygdomme der ligger meget op af hinanden jo. Den ene fokusere på vægten - den anden blot på sundheden.

Problemet er dog, at folk med ortoreksi fokusere så meget på sundhed, at de får et fuldkommen langt ude forhold til det, og det der før var sundhed, bliver nu en besættelse i deres eget hoved, og de skaber deres egne ideer om hvad der er sundt og ikke sundt.

Læste en historie om en pige med ortoreksi der udelukkende spiste nogle udvalgte grøntsager. Hun havde ingen reel viden omkring sundhed eller lignende, men hendes psykiske sygdom, havde altså bildt hende ind at dette var det eneste hun kunne spise, ellers ville det simpelthen gå ud over hendes helbred og få fatale følger.

... Det er klart at nogle inde på denne side måske har et lidt ... 'fanatisk' forhold til sundhed.. det er kun godt, i mine øjne. Går selv højt op i det..

Problemet med ortoreksi er, at det er sygdommen der tager over, og det der reelt er sundhed bliver fuldkommen forskruet.

At leve af pepperfrugt og agurk er jo ikke sundt!... Det er en langt ude slankekur.. Og en sygdom, når man begynder at sige "... jeg dør hvis jeg ikke spiser sådan her"...

Link to comment
Share on other sites

problemet er jo ikke i, at de takker nej til slik og kage.. Problemet er, at de ligesom anorektikere, får et sygeligt forhold til mad.

Det er to sygdomme der ligger meget op af hinanden jo. Den ene fokusere på vægten - den anden blot på sundheden.

Problemet er dog, at folk med ortoreksi fokusere så meget på sundhed, at de får et fuldkommen langt ude forhold til det, og det der før var sundhed, bliver nu en besættelse i deres eget hoved, og de skaber deres egne ideer om hvad der er sundt og ikke sundt.

Læste en historie om en pige med ortoreksi der udelukkende spiste nogle udvalgte grøntsager. Hun havde ingen reel viden omkring sundhed eller lignende, men hendes psykiske sygdom, havde altså bildt hende ind at dette var det eneste hun kunne spise, ellers ville det simpelthen gå ud over hendes helbred og få fatale følger.

... Det er klart at nogle inde på denne side måske har et lidt ... 'fanatisk' forhold til sundhed.. det er kun godt, i mine øjne. Går selv højt op i det..

Problemet med ortoreksi er, at det er sygdommen der tager over, og det der reelt er sundhed bliver fuldkommen forskruet.

At leve af pepperfrugt og agurk er jo ikke sundt!... Det er en langt ude slankekur.. Og en sygdom, når man begynder at sige "... jeg dør hvis jeg ikke spiser sådan her"...

dvs at de egentlig ikke tilstræber sundhed i traditionel forstand? De er ikke sygeligt besatte af sundhed? Men de lider af tvangsforestillinger (relateret til mad)?

Link to comment
Share on other sites

problemet er jo ikke i, at de takker nej til slik og kage.. Problemet er, at de ligesom anorektikere, får et sygeligt forhold til mad.

Det er to sygdomme der ligger meget op af hinanden jo. Den ene fokusere på vægten - den anden blot på sundheden.

Problemet er dog, at folk med ortoreksi fokusere så meget på sundhed, at de får et fuldkommen langt ude forhold til det, og det der før var sundhed, bliver nu en besættelse i deres eget hoved, og de skaber deres egne ideer om hvad der er sundt og ikke sundt.

Læste en historie om en pige med ortoreksi der udelukkende spiste nogle udvalgte grøntsager. Hun havde ingen reel viden omkring sundhed eller lignende, men hendes psykiske sygdom, havde altså bildt hende ind at dette var det eneste hun kunne spise, ellers ville det simpelthen gå ud over hendes helbred og få fatale følger.

... Det er klart at nogle inde på denne side måske har et lidt ... 'fanatisk' forhold til sundhed.. det er kun godt, i mine øjne. Går selv højt op i det..

Problemet med ortoreksi er, at det er sygdommen der tager over, og det der reelt er sundhed bliver fuldkommen forskruet.

At leve af pepperfrugt og agurk er jo ikke sundt!... Det er en langt ude slankekur.. Og en sygdom, når man begynder at sige "... jeg dør hvis jeg ikke spiser sådan her"...

dvs at de egentlig ikke tilstræber sundhed i traditionel forstand? De er ikke sygeligt besatte af sundhed? Men de lider af tvangsforestillinger (relateret til mad)?

Ikke langt fra for at kridte det lidt op som fraende siger så handler det om at man forbinder jo salat og mageret kød som sund kost og er også rigtigt nok men ortoreksi er også en blanding af at spise utroligt lidt og træne meget hele tiden for at forblive tynd eller trimme kroppen... Men glemmer kroppen har brug for sukker protein osv og derfor ryger i ubalance som så begynder eller er usundt.

Man kan vel lave en lille sjov parallel hvis man siger det er sundt at vinter bade... bare ikke i flere timer da man så bliver syg :) i bund og grund tager kost og motion til det ekstreme og kører så stort et underskud at din krop vel bare nedbryder/æder sig selv.

Ps. er ikke den helt store ekspert men tror jeg har ramt plet ret endelig hvis jeg tager fejl :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nogle tager fejl i deres definition af ortoreksien. Det essentielle er ikke ofrenes handlinger, og deres fokus på sundhed, der er problemstillingen. Det er i og for sig ikke noget problem. Problemet er tvangstankerne omkring det. Hvis man bruger det meste af sin vågne tid på at tænke over, hvad man propper i hovedet, og hvad man ikke propper i hovedet har man i mine øjne et problem. Det kommer selvfølgelig an på, om man virkeligt interesserer sig for det. Men derfra og så til, at bruge mange timer hver dag på, at tænke over sit fødeindtag er langt.

Jeg fokuserer selv meget på, hvad der kommer ind, men på en afbalanceret måde. Det bliver bestemt på forhånd, velovervejet, og så er det det, og der tænktes ikke rigtigt mere over det, førend amden ryger ned.

Problemstillingen er i mine øjne tvangstankerne, og hvad de medfører af nedsat livskvalitet og ikke handlingerne i at fokusere på sundhed, som jo gerne skulle medføre forhøjet livskvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share