Jeg kører død efter en time


Mol
 Share

Recommended Posts

Jeg er er en 38 årig mand, 83 kg. 180 cm høj, der siden medio okt. er begyndt at træne for at få fjernet pærefiguren og få lidt dtyr på dellerne inden jeg bliver 40, og også fordi jeg ganske enkelt har en rigtig dårlig kondi. Efter et par måneder med lidt famlen og afprøvning af forskellige former for træning, -løb, spinning og styrketræning, fik jeg hjælp fra instruktøren i centeret hvor jeg går, og fik flg. "program", - starter med ca 20 min. cardio/løbe/crosstræning for at få pulsen op på 70 - 90 % derefter styrketræning på et par maskiner med så høj intensitet som muligt, eks. 2 el. 3 maskiner x 3 gentagelser, herefter tilbage til løbebåndet og få pulsen op igen, og tilbage igen til samme tur med styrketræning som før osv. Ingen tvivl om at det er noget der virker, men jeg har blot oplevet at jeg efter ca 1 time begynder at miste pusten, (selvom der egentlig er pauser indbygget, da det er forskellige øvelser, og ikke cardio træning hele tiden) Jeg gætter på at det man spiser inden har indflydelse, men kan der være noget med at indtage energidrik under træning, eller trænger jeg til proteintilskud, jeg skulle jo gerne forbrænde en masse fedt (der er rigeligt at tage af) Jeg oplever også efter træning at jeg simpelthen er konstant sulten, og tydligvis trænger til noget som jeg ikke får med den mad jeg spiser. Jeg spiser ikke decideret usundt, men nok alm dagligdagskost med en rimelig god portion groft og grønt. Jeg har brug for lidt hjælp fra jer proffer.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Umiddelbart synes jeg ikke, at dit progran lyder så fantastisk gennemtænkt - hvis du varmer op i 20 min og kommer helt op til 90% af max, derefter styrketræner ved høj intensitet, tilbage på løbebåndet og så styrketræner igen, så er det klart, at din krop virkelig bliver træt - du udsætter den jo for store belastninger og arbejde - måske holder du pauser, men jeg ville klart skille det af.

Hvis du dyrker TUNG styrketræning, hvilket det lyder til du gør - så er der rigeligt med intensitet i det, det kan du sikkert selv mærke, når du løfter tungt. Hvis du vil have træning i pauserne mellem sets (som oftest 1 min), så lav nogle gulvøvelser - kropsstamme, ryg, mave, noget på bold og så giv den gas igen...

Jeg ville aldrig løbe, styrketræne, løbe og så styrketræne igen i samme pas - det er simpelthen for hårdt :)

Nick

Link to comment
Share on other sites

Jeg er er en 38 årig mand, 83 kg. 180 cm høj, der siden medio okt. er begyndt at træne for at få fjernet pærefiguren og få lidt dtyr på dellerne inden jeg bliver 40, og også fordi jeg ganske enkelt har en rigtig dårlig kondi. Efter et par måneder med lidt famlen og afprøvning af forskellige former for træning, -løb, spinning og styrketræning, fik jeg hjælp fra instruktøren i centeret hvor jeg går, og fik flg. "program", - starter med ca 20 min. cardio/løbe/crosstræning for at få pulsen op på 70 - 90 % derefter styrketræning på et par maskiner med så høj intensitet som muligt, eks. 2 el. 3 maskiner x 3 gentagelser, herefter tilbage til løbebåndet og få pulsen op igen, og tilbage igen til samme tur med styrketræning som før osv. Ingen tvivl om at det er noget der virker, men jeg har blot oplevet at jeg efter ca 1 time begynder at miste pusten, (selvom der egentlig er pauser indbygget, da det er forskellige øvelser, og ikke cardio træning hele tiden)

Det burde ikke være nødvendigt med energitilførsel før efter 1½-2 timers træning. Tilgengæld vil din krop højst sandsynlig belønne dig med styrke og udholdenhed, hvis du indtager 20 g. protein og 50 g. kulhydrat umiddelbart efter træning. Her er en shake en rigtig god løsning, da den er nem at have med. Inden træning (og i det hele taget) er det bedst at indtage kulhydrater med lav glykæmisk load (for at sikre et stabilt blodsukker). Det vil fx. sige: gulerødder, rugbrød, kødpålæg, mælk fremfor frugt, hvidt brød, sodavand.

Det kan også være du har vænnet din krop til at være aktiv i en time og derefter "rammer en mur". Her er der kun en vej, hvad cardio angår: Træk dig selv op og giv den en ekstra skalle! :wink:

Jeg gætter på at det man spiser inden har indflydelse, men kan der være noget med at indtage energidrik under træning, eller trænger jeg til proteintilskud, jeg skulle jo gerne forbrænde en masse fedt (der er rigeligt at tage af) Jeg oplever også efter træning at jeg simpelthen er konstant sulten, og tydligvis trænger til noget som jeg ikke får med den mad jeg spiser. Jeg spiser ikke decideret usundt, men nok alm dagligdagskost med en rimelig god portion groft og grønt. Jeg har brug for lidt hjælp fra jer proffer.

En fyr som dig der styrketræner skal have i nærheden af 200 g. protein dagligt. Det synes jeg er en del hvis den skal ind med almindelig kost - det svarere jo fx. til ½ kg. kød+2,5 liter mælk om dagen! Derudover er der ingen fordel i at sænke indtager af fedt til under 40 g./dag. Så mon du får protein og fedt nok!?!

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Du bør nok se din kost igennem, det kunne godt være synderen...

Sørger du for at få lidt protein og nogle kulhydrater at arbejde på, ca. 1-2 timer inden din træning? Det er vigtigt så kroppen har lidt energi at køre på, det kunne godt forhindre at du gik død.

Derudover syntes jeg det virker dybt tåbeligt at først løbe, så styrketræne, så løbe og så styrketræne igen, men det er der nok flere herinde der kan kommentere på!

Skriv lige hvad du spiser i løbet af en typisk dag - og også hvor meget (gram), det kan give et godt billede af dit eventuelle problem.

Desuden bør 150g protein/dagligt være absolut rigeligt til 83kg kropsvægt. 200g er overkill.

Link to comment
Share on other sites

Desuden bør 150g protein/dagligt være absolut rigeligt til 83kg kropsvægt. 200g er overkill.

..vi skal ikke strides over 50 g protein fra eller til, men jeg formoder at Mol her skal have omkring 3000kcal dagligt - lad os så sige at han skærer 1000 kcal væk, da han gerne vil tabe sig. Såfremt vi bruger en fordeling der hedder 40/30/30 ..så... regne, regne, regne bliver det 200 g protein dagligt. Tages envidere i betragtning at manden går og sulter, så bidrager protein i højere grad end kulhydrat ofte til mæthedsfornemmelsen.. så at kalde det overkill er vist lidt overkill.. :wink:

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar til jer alle.

Til Nicxus: Programmet skulle give iflg. min instruktør høj intensitet og dermed optimal fedforbrænding, jeg skylder at sige at når jeg tager en tur på crossmaskinen anden og 3. gang er det kun for lige at få pulsen op igen, og det er nok sjældent den er oppe på 90 %. Du har ret, det er hårdt.

Til No Enigma: Nu lyder jeg nok som en seriøs nybegynder, (hvilket jeg også er) når du sige shake, så tænker du på pulver opløst i vand ??, kan du sige lidt mere om hvad man skal købe, og evt. et hint om hvor, jeg tænker: i centeret, sportsbutikken, på nettet eller i Lidl :-) Hvad med proteinbars. Får man også kulhydrat i pulverform, eller hvad?? (jeg ER nybegynder)

Til Kongsfeldt: Morgenmad, - havregryn og kornflakes med mælk og et skvæt sukker :blush: Formiddag, et par gullerøder eller en banan :blush: Middag, - 2 stk. rugbrød, oftest med kødpålæg eller leverpostej, - Aften, oftest pastaret med kødsovs el. kylling, samt til tider salat. Mængden i gram aner jeg virklig ikke, selvom jeg egentlig godt er klar over det er der jeg måske skal have styr på et par ting. Jeg har bare svært ved at forestille mig selv have tid (og lyst) til at veje min mad i min i forvejen meget travle hverdag. Bare det at jeg endelig efter 5 års tilløb har fået mig taget sammen til at komme af sted er en sejer for mig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol

Lyder rigtig fornuftigt at du er kommet godt i gang. Jeg vil godt lige blande mig i shake snakken. Siden hvornår er god gammeldags velsmagende kakaomælk og 1-2 bananer lige efter træning gået af mode. Da jeg opfatter dig som primært motionist med et ønske om at blive trimmet op, er det efter min bedste overbevisning i bedste fald spild af penge at bruge de enorme summer et eller andet shake pulver koster. Ved kakaomælk får du både protein og kulhydrat, og ekstra kulhydrat i bananer.

MVH

fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Hej og tillykke med du er kommet i gang.

Hvor mange kg har du tabt siden oktober?

Du skal jo være i energi underskud for at tabe dig. Samtidig har du brug for energi til at træne. I din beskrivelse af dine daglige måltider får du hovedparten af din energi om aftenen efter træning(pasta med kødsovs). De ville være langt bedre hvis du kunne spise lidt mere inden træning og noget mindre om aftenen. Jeg synes generelt du skal prøve at gå uden om ting der er fulde af almindeligt sukker som kakaomælk. Du får en masse energi, nul vitaminer og det mætter ikke. Spis i stedet noget frugt inden træning.

Drik masser af vand under træning.

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

Til No Enigma: Nu lyder jeg nok som en seriøs nybegynder, (hvilket jeg også er) når du sige shake, så tænker du på pulver opløst i vand ??, kan du sige lidt mere om hvad man skal købe, og evt. et hint om hvor, jeg tænker: i centeret, sportsbutikken, på nettet eller i Lidl :-)

..alle har været nybegyndere og man skal jo starte et sted - det vigtigste er at få startet! - så tillykke med det! :smile:

Proteinpulver blandet med skummetmælk evt. tilsat nogle frosne bær, hvis du har en blender (så holder den sig også dejlig kold). På den måde får du præcis de gram protein og kulhydrat du har brug for, da der er kulhydrat i mælk. Proteinpulver kan købes i dit center eller helsekost butikker.

Hvad med proteinbars. Får man også kulhydrat i pulverform, eller hvad??

Det er sjældent et problem at få nok kulhydrat gennem kosten og jeg vil ikke anbefale proteinbars. Kulhydrat i pulverform er jo sukker eller druesukker.. :smile:

Nu skal Kongsfeldt selv have lov at svare, vil blot lige kort kommentere dit indtag: cornflakes har et højt glykæmisk load, så drop det - lidt sukker på havregrynene om morgenen er helt fint! Skær meget ned på pastaen (og brug fuldkornspasta). Brug i stedet masser af grønstager i eller under kødsovsen. På den måde kan du spise en meget større mængde uden at få ret mange kalorier.

Til Kongsfeldt: Morgenmad, - havregryn og kornflakes med mælk og et skvæt sukker :blush: Formiddag, et par gullerøder eller en banan :blush: Middag, - 2 stk. rugbrød, oftest med kødpålæg eller leverpostej, - Aften, oftest pastaret med kødsovs el. kylling, samt til tider salat. Mængden i gram aner jeg virklig ikke, selvom jeg egentlig godt er klar over det er der jeg måske skal have styr på et par ting. Jeg har bare svært ved at forestille mig selv have tid (og lyst) til at veje min mad i min i forvejen meget travle hverdag. Bare det at jeg endelig efter 5 års tilløb har fået mig taget sammen til at komme af sted er en sejer for mig.
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar til jer alle.

Til Nicxus: Programmet skulle give iflg. min instruktør høj intensitet og dermed optimal fedforbrænding, jeg skylder at sige at når jeg tager en tur på crossmaskinen anden og 3. gang er det kun for lige at få pulsen op igen, og det er nok sjældent den er oppe på 90 %. Du har ret, det er hårdt.

Til No Enigma: Nu lyder jeg nok som en seriøs nybegynder, (hvilket jeg også er) når du sige shake, så tænker du på pulver opløst i vand ??, kan du sige lidt mere om hvad man skal købe, og evt. et hint om hvor, jeg tænker: i centeret, sportsbutikken, på nettet eller i Lidl :-) Hvad med proteinbars. Får man også kulhydrat i pulverform, eller hvad?? (jeg ER nybegynder)

Til Kongsfeldt: Morgenmad, - havregryn og kornflakes med mælk og et skvæt sukker :blush: Formiddag, et par gullerøder eller en banan :blush: Middag, - 2 stk. rugbrød, oftest med kødpålæg eller leverpostej, - Aften, oftest pastaret med kødsovs el. kylling, samt til tider salat. Mængden i gram aner jeg virklig ikke, selvom jeg egentlig godt er klar over det er der jeg måske skal have styr på et par ting. Jeg har bare svært ved at forestille mig selv have tid (og lyst) til at veje min mad i min i forvejen meget travle hverdag. Bare det at jeg endelig efter 5 års tilløb har fået mig taget sammen til at komme af sted er en sejer for mig.

Drop kosttilskud. Det er spild af penge og rugbrød med kødpålæg gør et fantastisk og bedre job.

Link to comment
Share on other sites

Crosstraining for en begynder som vi ser her er der intet galt med.

Målet er ikke at bygge muskel "at all costs", derfor kan cardio sagtens lægges før og mellem styrkeøvelser uden dette skulle give en ringere formforbedring.

Dertil kommer også at stimulus ikke behøver at være voldsom af mængde eller intensitet for at fremprovokere de ønskede tilpasninger fysiologisk.

Programmet er hårdt, derfor kan du ikke træne så længe. Den klassiske sætning: du kan træne hårdt og længe, men ikke hårdt og længe gælder her.

Hvis du vil træne mere vil jeg anbefale at lægge flere træningspas ind på samme dag, eller over en uge.

Husk hvis du skal træne mere end 3 gange om ugen vil du sandsynligvis have gavn af også at træne pas med en noget lavere intensitet. Man får ikke optimale resultater af at køre all out hver gang, hvis man gerne vil træne hyppigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol

Lyder rigtig fornuftigt at du er kommet godt i gang. Jeg vil godt lige blande mig i shake snakken. Siden hvornår er god gammeldags velsmagende kakaomælk og 1-2 bananer lige efter træning gået af mode. Da jeg opfatter dig som primært motionist med et ønske om at blive trimmet op, er det efter min bedste overbevisning i bedste fald spild af penge at bruge de enorme summer et eller andet shake pulver koster. Ved kakaomælk får du både protein og kulhydrat, og ekstra kulhydrat i bananer.

MVH

fcqv1st

Der er ikke umiddelbart noget i vejen med ½ liter mathilde kakao. Den giver 18g protein/52g kulhydrat/2g. fedt - bananerne er overflødige her, hvis/når målet er 20g. protein/50g. kulhyrat. ½ l. Mathilde gør dog intet for mæthedsfornemmelsen!

- så her kan Dysps forslag med rugbrød og kødpålæg have en berettigelse. Det skal blot nævnes, at man så skal have 3 hele skiver rugbrød (uden smør) med en ½ pakke fedtfattig kødpålæg (50g) på for at nå op på en fordeling der ca giver 23p/56k/14f, men hvem gider have 3 madder med i tasken!?!

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke umiddelbart noget i vejen med ½ liter mathilde kakao. Den giver 18g protein/52g kulhydrat/2g. fedt - bananerne er overflødige her, hvis/når målet er 20g. protein/50g. kulhyrat. ½ l. Mathilde gør dog intet for mæthedsfornemmelsen!

- så her kan Dysps forslag med rugbrød og kødpålæg have en berettigelse. Det skal blot nævnes, at man så skal have 3 hele skiver rugbrød (uden smør) med en ½ pakke fedtfattig kødpålæg (50g) på for at nå op på en fordeling der ca giver 23p/56k/14f, men hvem gider have 3 madder med i tasken!?!

Fordelen ved rugbrød er at det mætter og indeholder en masse sunde næringsstoffer. ½ mathilde cacao mætter ikke en fis, øger insulint bedre end næsten alt andet, har begrænset næringsindhold og er fyldt med tomme kcal i form af sukker.

Det giver ikke meget mening at indtage cacaoskummetmælk når målet er et vægttab. hverken ud fra et helbredsmæssigt eller kosmetisk synspunkt.

Der er STOR forskel på om man vil tabe sig eller bygge muskelmasse op, det burde ikke komme som nogen overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen ved rugbrød er at det mætter og indeholder en masse sunde næringsstoffer. ½ mathilde cacao mætter ikke en fis, øger insulint bedre end næsten alt andet, har begrænset næringsindhold og er fyldt med tomme kcal i form af sukker.

Det giver ikke meget mening at indtage cacaoskummetmælk når målet er et vægttab. hverken ud fra et helbredsmæssigt eller kosmetisk synspunkt.

Der er STOR forskel på om man vil tabe sig eller bygge muskelmasse op, det burde ikke komme som nogen overraskelse.

Jeg går i dette tilfælde ud fra derer tale om begge dele!?! Udgangspunktet var om man skulle indtage en proteinshake, rugbrød eller mathilde efter træning! ..og du har fuldstændig ret i at mathilde ikke mætte og er tomme kalorier uden nævneværdig næringsindhold, så det helbredsmæssige aspekt kan jeg kun være enig i, men hvorom alting er handler vægttab alene om at være i energiunderskud - hvor den indtagede energi kommer fra er i den forstand underordnet - det burde heller ikke komme som nogen overraskelse.

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Jeg går i dette tilfælde ud fra derer tale om begge dele!?! Udgangspunktet var om man skulle indtage en proteinshake, rugbrød eller mathilde efter træning! ..og du har fuldstændig ret i at mathilde ikke mætte og er tomme kalorier uden nævneværdig næringsindhold, så det helbredsmæssige aspekt kan jeg kun være enig i, men hvorom alting er handler vægttab alene om at være i energiunderskud - hvor den indtagede energi kommer fra er i den forstand underordnet - det burde heller ikke komme som nogen overraskelse.

Jeg tillader mig at fluekneppe lidt:

kcal underskud fastholdes absolut bedre hvis man fokuserer på mad der mætter. Har et højt satiety index om man vil.

Dertil kommer at det er en rigtigt fin idé at indtage proteinrig mad, kcal der ikke er flydende, begrænse sukker indtaget. Både for mæthedsgraden som er vigtig for compliance og for kropssammensætningen. Der er ganske stor forskel til hvilket væv man mister og hvordan man kommer til at se ud alt efter hvilke fødevarer man indtager. Sukker har vist at disponere til højere vægtøgning og større fedtindlagring end isochaloriske fødevarer af anden art.

At spise næringsrigt bliver endnu mere vigtigt når kcal begrænses. Der er simpelthen færre kcal at gøre godt med, og dermed færre kcal at få micronæringsstoffer, fiber OA. fra. Så bliver pladsen til sukker og andrre tomme kcal meget begrænset.

Al min snak om mæthed og compliance er meget væsentlig af flere årsager:

Der er ingen der holder en diæt 100%, jo højere mæthedsgrad jo større chance for at minimere smutterne.

Der er endnu færre der vejer og måler deres mad og holder konstant øje med energiforbruget. Hvis man ikke tæller kcal og beregner og regulerer for energiforbruget er der kun en ting tilbage til at regulere indtaget; Sulten...

Der er bar eikke særligt mange argumenter for at cacaoskummetmælk skulle være en god idé når målet er fedttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig at fluekneppe lidt:

kcal underskud fastholdes absolut bedre hvis man fokuserer på mad der mætter. Har et højt satiety index om man vil.

Dertil kommer at det er en rigtigt fin idé at indtage proteinrig mad, kcal der ikke er flydende, begrænse sukker indtaget. Både for mæthedsgraden som er vigtig for compliance og for kropssammensætningen. Der er ganske stor forskel til hvilket væv man mister og hvordan man kommer til at se ud alt efter hvilke fødevarer man indtager. Sukker har vist at disponere til højere vægtøgning og større fedtindlagring end isochaloriske fødevarer af anden art.

At spise næringsrigt bliver endnu mere vigtigt når kcal begrænses. Der er simpelthen færre kcal at gøre godt med, og dermed færre kcal at få micronæringsstoffer, fiber OA. fra. Så bliver pladsen til sukker og andrre tomme kcal meget begrænset.

Al min snak om mæthed og compliance er meget væsentlig af flere årsager:

Der er ingen der holder en diæt 100%, jo højere mæthedsgrad jo større chance for at minimere smutterne.

Der er endnu færre der vejer og måler deres mad og holder konstant øje med energiforbruget. Hvis man ikke tæller kcal og beregner og regulerer for energiforbruget er der kun en ting tilbage til at regulere indtaget; Sulten...

Der er bar eikke særligt mange argumenter for at cacaoskummetmælk skulle være en god idé når målet er fedttab.

Jeg kan slet ikke være uenig :smile:

Derudover forelægger der undersøgelser der viser at proteinrig kost kan øge forbrændingen i fordøjelsesprocessen markant, ligesom fiberrig kost, visse fedtsyrer og alkohol også indfluerer herpå. Så al mulig grund til at få godt med protein, kostfibre og sundt fedt... frem for mathilde! :bigsmile: ..ja, og så masser af alkohol..hehe.. nåh nej!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponeret over de gode svar jeg får, tak for det. Jeg var en tur i centeret i dag, havde spist en skive rugbrød ekstra, + en banan samt adskillige gullerøder til middag. Det gav mærkbart mere benzin på tanken, efter 1½ time var det uret der fortalte mig at jeg havde en aftale og måtte videre. Træt, men ikke totalt død. Efter træning tog jeg en energibar, en håndfuld rosiner, og drak 1 l. kakao. En helt anden følelse. Jeg kan forstå at jeg nu må seriøst i gang med at se på hvilke fødevareindtag der indeholder mere protein, for ja der er tale om vægttab, eller snarer fedttab/forbrænding, (muskler vejer mere end fedt, så meget ved jeg) men selvfølgelig må kroppen da også gerne blive lidt mere velproportioneret, eller mere muskuløs for at sige det lige ud. Jeg fornemmer det er erfarne folk der har svaret mig her, så lige et par sidste spørgsmål, - hvor finder man let tilgængelig oplysninger om div. fødevarers indhold af hhv. protein, kulhydrat og fedt. Eller sagt på en anden måde, findes der mon en let måde at rate sine indkøb på, og indtag efter. Jeg kan let mærke at når jeg er mæt, så er der slet ikke den samme lyst til de lækre usunde ting der frister, så er man mere bevidst om sine indkøb. For jeg ved, at hvis jeg først har købt det, så spiser jeg det også, på et eller andet tidsdpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponeret over de gode svar jeg får, tak for det. Jeg var en tur i centeret i dag, havde spist en skive rugbrød ekstra, + en banan samt adskillige gullerøder til middag. Det gav mærkbart mere benzin på tanken, efter 1½ time var det uret der fortalte mig at jeg havde en aftale og måtte videre. Træt, men ikke totalt død. Efter træning tog jeg en energibar, en håndfuld rosiner, og drak 1 l. kakao. En helt anden følelse. Jeg kan forstå at jeg nu må seriøst i gang med at se på hvilke fødevareindtag der indeholder mere protein, for ja der er tale om vægttab, eller snarer fedttab/forbrænding, (muskler vejer mere end fedt, så meget ved jeg) men selvfølgelig må kroppen da også gerne blive lidt mere velproportioneret, eller mere muskuløs for at sige det lige ud. Jeg fornemmer det er erfarne folk der har svaret mig her, så lige et par sidste spørgsmål, - hvor finder man let tilgængelig oplysninger om div. fødevarers indhold af hhv. protein, kulhydrat og fedt. Eller sagt på en anden måde, findes der mon en let måde at rate sine indkøb på, og indtag efter. Jeg kan let mærke at når jeg er mæt, så er der slet ikke den samme lyst til de lækre usunde ting der frister, så er man mere bevidst om sine indkøb. For jeg ved, at hvis jeg først har købt det, så spiser jeg det også, på et eller andet tidsdpunkt.

Kig på de madvarer, som du køber. Ellers har ministeriet også et opslag på nettet, men ærligttalt, så bare start med at kigge bag på de madvarer, som du putter i kurven. Jeg har et fantastisk eksempel i dag fra min sambo, som købte kødpålæg. I dyre domme, så havde hun proppet "minimum"-kylling i kurven, nok fordi hun regnede med, at fedtindholdet er lavt. Det snyder bare, desværre.

Fedtindholdet pr. 100g var 9g fedt. Det er, i sig selv, ikke helt vildt slemt, men prisen er også en del dyrere. Når jeg køber pålæg, så køber jeg de billige ting og de er tit ganske bedre. Almindelig kyllingpålæg til 10 kr,- pakken har et fedtindhold på <0g pr. 100g.

Got the point? ;)

Kig på næringsindholdet, ikke om der står "FEDT FATTIG!!!1111" på pakken.

Det du skal kigge efter er:

Fiberindhold(hvis der ikke står noget, så er der typisk ikke fibre i madvaren)

Fedtindhold(bør være så lidt som muligt i animalske produkter, fx mælk, ost, kød, etc.)

Fordelingen af mættet/umættet fedt. Mængden af mættet fedt skal være tættest på 0%, mængden af umættet fedt bør være 100%. Altså, forstå mig ret; der er mættet fedt i alt, det kan du ikke undgå, men du bør vælge madvarer, som har det største indhold af umættet fedt, hvis du har 5 varer at vælge imellem.

Til sidst skal du kigge på kcal-indholdet. Kcal-indholdet afhænger af vand i madvaren. Jo mere vand der er i, jo mindre kalorier er der(fordi hvis der ikke er vand, så er der næring). Fx.. Grøntsager, som har et indhold på 25kcal/100g. Det er 4% kulhydrat, 96% vand(groft regnet, uden at medtage vitaminer/mineraler). Hvis du derimod tager pasta, så er der sikker 60% kulhydrat og x% fedt, samt x% protein, hvilket giver ikke-ret-meget vand. Så, hvad mætter mest? 100g pasta eller 1kg grøntsager? Energiindholdet er det samme.

Link to comment
Share on other sites

lige et lille tillægsspørgsmål, jeg ved godt man ikke bør få så meget mættet fedt, men hva er det der er forskellen på mættet og umættet fedt og hvorfor er mættet fedt så skidt? (bare sådan kort)

Forskellen er kemisk. Mættet betyder, at molekylet er "mættet" med hydroner. At det er umættet betyder, at der nogle steder(flerumættet) eller ét sted(enkeltumættet) er 2 C-atomer, som danner en dobbeltbinding i stedet for at have en hydron bundet til sig.

Mættet fedt får mængden af LDL til at stige, hvilket er det "dårlige kolesterol". Umættet fedt får mængden af HDL til at stige, hvilket er det "gode kolesterol".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share