Tommelfinger grundled ud af led


92'eren
 Share

Recommended Posts

Hej aktive mennesker.

Jeg tog på min skiferie et lidt for højt hop og havde ikke nok fart på, så jeg landede på et flat stykke og skiene blev derfor stående mens kroppen fortsatte fremad og jeg bankede hovedet ned i sneen, havde heldigvis hjelm på og jeg tog fra med højrehånd og min tommelfinger røg desværre af led.

Jeg kom på skadestuen og de lagde en gipsskinne, som de sagde skulle ligge i 6 uger. Så var jeg på skadestuen herhjemme 5 dage efter og de sagde at jeg skulle på ortopædkirurgisk afdeling, men hun syntes at den måske var overbehandlet. Idag var jeg så på ortopædkirurgisk og de instillede mig til operation, men de sagde at det var deres filosofi og at det ikke var sådan det var alle steder. Nu er jeg i den situation at jeg spiller meget håndbold på højt niveau, så jeg syntes ikke jeg har råd til 4 uger i gips og 4 uger genoptræning og i den tid ingen styrketræning. Er det nogle der ved om det er normal praksis eller om den plejer at kunne vokse sammen selv og det derfor kan tage kortere tid.. ER der riscisi ved sådanne operationer?

Håber virkelig nogle her kan hjælpe, da jeg er i tvivl om jeg skal have kontakt til et privathospital og om pengene kan betale sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Genoptræningen betyder ikke at du overhovedet ikke kan bruge din hånd, den betyder bare at du skal genoptræne og samtidig være opmærksom på at du ikke overbelaster den. Når det drejer sig om en tommelfinder og den skade som du har kan man få noget tape som man skal lægge på hånden og rundt om tommelfingeren på en bestemt måde så det danner sådan en form for vifte. Det giver støtte til fingeren og kan holde den i ro så du bedre kan træne efterfølgende. Men jeg er ikke læge eller noget så det er bedst at tale med ham/hende og så får du sandsynligvis os en ergoterapeut som du skal genoptræne med, hun han fortælle om forbindingen.

Hvis du vil op med humøret, så gør som mig da jeg fik en skade på mig håndled, træn så meget ben som det er sundt og kom i bedre form eksempelvis på løbebånd eller cykling det har en positiv effekt på din træning når du kan gå i gang igen.

Privathospitalet kan ikke nødvendigvis give dig anderledes behandling end det offentlige, der er os mange af de samme personer begge steder.

Der er altid som søren siger risici ved operationer, for dit tilfælde er der risici for stivhed og nerveskader i tommelfingeren.

Men tal med lægen og ergoterapeuten de vil sandsynligvis komme med lidt forskellige forklaringer, det gjorde de ved min skade, der sagde kirogen/lægen at jeg kunne træne efter en vis periode hvorimod ergoterapeuten var uenig og ville have mig til at vente noget længere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share