Problemer med løb udenfor


fraende
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er begyndt at løbe, efter kun at have trænet styrke i godt 1½ år..

Min træning er startet med at opbygge en god grund kondition. Dette har jeg gjort med nogle super gode interval programmer jeg har kørt på løbebånd.

Har brugt godt 2 måneder på at træne min kondition op, og det er ikke længere den der er problemet.

Jeg har nu inversteret i nogle rigitg gode løbesko. Fået taget en test i en løbe butik (ikke bare intersport, men en special forretning), og fået købt mig de her rigtig gode sko.

Men.. Har løbet med dem på bånd 2 gange, og der var faktisk ikke de store problemer.

Problemet kommer, nu hvor jeg gerne vil udenfor at løbe. det er det der har været planen hele tiden at jeg skulle.

Min mål er at kunne løbe 10km udenfor, og så senere gerne op til et ½marathon.

Indenfor kunne jeg løbe omkring de 7-8km på bånd, med 11km/t.

Nu hvor jeg er kommet udenfor, begynder jeg at få utrolig ondt i mit skindeben, eller måske mere musklen der sidder lidt mere på ydersiden - jeg ved ikke hvad den hedder, kender ikke det store til fysologien i lige de muskler.

Jeg får smerterne allerede efter godt 2km, hvilket irritere mig rigtig meget, for min kondition er langt bedre end dette.

Er der nogen der har nogle tips til hvordan jeg kommer bedst igang med at løbe udenfor?...

Skal jeg blot starte med de der 2-2,5km pr. tur, og så stille og roligt bygge op, eller hvordan bør jeg køre det op?..

Er der sandsynlighed for at jeg måske blot skal have trænet benene op til det nye underlag, og derefter kan komme hurtigt op i antal km, efter de har vænnet sig til sko og underlag?..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv ikke den store fan af løb udenfor om vinteren, da jeg ikke synes mit udbytte af træningen bliver stor nok. Derfor søger jeg gerne indendørs i vinterperioden på løbebåndet.

Når jeg starter op udendørs igen, har jeg som regel samme problem med at blive øm omkring skinnebenet. Jeg har fået det hver gang, jeg er gået fra indendørs til udendørs. Er ikke lige ekspert, men vil da tro at det skyldes at der er flere faktorer der noget at sige udendørs som f.eks. underlag, vind og vejr. Udendørs skal man jo også flytte sig selv hvor man på bånd kun skal flytte benene.. så vidt jeg har forstået det.

Flere gange under opstart udendørs har jeg grebet mig selv i at tro, at jeg kan løbe i samme tempo udendørs som på løbebåndet, hvilket jeg ikke kan. Der er forskel på løbebånd og the real world. Min ømhed plejer at forsvinde efter et par uger med mere roligt løb for lige at komme igang igen.

Det bedste råd jeg kan give dig er, af erfaring, tag det stille og roligt og få vænnet benene til løb udendørs. Smør evt. noget muskelcreme på. Det plejer at give mig et par kilometer mere før ømheden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror helt klart det er fordi dine ben skal vænne sig til en anderledes belastning. Derfor tror jeg som du selv nævner du skal tage nogle rimelig korte ture her i starten, og ikke hæve dit samlede antal km pr. uge særlig meget af gangen. Herved vænner du ikke kun muskulatur, men også alle sener og led til den anderledes belastning det er at løbe udenfor når vejret er en anelse strengt. Det kan dog efter egen erfaring være enormt fedt at kæmpe sig igennem også selvom vejrforholdene er strenge. Så vidt det er muligt er det bare at komme ud:) efter min mening ALTID sjovere at løbe udenfor end på båndet, selvom det ofte er en føles en kender hårdere:)

Link to comment
Share on other sites

Vejret er mig nu intet problem - løber som regl først efter det er blevt mørkt, der er det altså koldt! he.. men syntes jeg er i det bedste 'mood' til det der.. og så bare knalde derud af med musik i ørerne..

Men jeres svar understøtter jo meget min egen teori, om at benene bare lige skal vænnes til det - hmm

Link to comment
Share on other sites

jeg ville langsomt skifte fra løbebånd til løb uden for så du i starten har et kort pas udenfor og resten på bånd og så langsomt øg mængden af løb udenfor.

de fleste kan løbe hurtigere og længere på løbebånd end udenfor hvilket du også skal tage med i beregningerne. har du styr på hvor hurtigt du løber udenfor?

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

Det du mærker er sandsynligvis skinnebensbetændelse, og det kommer hovedsageligt pga. kulde og i mindre grad af skift i fodtøj og underlag.

Mit råd er at du bør holde dine skinneben varme under træning, f.eks. fodboldstrømper el. lign. under løbebukserne. (Hvis du er en af dem der løber i korte bukser i det her vejr så skift til lange bukser med det samme. Alle der løber i shorts om vinteren er selv ude om at de får skader).

Hvis du stadig har problemer, selvom du holder benene varme kan du prøve at smøre skinnebenene med voltaren gel, som er en smertestillende og betændelsesnedsættende gel. Det har gjort mirakler for mig. Det skal dog siges at der er mistanke om at voltaren øger risikoen for blodpropper. Jeg mener dog kun det er deres piller og ikke deres gel men er ikke sikker.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Har lige læst om skindebensbetændelse, og smerterne og situationerne hvor jeg oplever smerte, er præcist som beskrevet i de ting jeg læser på alle sider :/...

Giver min læge et kald med det samme imorgen, så jeg kan få et svar på hvorvidt det muligvis er det.. Vil helst ikke køre det derud hvor det bliver mere fatale skader...

P*S!... hmm

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal være bange for at få varige skader. Skinnebensbetændelse er let at komme af med hvis man begynder at behandle tidligt. Det er i hvert fald min erfaring.

Din læge siger sikkert at du skal holde 2-3 ugers pause og så begynde igen. (Det er somregel deres svar på alt). Det mener jeg ikke er nogen god hjælp. Smerterne kommer ofte tilbage når man starter igen. Derimod mener jeg du bør smøre skinnebenene med voltaren gel (som jeg tidligere har nævnt). Det har virkeligt gjort mirakler for mig. Da jeg havde skinnebensbetændelse kunne jeg træne med samme intensitet og mængde som før skaden og det var væk i løbet af en lille uge. "mirakelmiddel" er ikke et for stort ord hvis du spørger mig.

Du skal dog være opmærksom på ikke at bruge det umiddelbart inden træning. Det er et smertestillende middel, og man skal gerne kunne mærke det hvis det gør ondt når man træner, for så bør man stoppe med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share