Væksthormon og søvn.


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Jeg var til et foredrag i dag om livsstil og sundhed. I den forbindelse kom foredragsholderen (en læge) ind på, at det kun var ved den dybe søvn, at hjernen producerede væksthormon.

Er det rigtigt, og i så fald kan man så slutte, at meget søvn er godt for hypertrofi?

Hr. K

Har meget søvn ikke altid været godt for vækst og restitution?

Poliquin tror jeg det var der sagde at en nat shake var retardo fordi man brød den dybe søvn, en eller anden t-nation artikel.

Link to comment
Share on other sites

Poliquin tror jeg det var der sagde at en nat shake var retardo fordi man brød den dybe søvn, en eller anden t-nation artikel.

LOLiquin siger også speedskatere har større lår end Tom Platz og at han tog 5 kg lean mass på på 5 dage ved at spise organisk mad :smile: At Loliquin siger noget er efterhånden ikke et kvalitetsstempel.

Link to comment
Share on other sites

Har meget søvn ikke altid været godt for vækst og restitution?

Poliquin tror jeg det var der sagde at en nat shake var retardo fordi man brød den dybe søvn, en eller anden t-nation artikel.

nu er det jo slet ikke sikkert at man bruder den dybe søvn, bare fordi man er oppe om natten. Reelt har man vel kun 1-2 timers rigtig dyb søvn, placeret 2-4 timer efter man er faldet i søvn. Ikke at jeg dermed advokerer at man står op om natten for at spise.

Link to comment
Share on other sites

Han sagde at clean speedskatere fik større lår end hvad Tom Platz kunne clean.
The biggest quads I've ever seen on any member of the human species belonged to a female speed skater on the US team. She made Tom Platz's legs look like coach Mike Boyle's. (Well, not that skinny.)

http://www.t-nation.com/free_online_articl...rength_december

I realize how anabolic food is every time I go teach in the Dominican Republic. Last time I taught a Biosignature Modulation course in the DR, the students took my body fat Monday morning. I was at 8% and weighed 198 pounds.

Now, there's no such thing as grain-fed in the DR; they can't afford it, so cows eat grass. And if you eat a mango over there you have to eat it over a sink because it's so juicy. The eggs too are far more anabolic. They're orange and full of omega-3s, like all eggs naturally were thousands of years ago.

A DR avocado tastes like butter it's so rich in nutrients. Eating avocados over here is like eating fiberglass once you've had a DR avocado. It's like having sex with Pamela Anderson then having to have sex with Rosie O'Donnell.

Anyway, five days later, after eating only Dominican Republic foods, I weighed 209 at 6% body fat. My business partner came to finish the seminar, took one look at me and said, "What happened to you?!"

Pre Dominican food: 182lbs FFM

Post Dominican food: 196lbs FFM

7 kg ren muskel på 5 dage. Sweeet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var til et foredrag i dag om livsstil og sundhed. I den forbindelse kom foredragsholderen (en læge) ind på, at det kun var ved den dybe søvn, at hjernen producerede væksthormon.

Er det rigtigt, og i så fald kan man så slutte, at meget søvn er godt for hypertrofi?

Hr. K

Væksthormon (GH) udskillelsen er under indflydelse af mange forskellige faktorer og har rigtig nok et peak 1 times tid efter indtrædelse af dyb søvn. Men det er langt mere kompliceret end som så, GH er reguleret via velkendte negativ-feedback mekanismer, hvorved niveauer i plasma er under stram kontrol. Desuden er disse i høj grad moduler-bare via næringsindtag samt (mange) hormoner og signalstoffer. Desuden er jeg i tvivl om hvorvidt GH overhovedet har en målbar anabol effekt og jeg tvivler at forstyrrelser i dyb søvn i ny og næ vil være den afgørende faktor for manglende hypertrofi respons.

Med andre ord, vil jeg være varsom med at slutte at meget søvn er godt for hypertrofien (i hvert fald er det ikke medieret via ændring i GH secernering).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share