Charlotte Hartvig (kcal mangel)


Vodkaputka
 Share

Recommended Posts

"skrump dig glad" af Charlotte Hartvig er der nogen der kender den?

Jeg har lige læst lidt i den og det virker som om at det er en god måde at tabe sig på. Lige ind til at jeg kom til det sted i bogen, hvor der stå et morgen måltid max må indholde 250 kcal og man max må indtag 1200 kcal på en dag. Den er da helt skæv ik?

.......................................

Vodkaputka.

Link to comment
Share on other sites

"skrump dig glad" af Charlotte Hartvig er der nogen der kender den?

Jeg har lige læst lidt i den og det virker som om at det er en god måde at tabe sig på. Lige ind til at jeg kom til det sted i bogen, hvor der stå et morgen måltid max må indholde 250 kcal og man max må indtag 1200 kcal på en dag. Den er da helt skæv ik?

.......................................

Vodkaputka.

Har ikke læst den, men det lyder ret dumt, 500 kalc. underskud om dagen er passende.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse "The metabolism advantage" af John Berardi, der forklarer han, hvorfor man ikke skal skrumpe sig glad. Det ville sikkert resultere i nedsat muskelmasse, nedsat stofskifte og hurtig vægtstigning efter endt diæt, så man ender med mindre muskelmasse og mere fedt end da man startede.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Jeg sidder ikke med bogen lige her. Men 1200 kcal om dagen lyder forkert. Jeg går personligt hos Charlotte hver 2. uge på hendes klinik i Hellerup. Det har jeg efterhånden gjort længe og jeg er rigtig glad for det! Hun er utrolig dygtig, og ved virkelig hvad hun taler om. Jeg har eksempelvis tidligere gået i Lene Hanssons klinik inde i indre by, hvilket jeg syntes var fuldstændig forfærdeligt -jeg vil gerne have mad! Jeg er ikke en kanin der kan leve af ris og grønt, det er der sikkert mange der kan, men jeg kan altså ikke. Jeg fandt charlotte og har været virkelig glad for det. Det er rigtigt at det går ud på at indtage færre kcal (overraskelse når man skal tabe sig), men jeg indtager altså 1750 -1800 om dagen.

Princippet (som også er beskrevet i hendes bøger) er at erstatte den stor del af de daglige kylhydrater med protein. Og det virker! Men det er også beskrevet i bøgerne. Jeg indtager også de 200 kcal til morgenmad-og jeg er virkelig virkelig mæt! sukkerfri yoghurt med skyr (højt protein) med sødemiddel og en smule frugt.

Jeg er selvfølgelig "farvet" i og med at jeg har prøvet det så længe. Men jeg kan kun anbefale hendes "kur" hun er som sagt utrolig dygtig!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes folk er lidt hurtige til at dømme Charlotte Hartvig. Der er en hel bevægelse derude, der satser på denne teori som livsforlængelse (læs The Longevity Diet) - og hatten af for de hårdttrænende folk herinde, men der er nogen, der er ret fundamendalistiske i deres madfilosofi. Hvad med at åbne øjne og ører lidt og undersøge sagerne lidt nærmere, før man automatisk fordømmer?

Forøvrigt så har jeg aldrig set mænd, der går ind for længerevarende kaloriereduktion, men har set kvinder der ganske udmærket kører det i årevis, deriblandt en på 36 og en på 80. Sidstnævnte har dog aldrig læst vores trendy bøger, da hun bor ved Sortehavet.

Hilsen

Dan

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan garantere, at du ikke kan finde én person i hele verden, som bør indtage 1200 kcal på en dag, for at få et effektivt og sundt vægttab.

(Medmindre vi snakker om en inaktiv anoreksi-dværg)

Der er massere af kvinder for hvem 1200kcal er helt fornuftigt og sundt under en vægttabs fase.

Typisk går der voldsomt inflation i kcal behovet på fintess sites som denne.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse "The metabolism advantage" af John Berardi, der forklarer han, hvorfor man ikke skal skrumpe sig glad. Det ville sikkert resultere i nedsat muskelmasse, nedsat stofskifte og hurtig vægtstigning efter endt diæt, så man ender med mindre muskelmasse og mere fedt end da man startede.

BS, alt i ekstremer er noget lort. En mindre kcal reduktion i en begrænset periode har dog ingen irreversible følge man skal bekymre sig om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu, Charlotte Harders bøger er ret fornuftige. De 1200 kcal er beregnet for inaktive kvinder, der ønsker at tabe mindre end 10 kg (jeg husker det ikke helt nøjagtigt, men det er vist deromkring). For alle andre (mænd, aktive, behov for stort vægttab) er energiindtaget højere, mener det er 1500.

Jeg har selv tabt mig 35 kg ved et dagligt kalorieindtag på 1000-1200 kcal for 2 år siden og holder vægten, så det kan man godt.

Link to comment
Share on other sites

1200 kcal er ikke riktig mye. Faren er at kroppen holder igjen ditt fett og du taper deg i vekt, men ikke i fett prosent!

Dette er noe mange har problemer med og er et kjent problem. Skal du tape deg i vægt så skal du spise protein rike produkter og gjerne 5 måltider om dagen og dette bestående av et hovedmåltid. Her vil du tape både vægt og fett prosenten vil synke! 3 måltider med proteiner og 2 bestående av frukt. 1700-2000 kcal...

Lykke til;)

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at sammenblande 1200 kcal som kur med 1200 kcal som livsstil poster jeg lige dette link: http://www.diet-blog.com/archives/2009/03/...longer_life.php - personligt synes 1500 er et mere realistisk tal.

Er ganske klar over, at disse ideer er ugleset hos størsteparten af forumisterne, men det er altså en mulighed, hvis man har viljen og indstillingen. Og hvis man ikke går amok i mad efter et par dage.

Dan

Edited by CuriousDan
Link to comment
Share on other sites

Med fare for at sammenblande 1200 kcal som kur med 1200 kcal som livsstil poster jeg lige dette link: http://www.diet-blog.com/archives/2009/03/...longer_life.php - personligt synes 1500 er et mere realistisk tal.

Er ganske klar over, at disse ideer er ugleset hos størsteparten af forumisterne, men det er altså en mulighed, hvis man har viljen og indstillingen. Og hvis man ikke går amok i mad efter et par dage.

Dan

På den anden side er det jo ikke rigtig en livsstil der er forenelig med at være meget fysisk aktiv. Endelig skal den livskvalitet der forbindes med mad og mæthed jo også opvejes mod

Derudover skal det vel siges at der ikke rigtig er evidens for at kronisk kaloriebegrænsning er sundere end en fysisk aktiv livsstil, med et sundt fødeindtag. Jeg synes det er et stort afsavn at lide på så svagt et grundlag...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share