Forpustet på trapper ?


Baldessarini
 Share

Recommended Posts

Nu skal jeg have styret min nysgerrighed;

Jeg er i forholdsvis fin form, styrketræner 3-4 gange om ugen og supplerer med lidt cardio og ikke mindst 6-8 timers spinning om ugen....

Alligevel magter jeg end ikke trapperne på Svanemøllen Station uden at blive forpustet !

Kan nogen give en forklaring på mine trappeproblemer ?

Det er selvfølgelig ganske uproblematisk, men alligevel lidt besynderligt når vi besøger venner der bor på 3.sal og jeg ikke har kræfter til at banke på døren når vi når derop...

Kæresten begynder vel på et tidspunkt at stille spørgsmålstegn ved om jeg overhovedet besøger det motionscenter, eller har andre ting for :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være ked af det, du er ikke den eneste, jeg har pastet lidt fra en artikel på T-nation.com

Ah-ha! #3: Cardiovascular programming is an ass-backward concept.

I don't know when I first thought this, but it was confirmed to me when viewing Lance Armstrong's performance in the New York Marathon.

Throughout my college education, countless training certification programs and seminars, I'd been taught the same thing: that cardiovascular exercise was necessary to improve the cardiovascular system and subsequently aerobic performance. But there seemed to be an inherent flaw in that argument.

Let's say I tested your aerobic fitness through a treadmill test.

Then let's say that for the next sixteen weeks, we developed a five-day per week aerobic training program that involved you running at various heart rates and for various lengths of times. The program would progressively increase in difficulty and duration, and the end result was a very significant improvement in your aerobic fitness.

At the end of this sixteen-week period, how much do you expect your swimming times to have improved? Marginally, if at all, right? It seems almost stupid to ask. But wait a second. If you have one cardiovascular system, why doesn't your cardiovascular system improve across the board regardless of the activity?

More to the point, why didn't Lance Armstrong, with perhaps the highest recorded VO2 max in history, win the New York Marathon? Or beat people with lesser aerobic levels than himself?

The seven-time winner of the Tour de France, the greatest endurance cyclist, quite possibly the greatest endurance athlete in the world, finished the Marathon in 868th place, and described the event as the "hardest physical thing" he'd ever done.

Lance Armstrong

image017.jpg

"I'd rather be cycling."

The flaw in this thinking was looking solely at VO2 max: the "engine," as it were. It's fair to say that Lance had a "Formula One" engine, but his wheels and chassis were built for a different kind of race. In other words, he just didn't have the structural development for running.

Lance was a cyclist: his body had adapted to the demands of cycling, but not to the specific demands of running. In fact, the longest distance he'd ever run prior to the Marathon was 16 miles. Lance had developed strength, postural endurance, and flexibility in the correct "cycling muscles," but it didn't transfer to running the way his VO2 max did.

The muscles don't move because of cardiovascular demand. It's the reverse. The cardio system is elevated because of muscular demand. We need to program the body based on the movements it's going to perform, not based on the cardiovascular system.

Basically, if that muscular system can't handle the stress of performing thousands of repetitions (which is what you're doing, after all, when running or cycling), then we have to condition that muscular system first. And by doing so, we automatically improve cardiovascular conditioning.

The only reason there's any demand on the cardiovascular system is because the muscular system places that demand: the muscles require oxygen in order to continue to work. In fact, cardiovascular exercise is impossible without moving the muscle first.

I've seen this across various sports. The cardio conditioning required to run a 10K won't transfer to motocross or jujitsu.

Conclusion: If cardio training doesn't transfer well from one activity to another, and it only 'kicks' in because of muscular demand, we should program muscular activity first in order to create a cardiovascular response.

Link to comment
Share on other sites

De allerfleste bliver forpustet af at gå i trapper i raskt tempo. Du laver mange tunge gentagelser på kort tid. Intensiteten er langt højere end hvad de fleste kan præstere på en spinningscykel. Samtidigt er muskelarbejdet af en sådan karekter at kredsløbet ikke fungerer helt optimalt (man bevæger sig typisk så langsomt at blodgennemstrømningen igennem benene hæmmes). Alt dette bevirker at der ledt opstår en "iltgæld" der leder til en umådelig trang til hyperventilering og dermed er man forpustet. Det er afgørende for hvor forpustet man bliver (udover tempo kropsvægt og den slags) er ens anaerobe kapacitet og anaerobe udholdenhed. Disse faktorer påvirkes en smule af styrketræning men næppe det helt store og dine spinningstimer skal indeholde noget virkeligt hårdt arbejde for at påvirke disse parametre, hvilket de tilsyneladende ikke gør!

Hvis du ville gøre noget ved er det bare, at nogle gange om ugen gå fra stuen op til loftet på femte sal og ned igen og gentage det til udmattelse, naturligvis i et raskt tempo!

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være ked af det, du er ikke den eneste, jeg har pastet lidt fra en artikel på T-nation.com

Interssant artikkel men meget "dumt" skrevet. Punkt et Lance præsterede et ganske fint løb på under tre timer hvilket svarer fint til hans aerobe formågen. De folk der kan gøre det hurtigere end ham har typisk en bedre løbeøkonomi og/eller en endnu højere VO2Max. Den højeste VO2Max jeg har hørt om i Dk (kender ikke fyren persoligt men en som coacher ham) en triatlet med Kondital på 88 (kropsvægt ca 70 vil jeg tro) hvilket er langt højere end hvad Lance nogensinde har kunnet præstere. Denne her fyr klarede med Berlin Maraton med en tid lige omkring 2:30. Folk der løber hurtigere end det er udstyret med bedre løbeøkonomi end de allerfleste kan opnå.

Link to comment
Share on other sites

De allerfleste bliver forpustet af at gå i trapper i raskt tempo. Du laver mange tunge gentagelser på kort tid. Intensiteten er langt højere end hvad de fleste kan præstere på en spinningscykel. Samtidigt er muskelarbejdet af en sådan karekter at kredsløbet ikke fungerer helt optimalt (man bevæger sig typisk så langsomt at blodgennemstrømningen igennem benene hæmmes). Alt dette bevirker at der ledt opstår en "iltgæld" der leder til en umådelig trang til hyperventilering og dermed er man forpustet. Det er afgørende for hvor forpustet man bliver (udover tempo kropsvægt og den slags) er ens anaerobe kapacitet og anaerobe udholdenhed. Disse faktorer påvirkes en smule af styrketræning men næppe det helt store og dine spinningstimer skal indeholde noget virkeligt hårdt arbejde for at påvirke disse parametre, hvilket de tilsyneladende ikke gør!

Hvis du ville gøre noget ved er det bare, at nogle gange om ugen gå fra stuen op til loftet på femte sal og ned igen og gentage det til udmattelse, naturligvis i et raskt tempo!

Tak for det svar, som jo beroliger mig noget.....

Jeg synes mine spinningtimer indeholder ganske hårdt arbejde, men åbenbart ikke nok til at ændre på parametrene...

Jeg lever med min stakåndethed, da jeg ikke bryder mig om den foreslåede træningsplan med transport til 5.sal osv....vi bliver på jorden, tager de få skridt fra terassen til haven, og opgiver at løbe med lokalaviser i husblokke :-)

Igen, tak for svar

Link to comment
Share on other sites

Interssant artikkel men meget "dumt" skrevet. Punkt et Lance præsterede et ganske fint løb på under tre timer hvilket svarer fint til hans aerobe formågen. De folk der kan gøre det hurtigere end ham har typisk en bedre løbeøkonomi og/eller en endnu højere VO2Max. Den højeste VO2Max jeg har hørt om i Dk (kender ikke fyren persoligt men en som coacher ham) en triatlet med Kondital på 88 (kropsvægt ca 70 vil jeg tro) hvilket er langt højere end hvad Lance nogensinde har kunnet præstere. Denne her fyr klarede med Berlin Maraton med en tid lige omkring 2:30. Folk der løber hurtigere end det er udstyret med bedre løbeøkonomi end de allerfleste kan opnå.

Jeg synes artiklen giver mere mening end din forklaring, og den var for mig også et "aha-øjeblik", ligesom den var det for forfatteren. Du mener altså, at hvis man har et højt kondital, så lader det sig overføre til alle slags udholdenhedsidræt? Rimelig dumt at påstå da der jo findes masser af eksempler, der peger på det ikke passer.

I øvrigt gav et par søgninger på google mig at Armstrongs VO2max i 2005 var 85 og at Haile Gebrselassies er estimeret til 82,8 ud fra hans verdensrekord i marathon, så jeg ved ikke hvor du får dine tal fra.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det svar, som jo beroliger mig noget.....

Jeg synes mine spinningtimer indeholder ganske hårdt arbejde, men åbenbart ikke nok til at ændre på parametrene...

Jeg lever med min stakåndethed, da jeg ikke bryder mig om den foreslåede træningsplan med transport til 5.sal osv....vi bliver på jorden, tager de få skridt fra terassen til haven, og opgiver at løbe med lokalaviser i husblokke :-)

Igen, tak for svar

hvor meget vejer du. Hvis du er tung vil du blive straffet mere af at gå på trapper end til dine spinningtimer, hvilket kunne forklare forpustet.

Må iøvrigt tilslutte mig AndreasH's forklaring. Mekanikken i de bevægeøkonomien imellem forskellige sportsgrene er voldsomt forskelliig og desuden er konditalskalaen skævvredet mellem folk af forskellige størrelser, da iltoptagelser følger højden i anden potens, mens vægten nærmere følger vægten i 2.5-3 potens. derfor vil atleter med samme iltoptagelse relativt til deres størrelse, men af forskellige størrelser have forskellige kondital. De højeste absolutte iltoptagelser ses blandt roere og langrendsløbere

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes artiklen giver mere mening end din forklaring, og den var for mig også et "aha-øjeblik", ligesom den var det for forfatteren. Du mener altså, at hvis man har et højt kondital, så lader det sig overføre til alle slags udholdenhedsidræt? Rimelig dumt at påstå da der jo findes masser af eksempler, der peger på det ikke passer.

I øvrigt gav et par søgninger på google mig at Armstrongs VO2max i 2005 var 85 og at Haile Gebrselassies er estimeret til 82,8 ud fra hans verdensrekord i marathon, så jeg ved ikke hvor du får dine tal fra.

Der findes ikke nogen pålidelige målinger fra nogle af de herrer! Er ret sikker på at tallene er manipulerede for at lyde mere imponerenbde end de er. Hvad jeg mener er at armstrongs kondital er nok omtrendt ligeså højt i løb som i cykling og hans tid på marathonen er tilsvarende! Målinger på afrikanske løbere er generelt mangelfulde da de ikke går syndeligt op i kondital der. I andre situationer ville artiklen have en pointe men lige netop mellem løb og cykling har det ikke den store relevans og da armstrong havde trænet løb optil hans marathon (Og i øvrigt var triatlet som ung) så jeg ikke det var hans manglende "løberben" der var problemet. Men det er løbe marathon på under 2:30 kræver en del talent udover træning og talent på en cykel er ikke det samme som talent i løb!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share