At rotere eller ikke rotere!


BoHasseriis
 Share

Recommended Posts

Hej, i havde på et tidspunkt en diskussion her af den optimale pedalfrekvens til cykling, hvor konklusionen, så vidt jeg husker, var at lavere frekvens udnyttede energien bedre. Altsammen i skærende kontrast til Lance's 120 rpm op af bjergene.

Men hvor kan jeg finde den undersøgelse henne? Og kan man selv beregne en optimnal frekvens? Det er blevet yderst interessant, fordi jeg skal køre nogen lange etaper i bjerge, og af sgu ikke har lyst til at bruge mere energi end højst nødvendigt!

BO

Link to comment
Share on other sites

Emnet har vist været oppe et par gange hvor det har været lanceret som sidste nyt inden for cykelsporten.

Den ret udskældte Dr Ferrari har dog altid haft artikel liggende på hans hjemmeside.

Watts1.jpg

Den illustrerer noget som i hvertfald nogle af undersøgelserne ikke har med - nemlig forskellen i kadencen kontra hvad watt der skal ydes.

Dr Ferrari's graf viser at ved lave Watt ydelser er det en fordel med så lav en kadence som 60 RPM mens det ved høj ydelse dvs omkring 500 watt ligger over 100 RPM.

Så prøv at gøre op med dig selv hvad du egentligt kan yde kontinuert og prøv at smide det ind i grafen. Til cykling op af en lang stigning der godt kan vare mere end en times tid skal du nok ikke regne med højere end godt 200 watt også er din kadence egentligt heller ikke specielt høj iflg grafen ( 70 RPM ) men på den anden side er det ikke usandsynligt at en Lance Armstrong i topform ligger omkring 500 watt på vej op af Alpe dhuez

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share