Begynder triathlet i knibe..


Argon18
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er startede sidste år med at træne tri sådan rimeligt systematisk.:

-svømning 2 gange om ugen, cykleing 3 gange om ugen, løb 2-3 gange om ugen

Startede fra noget der kunne ligne niveau -2 og kunne i starten ikke engang svømme 25 m crawl, løbe 3 km i et eller cykle 20 km. - Så det var skidt!!

Jeg har aldrig brudt mig om udholdenhedssport og har altid ment at det var jeg bare ikke skabt til. Derfor har jeg altid holdt mig til styrketræning/fitness endda på ret højt plan med stævner osv. Men trods de dårlige odds lykkedes det mig dog at komme i rimelig form hen over sommeren og prøvede også kræfter med motionstri på sprintdistancen i rimelige tider (ca. 1 time) på citybike...Det var en kanon oplevelse!! Virkeligt stort at opleve stemningen og samværet til sådan et motionsstævne...

Desværre blev min træning afbrudt sidst i oktober af vores gennemgribende renovering, som min kæreste nu mente skulle afsluttes. Ombygningen er nu afsluttet og træningen er startet op igen for fuld skrue...Målet i år er en ½ Ironman

Jeg startede i 2. uge i januar. Det føltes virkeligt hårdt og lige så de første 2 uger, som at starte forfra, men så kom der ellers gang i sagerne. Idet jeg er gået fra 3 km til 15 km i løb på den korte tid, samt fået god fart og distance på i svømningen og masser af krudt i benene på cyklen... men ak ak ak!!!

Her i mandags efter en rigtig god cykel tur i lørdag på ca.70 km med gennemsnit på omkring 32 km/t og en fantastisk 10 km om søndagen med masser af luft og overskud....BANG...så blev det tirsdag!!! Jeg skulle løbe 8 km...og nej nej nej! jeg orkede det slet ikke måtte ned og gå efter 2 km og igen efter den næste 1 km og flere gange siden.. det var meget meget sølle....

Så blev det onsdag og der skulle svømmes. Men ak! Det gik næsten lige så skidt. Efter 15 min. begyndte armene at blive slappe og tunge, ingen syre, bare tunge og jeg måtte opgive min træning...

Hvad er der sket?! Jeg spiser MEGA sundt da jeg har en del erfaring med mig fra fitness/ styrketræningen og sover mindst 8 timer...?!?!

Håber der er nogen som kan hjælpe mig?!?

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er startede sidste år med at træne tri sådan rimeligt systematisk.:

-svømning 2 gange om ugen, cykleing 3 gange om ugen, løb 2-3 gange om ugen

Startede fra noget der kunne ligne niveau -2 og kunne i starten ikke engang svømme 25 m crawl, løbe 3 km i et eller cykle 20 km. - Så det var skidt!!

Jeg har aldrig brudt mig om udholdenhedssport og har altid ment at det var jeg bare ikke skabt til. Derfor har jeg altid holdt mig til styrketræning/fitness endda på ret højt plan med stævner osv. Men trods de dårlige odds lykkedes det mig dog at komme i rimelig form hen over sommeren og prøvede også kræfter med motionstri på sprintdistancen i rimelige tider (ca. 1 time) på citybike...Det var en kanon oplevelse!! Virkeligt stort at opleve stemningen og samværet til sådan et motionsstævne...

Desværre blev min træning afbrudt sidst i oktober af vores gennemgribende renovering, som min kæreste nu mente skulle afsluttes. Ombygningen er nu afsluttet og træningen er startet op igen for fuld skrue...Målet i år er en ½ Ironman

Jeg startede i 2. uge i januar. Det føltes virkeligt hårdt og lige så de første 2 uger, som at starte forfra, men så kom der ellers gang i sagerne. Idet jeg er gået fra 3 km til 15 km i løb på den korte tid, samt fået god fart og distance på i svømningen og masser af krudt i benene på cyklen... men ak ak ak!!!

Her i mandags efter en rigtig god cykel tur i lørdag på ca.70 km med gennemsnit på omkring 32 km/t og en fantastisk 10 km om søndagen med masser af luft og overskud....BANG...så blev det tirsdag!!! Jeg skulle løbe 8 km...og nej nej nej! jeg orkede det slet ikke måtte ned og gå efter 2 km og igen efter den næste 1 km og flere gange siden.. det var meget meget sølle....

Så blev det onsdag og der skulle svømmes. Men ak! Det gik næsten lige så skidt. Efter 15 min. begyndte armene at blive slappe og tunge, ingen syre, bare tunge og jeg måtte opgive min træning...

Hvad er der sket?! Jeg spiser MEGA sundt da jeg har en del erfaring med mig fra fitness/ styrketræningen og sover mindst 8 timer...?!?!

Håber der er nogen som kan hjælpe mig?!?

Overtræning, så nemt kan det siges

Du har simpelthen startet for hårdt op. du brude holde en uge pause og så starte stille og rolig op, øg kun med ca. 10% om uge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var lidt bange for det var det der var i vejen... - kan jeg ikke forsætte bare med lidt mindre intensitet??

Det ville være rimeligt surt at skulle holde en hel uges pause når man er så sulten efter at komme i peakperformance?

- hvordan vil et fornuftigt træningsprogram se ud, når min progressive træningsindsats åbenbart ikke har virket efter hensigten??

Link to comment
Share on other sites

Det kan være du er ved at blive syg, så hold øje med det. Ellers er det heller ikke overraskende at du brækker ned. Du har trænet for fuld skrald i 7 uger og det endda fra scratch. Det kan kroppen ikke klare. Du bør fremover sørge for at hver tredje-fjerde træningsuge er en let uge, hvor mængden skrues ned med mindst 1/3 og intensiteten også lige for et nøk nedad. Det er nædvendigt for at kroppen kan sunde sig og restituere fuldt ovenpå den megen træning.

Link to comment
Share on other sites

Find ud af hvilket stævne du vil peake til, og planlæg din træning ud fra det. Der er ingen grund til at tvinge kroppen til at være i topform konstant, det slider bare på kroppen.

Sørg for, som Lulle skriver, at indlægge "nemme" uger i træningsplanen så kroppen kan komme sig, og sørg så for at få rigeligt med kulhydrater. Formentlig mere end du regner med. Helt op til 70 procent af din energi, alt efter hvordan din træning er indrettet. Og husk protein, udholdenhedsatleter skal også have masser af protein.

Men igen ser det bare ud til at du har glemt at restituere ordentligt...

Link to comment
Share on other sites

70 km med 32 km/t i snit. Sandsynligvis på en gammel cykel der ikke lige er blevet smurt for nyligt, og med dækindlæg. Hvis du så samtidigt vejer 90+ som mange andre der styrketræner meget, betyder det at du har kørt med noget der ligner 300 W i snit.(med mindre du har ligget meget i læ)

Hvis du så dagen efter har løbet 10 km hvor du også har givet den gas er det en ret hård belastning af kroppen.

Er det den måde du træner på. Altid masser af gas?

Hvis ja er du nøjagtig ligesom alle jeg kender der kommer fra styrketræning til tri, og resultatet er det samme hver gang. Kroppen brænder sammen, det tager lidt tid at komme ovenpå, derefter max træning til kroppen brænder sammen osv., osv., osv......

Jeg mener sagtens du kan fortsætte med lavere intensitet, uden at holde pause, men sørg for at holde intensiteten nede når du er kommet ovenpå igen.

Link to comment
Share on other sites

Det var selvfølgeligt smart at planlægge træningen lidt mere målrettet efter hvornår jeg vil toppe..klart!

Jeg har også sat forskellige delmål bla. flere motionstri/sprint som jeg skal være klar til.. og helst bedre end sidste år :tongue: Ikke alene pga min ny indkøbte racercykel :superman: mangler bare det vigtigtste nemli´ den ½ Ironman..

Min kost er nøje kalkuleret efter mit energi forbrug og jeg husker også protein-shaken hvergang efter træning :cool: Så det er nok som skrevet: Overtræning!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu kun et lille "nips" på 78 kg og 174 cm. Det er nu flere år siden jeg stoppede med fitness.....

- nu vil jeg bare gerne ned på 67-69 kg så der ikke er så meget at slæbe på op ad bakkerne

Cyklen er en fin racer med carbonramme osv. på omkring de 7 kg....Så den vil gerne køre stærkt

Nej jeg træner ikke altid lige på og hårdt. De langtur foregår i moderat tempo og der er også hviledage osv.

Jeg løber som regl efter pulsur dvs. løber til feks 85% max. Når den er nået går jeg ned i langsomt løbetempo eller går indtil pulsen er faldet igen osv.

Men jeg mangler virkeligt noget organisation i min træning kan jeg høre!? - hvor finder jeg den slags info?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det er nok en smule for tidligt at tale om overtræning. Du bør som beskrevet periodisere din træning så du fx træner 3 uger let progressivt og en hvileuge (her trapper du lidt ned og for slappet af). Du bør derfor når du planlægger din træning starte fra det stævne som har 1.prioritet og tælle uger tilbage til nu.

eks.

Uge 19-21 basistræning 1: Her gælder det om at skabe struktur i træning, vende kroppen til at træne længere pas, LAV INTENSITET!!! (<75% af din pulsreserve) det skal følelse let, arbejde med teknik, have overskud. Lad være med intervaller, det er kun idioter der ikke har forstået at løber man intervaller i januar bliver man god i januar (og måske også skadet) men man bliver ikke god i oktober, der er man Hamrende træt.

Uge 22 Hvileuge

Uge 23-25 Basistræning 2: det samme som basistræning 1, bare optrappe i mængden/hyppiheden af træningstimer.

Uge 26 hvileuge

Uge 27-29 Basistræning 3: det samme som basistræning 2. bare optrappe mængden/hyppigheden af træningtimer

Uge 30 Hvileuge

Uge 31-32: tung træning: lange ture (under og i pulszonen (Ironman)) En slags træningslejre.

Uge 33 Hvileuge

Uge 34-37: Race Pace træning (fokus på at træne kombinationstræning (cykling-løB) i pulszoner som du har planlagt at gennemføre din Ironman i. Det kan være en ide at have enkelte pas hvor du ligger over Ironmanpuls, her kan du evt lege lidt med intervallerne, husk bare at der ikke er grund til at løber meget hurtigere end det tempo du skal konkurrere i)

Uge 38-39: Nedtrapning (trapper ned med 40-50%)

Uge 40: Barcelona Ironman.

De fleste landsholdtriathleter (Ironmandistancen) træner 90-95% af tiden i hyggetempo og giver den gas når der skal gasses. Træn smart. Det kan godt være at du har læst i et eller andet blad af intervaller er godt og det er de også PÅ DET RIGTIGE TIDSPUNKT. Intervaller er godt hvis man bare er motionist og har som mål at træne hjerte/kredsløb så hårdt som muligt, men du bliver ikke en fartmaskine på ½ironman.

Fundamentet skal være i orden før man bygger hus.

Ang. overtræning; ville du selv gætte på det hvis du var blevet spurgt i mandags? Du har bare trænet for hårdt i mandags, og regningen kom så nogle dage senere. det er meget normalt.

Huskregel: 70% rutine (der skal bare trænes), 20% sjov (det følelses bare fedt alt kører), 10% LORT!

Link to comment
Share on other sites

Er det rigtigt forstået at de uger som du har benævnt "hvileuge" er træningsfri eller er jeg helt galt på den?

Helt glat på den, der menes at man træner 50-80 % af det man trænede i sidste uge.

jeg vil mene, man godt kan når at gå i overtræning på 7 uger. Hvis du øge så kraftig som du gør. 3km til 15km er en stigning på 500 %! (det er ret meget)

hvis du forsætter sådan for du enten en overbelastning skade eller ellers gå du i kraftig overtræning

Hvis jeg var din ville jeg sætte tempoet ned og bygget det stille og roligt på (det skal nok komme)

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig igen,

Nej du har ikke træningsfri i hvileugerne. Du skal nedsætte din træningmængde med ca 30 % Så træner du 15 timer i uge 21 skal du "kun" træne 10 timer i uge 22. Uge 23 begynder du hvor du slap før hvileugen altså på 15 timer. Du skal maksimalt trappe op med 10% pr. uge og det er dit samlet timeforbrug. Når du har hvileuge også kaldet "blød uge" bør intensitetsfordelingen stadigvæk være den samme som i de hårde uger.

Træningsintensiteter/zoner:

Zone 1: < 50 % af pulsreserven (aktiv restitution)

Zone 2a: 50 % - 65 % af pulsreserven (Ironmanpuls)

Zone 2b: 65 % - 80 % af pulsreserven (½Ironmanpuls)

Zone 3: 80 % - 90 % af pulsreserven (OL distancen)

Zone 4: 90 % - 100 % af pulsreserven (OL distancen /sprint)

Zone 5: > 100 % af pulsreserven

Du bør fordele dine træningspas over ugen så der er skiftevis bløde pas og hårde pas/langepas.

Du kan bruge 3-1-2-1 reglen:

3 dages hårde/langepas træning - 1 let dag - 2 dage hårde/langepas træning - 1 hviledag (TOTALT HVILE!!)

hårde/lange betyder ikke at det SKAL være hårdt men det er de dage hvor du skal træne for at blive bedre ift. det niveau du er på nu og det du skal lave (½Ironman). Den lette dag er aktiv restitution fx 20-30 min. LET svømning. Du bør ikke bruge løb som aktiv restitution da løb er den af de 3 dicipliner der er mest belastende. Brug svømning (du kan altid øve teknik) eller cykling hvor du "ruller" med en lidt højere kadance og husk at holde intensiteten ned = LAV PULS.

Link to comment
Share on other sites

hej hej igen

Ok! Det begynder at give mening nu!! Hold da op. Ja! Jeg kan godt se at min "lidt" hovedløse tilgang virker lidt gak.

Nu ligger der et lille stykke regne arbejde og en masse struktureret træning og venter på mig.

Men hvordan træner jeg så indtil "uge 19"? min gæt må være at der skal nogle lange træningspas til med

lav intensitet således at "grundformen" og distancerne til den ½IM er i hus og så følge planen fra "uge 19-uge 40"?

Hvilken våddragt kan anbefales?

1000 tak for hjælpen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen igen,

Uge 19 var bare et eksempel. Jeg ved ikke hvornår du har planlagt dit stævne. Du kan som jeg har beskrevet begynde bagfra og får du uger i overskud kan du evt bagynde lidt før. Din basisperiode bør vare 12 uger (3x4uger - 4uger= 3x(3 hårde+1blød)).

Har du stadig uger i overskud bør de bruges til teknik, stille og roligt at skabe struktur, altså vende dig og din familie til at du er væk til træning på bestemte tidspunkter. Du bør også ligge alle de aktiviteter du ikke får tid til når du først tager fat. Det kan være alt fra at ligge nye gulve til opvasken (din kone vil elske dig for det og huske det når du senere ikke har tid til at hjælpe). Du skal også have stykket et træningsprogram/plan sammen, ordnet cyklen, købt sportsdrik og købt nummer til stævne.

Det er i tiden før og efter træningen/stævnerne hvor der skal lades op. Hvis du skal holde til at træne 15-20 timer i dine hårdeste uger skal du være i mentalt og fysisk overskud ellers brænder du ud.

Træn når der skal trænes og slap af når der skal slappes af.

Fx. træner de kenyanske topløbere 200 km om ugen fra uge 12-6 og fra uge 6-1 70-90km om ugen (når de trapper ned trænes der med høj/meget høj intensitet) derefter har de 4-6 ugers konkurrence og så står den på 2-3 mdr.s pause hvor de kun jogger rundt. Det er ikke unormalt at deres gennemsnitsfart i "joggeperioden" er 5-6 min. pr. km. på trods af at de i konkurrence løber 2:30-2:40 pr km. på 10 km.

Link to comment
Share on other sites

ang. våddragt.

Med mindre du er svømmer bør du træne forholdsvis meget i våddragt. Det er alligevel i den du svømmer dine konkurrencer og du bliver nok aldrig superhurtig svømmende uden våddragt. Der er med sikkerhed rigtig mange der vil anbefale dig at træne meget teknik uden våddragt og det er da også en god ide at træne teknik, men prioriterer korte sessioner med teknik og lange træningspas i våddragt (fx 2x800m + 2x200m) pause: kort! Du bør træne svømning mere end 2 gange om ugen, helst 3 og gerne 4 gange om ugen.

Våddragt, udstyr. Du bør kontakte

Endurancesport.dk

Ligger godt nok på Frederiksberg (København) men Jonas som ejer forretningen er behjælpelig med viden og udstyr specielt våddragt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet den her på DTF´s hjemmeside :

Silkeborg Triathlon, ½ ironman

Motion

30.08.2009 kl. 10:00

Silkeborg Motion/Tri-Klub

1,9 km svømning

90 km cykling

21 km løb Tilmelding:

Online

03.08.2009

Det gir mig vist tid nok til div. forbedredelse?

Kender du rute mm. ?

Er det ok hvis jeg sender dig en PM når der opstår flere spørgsmål?

God weekend

Link to comment
Share on other sites

Silkeborg triathlon er et rigtig godt løb i flotte omgivelser. De har naturligvis udnyttet terrænet til at lave nogle ganske bakkede ruter både på cykel og på løbsdelen. Desuden kan vejret spille ind på præstationen da løbet ligger lidt sent på sæsonen. 2007 var der i hvert fald bølger på søen og modvind på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Silkeborg triathlon er et rigtig godt løb i flotte omgivelser. De har naturligvis udnyttet terrænet til at lave nogle ganske bakkede ruter både på cykel og på løbsdelen. Desuden kan vejret spille ind på præstationen da løbet ligger lidt sent på sæsonen. 2007 var der i hvert fald bølger på søen og modvind på cyklen.

Jeg var selv der oppe og følge med som tilskuer i 2008...Det var rimeligt vejr! - har du været du selv været med?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

En tommelfingerregel er, at man får 30sek. forærende pr. kg "overvægt" du taber, men det er på ingen måder videnskabeligt. Der vil selvfølgelig være en nedre grænse og det forudsættes også at man fortsat træner.

En samlet tid på en ½ Ironman er svær at spå om, men du vil sikkert med tiden over foråret få en fornemmelse af at udvikle dig til en dieselmotor som stille og roligt tunes over sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt Silkeborg tri et par gange. Det er et super fedt stævne, så du kan godt glæde dig. Løberuten er ret hård, og der er specielt en meget hård bakke sidst på løbet hvor man er aller mest presset.

Mht. tid, hvad regner du selv med du kan køre de enkelte discipliner på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt Silkeborg tri et par gange. Det er et super fedt stævne, så du kan godt glæde dig. Løberuten er ret hård, og der er specielt en meget hård bakke sidst på løbet hvor man er aller mest presset.

Mht. tid, hvad regner du selv med du kan køre de enkelte discipliner på?

Hej Mr. Tri

Uha! Ja det er et godt spørgsmål. Jeg håber på 5-5½ timer, men det er bare et skud fra hoften....

Jeg har pt. slet ikke nogen ide om hvordan jeg vil reagere på den for mig "lange" distance og pt. har jeg skruet meget ned for tempo træningen og forsøger at køre nogle "lange" pas i ½IM pulszone og satse mere på at vende kroppen til at arbejde i længere tid med en stabil puls... - Det er faktisk ret lækkert at træne pt! :cool:

Dog med et træningspas pr. uge med fart leg i alle 3 discipliner...

- Er det ikke en rimelig taktik?

Dog håber jeg mine tider vil se sådan ud:

Svømning: 30 min.

Cykling: 150 min.

Løb: 120 min.

+ punkteringer, kramper og at det bare er hårdere end jeg havde regnet med.....

- Jeg har også over vejet de landskabelige udfordringer omkring Silkeborg??

- Er det bedre at med en mere flad rute et andet sted? er der ikke også noget ved Juelsminde?

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vist ikke der er nogen der synes at ½IM ikke er en lang distance.

Jeg ville nok planlægge en masse træning med intensitet under ½IM-pace. Du skal selvfølgelig køre en masse med den intensitet, men du skal køre endnu mere med en lavere intensitet.

Prøv at skriv op uge for uge hvor i hvor lang tid du træner i de forskellige pulszoner. (Del op for cykling for sig og løb for sig). Træningen skal gerne have en pyramideform med mest træning i lav intensitet og mindst i høj. Pyramiden skal så blive stejlere uge for uge.

Er det sort snak?

Må jeg kommentere på din tid? Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre ;-)

Din cykeltid er meget hurtig ift. din løbetid. Hvis det er hvad du regner med, vil jeg anbefale dig at træne mere løb og mindre cykling.

Jo, der er DM-lang på ½-IM distancen i Julsminde i starten af august. Det tror jeg også bliver et rigtigt fedt stævne, men det ene udelukker jo ikke nødvendigvis det andet?

Mht. rute er der ingen tvivl om at Silkeborg er virkelig hård, så du kommer nok ikke til at køre en ret god tid, så hvis målet er at køre en fantom-tid ville jeg nok vælge et andet stævne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vist ikke der er nogen der synes at ½IM ikke er en lang distance.

Jeg ville nok planlægge en masse træning med intensitet under ½IM-pace. Du skal selvfølgelig køre en masse med den intensitet, men du skal køre endnu mere med en lavere intensitet.

Prøv at skriv op uge for uge hvor i hvor lang tid du træner i de forskellige pulszoner. (Del op for cykling for sig og løb for sig). Træningen skal gerne have en pyramideform med mest træning i lav intensitet og mindst i høj. Pyramiden skal så blive stejlere uge for uge.

Er det sort snak?

Må jeg kommentere på din tid? Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre ;-)

Din cykeltid er meget hurtig ift. din løbetid. Hvis det er hvad du regner med, vil jeg anbefale dig at træne mere løb og mindre cykling.

Du har fuldstændig ret mht. min løbetid. Her er der nogle minutter at hente.

Forskellen skyldes bla. at jeg sidste år cyklede 60 kilometer mellem arbejde og hjem hverdag i sommer halvåret, og fik ikke løbet de ret mange ture over 10 km, men mere hurtige tur på mellem 3-7 km. Så det er nu noget helt nyt for mig nu at løbe ture på omk. 10 - 15 km. Så her der et stykke arbejde at gøre..

Men jeg elsker at løbe. Så det gør ikke så meget!!

Jeg har desuden oplevet den lidt mystiske spinn-off ved løb, at jeg bliver hurtigere på cykel af løb, men ikke hurtigere eller mere udholdende i løb af cykling??

- kan det passe?!?

Jeg har planlagt træning i denne uge:

Træning i pulszone 4: ca. 45 - 50 min. / løb ca. 45-50 min

Træning i pulszone 3: ca. 220 - 240 min. /løb ca. 130 - 150 min

Træningstid for løb og cykling for resten ca. i alt: ca. 265 - 290 min.

Træningstid for svømning: ca. 120 - 140 min. 4 pas

Samlet træningstid: ca. 385 - 430 min. eller 6,42 - 7,17 timer

Hvordan lyder det som grundtræning?! jeg skal vel så øge træningstiden med ca. 10% for hver uge. fordelt på hver disciplin. Altså øge løb med 10%, ugen efter cykling og ugen derefter svømning med 10%. holde træningsmængden stabil en uge og så fylde på igen? eller??

Desuden vil jeg slemt gerne ned under 70 kg til min ½IM i august (vejer pt. 78-79 kg).

Dette vægttab vil også hjælpe gevaldigt på løbet :blush:

Men det tror jeg nu også at jeg kommer bare pga træningsmængden?!

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share