Begynder triathlet i knibe..


Argon18
 Share

Recommended Posts

Vil lige starte med at sige at jeg deler mine pulszoner op på en lidt anden måde en Rumlepot. Derudover er jeg ikke helt enig i hans inddelinger, men det er en anden diskussion.

Går ud fra at du mener zone 2b og 3 og ikke zone 3 og 4? For ellers synes jeg du træner alt alt for hårdt.

Nu er pulsen jo ikke den samme for løb og cykling ved en given belastning, så du bør nok lægge en stor del af din cykeltræning i 2a, så fordelingen hedder noget i retning af:

Løb samlet: 3t 20 min

Zone 2b: 2t 30 min (mest i den lave del af zonen)

Zone 3: 50 min

Cykling samlet: 1t 30 min

Zone 2a: 1t

Zone 2b: 30 min

Så synes jeg det ser nogenlunde fornuftigt ud som grundtræning. Jeg ville nok have gjort det på en lidt anden måde og samtidig sætte intensiteten endnu længere ned, men man skal jo også tilpasse ens eget program efter hvad man synes er sjovt har tid til osv.

Herefter kan du så starte med at øge mængden indtil du når den mængde du regner med at nå. Øg bare i alle discipliner samtidig men hold intensiteten nede. Når du er oppe på den ønskede mængde kan du så øge intensiteten, men sørg altid for at have mere tid i de lavere zoner end i de høje. (opvarmning tæller med her, husk 15 min opv og 5 min afjog når du løber intervaller eller tempotur)

Husk hvileuger indimellem (det skriver de andre vist også).

Jeg har ikke mærket fremgang i en disciplin ved at dyrke en anden. Det kan være at hvis du har løbet med meget høj intensitet og derved øget din VO2 max at du har kunnet mærke det på cyklen også? Men det skulle jo så også virke den anden vej.

Det er altid godt at veje så lidt som muligt, og du skal nok tabe dig ved den øgede træningsmængde, med mindre du samtidig øger din mængde af kager og cola tilsvarende...

God træning

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har kørt Silkeborg tri et par gange. Det er et super fedt stævne, så du kan godt glæde dig. Løberuten er ret hård, og der er specielt en meget hård bakke sidst på løbet hvor man er aller mest presset.

Har også været med i silkeborg fire gange :wink: og rigtigt fedt stævne :superman: og når man svømmer Almindesø behøver man jo hellere ikke være bange for brandmænd :tongue:

Cykelruten syntes jeg sku også var fed :bike:

Ved så ikke om løbet ruten er lavet om ?? men ved den 1/4 distance var vende punktet jo "bare" ved løbe rundt om søen og tilbage igen :bigsmile:

Edited by Willy
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg er glad for, at du mener min træning ser nogenlunde fornuftig ud. Det er super godt at få noget guidence!

Hvad er din holdning til intervaller i grundtræningen?

- Jeg løber p.t. kun lidt fartleg hvilket også forklarer min træning i pulszone 4, men cykler lidt intervaller på hometraineren når vejret er for ringe til at cykle i

Da jeg er så "heldig" p.t. at arbejdsløs og med alle de gode råd er betingelserne jo nærmest optimale :4thumbup:

Nu vil jeg prøve at implementere alle input´s i min træning og ellers få trænet en masse.

Link to comment
Share on other sites

Har også været med i silkeborg fire gange :wink: og rigtigt fedt stævne :superman: og når man svømmer Almindesø behøver man jo hellere ikke være bange for brandmænd :tongue:

Cykelruten syntes jeg sku også var fed :bike:

Ved så ikke om løbet ruten er lavet om ?? men ved den 1/4 distance var vende punktet jo "bare" ved løbe rundt om søen og tilbage igen :bigsmile:

Løberuten blev ændret en smule i 2006 mener jeg, men princippet er det samme at du løber næsten rundt om søen og vender rundt og løber tilbage.

Det er muligt at det er mig der er en tøs, men jeg vil mene det er en af de hårdeste løberuter herhjemme. Den er rimelig kuperet, underlaget er flere steder ret ujævnt, der er 2 stk. 180º vendinger (4 på den halve) og som sagt er der en hård bakke ca. 1 km før mål hvor det i forvejen gør mest ondt.

Jeg synes den er ondskabsfuld

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg er glad for, at du mener min træning ser nogenlunde fornuftig ud. Det er super godt at få noget guidence!

Hvad er din holdning til intervaller i grundtræningen?

Intervaller hører ikke hjemme i grundtræningen IMO.

- Jeg løber p.t. kun lidt fartleg hvilket også forklarer min træning i pulszone 4, men cykler lidt intervaller på hometraineren når vejret er for ringe til at cykle i

Du mener pulszone 3 ikke? de hedder jo 1, 2a, 2b, 3, 4 og 5 og ikke 1, 2, 3, 4, 5, og 6.

Edited by Mr Tri
Link to comment
Share on other sites

En svensk längdskieågeres idé:

Distancepass: 2h+

Intervall: <-45 min

Snabbpass/tröskeltrening (strax under lactic acid): 1h

Jeg tror dette er en god idé hvis man er godt grundtrænet! For triathlettræning er min idé under grundtræning:

70% Distans(60-78% puls)

10% Styrke (intervaller og bakkelöb for löbestyrke, cykkelstyrke, ikke viktlöftning... 90% puls)

20% tröskeltræning (85% puls)

Jeg kan översætte til engelsk hvis ni ikke förstår! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Syntes også at træningsprogrammet ser ganske fint ud, men ud fra min egen erfaring bør du nok se på det før påpegede 32 i snit kørsel og interval træning på nuværende tidspunkt ... måske er det lige ved intervallerne du kan gøre en forskel men træn ikke tabata og AT før du har helt fokus på dine del- og hovedmål.

Og selvom det føles rigtigt og du føler dig super ... søg ikke med mere end 5/10% i UGEN...

Hilsen Henrik

http://frempind.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Hej Romlepot,

jeg har fulgt tråden og synes, det virker til du ved en del om tri træning. Jeg har tidligere bemærket, at du i hvert fald er en ret habil løbere. Så nu er jeg blevet nysgerrig, hvorfra du har din viden omkring tri-træning?:-)

Hilsen Spartiate

Hej igen igen,

Uge 19 var bare et eksempel. Jeg ved ikke hvornår du har planlagt dit stævne. Du kan som jeg har beskrevet begynde bagfra og får du uger i overskud kan du evt bagynde lidt før. Din basisperiode bør vare 12 uger (3x4uger - 4uger= 3x(3 hårde+1blød)).

Har du stadig uger i overskud bør de bruges til teknik, stille og roligt at skabe struktur, altså vende dig og din familie til at du er væk til træning på bestemte tidspunkter. Du bør også ligge alle de aktiviteter du ikke får tid til når du først tager fat. Det kan være alt fra at ligge nye gulve til opvasken (din kone vil elske dig for det og huske det når du senere ikke har tid til at hjælpe). Du skal også have stykket et træningsprogram/plan sammen, ordnet cyklen, købt sportsdrik og købt nummer til stævne.

Det er i tiden før og efter træningen/stævnerne hvor der skal lades op. Hvis du skal holde til at træne 15-20 timer i dine hårdeste uger skal du være i mentalt og fysisk overskud ellers brænder du ud.

Træn når der skal trænes og slap af når der skal slappes af.

Fx. træner de kenyanske topløbere 200 km om ugen fra uge 12-6 og fra uge 6-1 70-90km om ugen (når de trapper ned trænes der med høj/meget høj intensitet) derefter har de 4-6 ugers konkurrence og så står den på 2-3 mdr.s pause hvor de kun jogger rundt. Det er ikke unormalt at deres gennemsnitsfart i "joggeperioden" er 5-6 min. pr. km. på trods af at de i konkurrence løber 2:30-2:40 pr km. på 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Syntes også at træningsprogrammet ser ganske fint ud, men ud fra min egen erfaring bør du nok se på det før påpegede 32 i snit kørsel og interval træning på nuværende tidspunkt ... måske er det lige ved intervallerne du kan gøre en forskel men træn ikke tabata og AT før du har helt fokus på dine del- og hovedmål.

Og selvom det føles rigtigt og du føler dig super ... søg ikke med mere end 5/10% i UGEN...

Hilsen Henrik

http://frempind.wordpress.com/

Hej Henrik

Det er godt at du bifalder træningen!!

Men hvad er "tabata" og "AT"?

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Så er det måske nok ikke nu jeg skal berette, at jeg i fredags løb 21km :blush::nonono:

- Jeg måtte simpelthen vide om jeg kunne eller ej?!? både fysisk og psykisk...

Tiden blev 1 time 50 min. Så der er noget at arbejde på :dry: men jeg er nu godt tilfreds...

Men nu er frygten væk, og skemaet kan holdes med troen på at det nok skal lykkedes... :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik

Det er godt at du bifalder træningen!!

Men hvad er "tabata" og "AT"?

Tabata er en træningsform der kort sagt er hård med også meget specifik idet man anvender den opimod ens mål og de fin- findpudsning om man vil:) "20 sek all-out, 10 pause * 7 kort sagt... Der findes meget materiale omkring tabata træning rundt omkring på nettet og tidligere er det også blevet diskuteret her: Tabata træning v. D.L og AT er på Borgskala 17 -konditionstræning.

http://frempind.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

tabata er korte men meget intense intervaller, der øger din maksimale iltoptagelse.

AT står for den anaerobe tærskel som kort sagt er det punkt der adskiller aerob og anaerob træning.

Tillykke med de 21 km.

Mange tak :w00t: Det føles godt...

OK! TABATA...? Det holder jeg mig fra lidt endnu...

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share