Der_J@n's træningslog omkring landevejscykling


Der_J@n
 Share

Recommended Posts

Hej derude.

Så har jeg fået lyst til at delagtiggøre jer i min dyrkning af landevejscykling på motionsplan.

Først lidt om mig selv:

Mand, i starten af 40'erne, gift og har 3 hjemmeboende børn. Ansat som konsulent i edb-firma.

Min cykelmæssige "karriere" går vel omkring 15 år tilbage, men det er først de sidste 2-3 år, jeg er begyndt at træne kontinuerligt. Indtil da har jeg vist mest været "Palermo-ryttertypen", dvs dårligt vejr holdt mig indendøre, mens solskin og udsigt til favorable vindforhold derimod havde nemmere ved at lokke mig på landevejen. Jeg cykler fortrinsvis sammen med den lokale motionscykleklub, hvilket foregår året rundt, dog med nedsat aktivitet her i vintermånederne, hvor jeg så supplerer med nogle ture alene.

Største cykelmæssige oplevelse er uden tvivl sidste års deltagelse i Ötztaler Radmarathon - et løb i Østrig/Italien på ca. 238 km og med 5.500 højdemeter over fire bjerge. På een gang en fantastisk smuk oplevelse og samtidig ganske smertefuldt. Desuden har jeg flere gange haft cyklen med til den franske riviera og til Toscana i sommerferierne sydpå. En enkelt gang også en uge i de franske alper, hvor jeg besteg Croix de Fer, Alpe d'Huez og Les Deux Alpes.

Målet med min cykling i år er en gentagelse af deltagelsen i Ötztaler Radmarathon sidst i august. Vi er 8 mand, der har tilmeldt os lodtrækningen til een af de omkring 4.000 startpladser der er. 6.3.09 får vi besked, om vi er så heldige at blive udtrukket igen - bliver vi ikke det, har jeg et problem, men det må vi så se på. Sekundært er der også det naturlige ønske om at holde sig i form samt ikke mindst det sociale aspekt, der er ved at cykle sammen med andre. Desuden er der jo også lidt vædeløber i een, når der bliver lagt an til en bakke- eller skiltespurt.

Nå men denne uge har indtil videre budt på følgende aktiviteter på vintercyklen:

Tirsdag blev det til 64,4 km, hvilket svarer til 5 omgange på klubbens vinterrute. Det er en rute, vi har lavet igennem to nabobyer, den er oplyst hele vejen rundt på nær lige et par hundrede meter. Den køres om aftenen, hvorfor vi naturligvis kører med lygter og for de flestes vedkommende også med refleksvest. Jeg var forholdsvist tidligt hjemme fra arbejde og kørte derfor 3 omgange solo før jeg mødtes med de andre, som jeg så tog 2 omgange med. Jeg havde bestemt, at jeg på mine tre runder ville køre lidt intervaller, men desværre blev jeg lidt presset i at kunne nå at overholde tiden for, hvornår klubben kørte, så den sidste omgang blev kørt noget hårdere end planlagt. Men jeg var superkørende og havde stort overskud på de to omgange med klubben.

Torsdag blev en gentagelse af tirsdagens træning. Igen tidligt hjemme, så tre omgange solo, hvilket jeg så betalte for senere. Det blæste vildt fra vest, så de planlagte intervaller blev for hårde og for mange, så da jeg mødtes med klubben var der udsolgt - jeg hang på, men det gjorde avs. Tror også tirsdagen sag lidt i stængerne.

Men siden 1.1.09 er det indtil videre blevet til 1.583 km. på landevejen + lidt styrketræning med vægte og på hometrainer.

I morgen lørdag står den på træning med klubben og det bliver sikkert en tur på omkring de 70 km. og så har jeg en solotur i tankerne til søndag på et par timer og med lidt interval.

Edited by Der_J@n
Link to comment
Share on other sites

Lørdagens træning med klubben:

Var egentligt ikke supermotiveret til idag, men det er et generelt problem, jeg har med vintertræningen i klubregi, hvor vi først kører over middag om lørdagen - synes tit, jeg bare går og venter på, at jeg skal afsted. Men jeg fik skovlet en portion havregryn ned og iklædt mig bl.a. de fire lag tøj på overkroppen for at modstå kulden og sat kursen ind mod mødestedet.

Vi var 10 mand idag - ikke vildt imponerende, men hvad den officielle sæsonstart er først sidst i marts, såeh....Vi fik aftalt en tur på ca. 65 km. til Silkeborg over Jaungyde, Ry og Laven og hjem over Svostrup og Gjern til Galten.

Der var en del uro i starten, ikke den store enighed om hastigheden, hvilket nok tildels skyldes, at vi ikke havde en decideret kaptajn med i dag. Men efter noget ævl og kævl blev der sat en dæmper på farten og det blev aftalt, at vi omkring Laven skulle køre et rulleinterval for at få smidt noget fart i benene. Jeg sad med pænt stort overskud i intervallet og fik faktisk først pulsen op i min sidste føring, men godt var det og altid rart at føle overskud.

Hjemad fik vi modvind og så er det sgu dejligt at sidde i gruppe. En enkelt kraftig forcering på een af de større bakker, vi har her i området blev det også til for nogle af os og her kunne jeg også mærke, at vinterens anstrengelser ikke har været helt forgæves. Spurten om byskiltet til sidst kan jeg ikke rigtigt prale om medmindre jeg lyver. Det blev vist til en 5. plads blandt de 7 der kørte den. Men alt i alt en fin tur, hvor jeg med rulleturen frem til mødestedet og afrulningen hjem kom op på 73,7 km. Skulle gennemsnitsfarten interessere nogen var den på 28,92 km/t. Mit pulsur svigtede endnu en gang en stor del af tiden, men mens det fungerede, kunne jeg se, at pulsen lå hvor den skal, når jeg sad i gruppen og kom op i mine føringer.

I morgen starter marts måned. Jeg regner med at få kørt omkring 1.200 km i den måned. Det høje tal skal ses i lyset af, at jeg tager en uge til Spanien med 4 andre fra klubben, her er planlagt en 6-700 km. Og lad så snart foråret komme, så vi kan få sommercyklerne på landevejen og slippe for at køre rundt på de tunge vintercykler med lygter og skærme.

I morgen har jeg planer om at køre et par timer med lidt 40/20-intervaller, men det afhænger af, hvordan benene føles i morgen tidligt. Et alternativ kunne være noget styrketræning med vægte og på hometraineren.

Link to comment
Share on other sites

Søndagens træning kom til at foregå på landevejen. Udsigten til VO2-max-intervaller på landevejen virkede mere fristende, end udsigten til squats og efterfølgende styrkeintervaller på hometraineren.

Jeg startede med at trille mod Låsby i medvinden i små gear for at få gang i blodomløbet og få muskulaturen varm. Ved Låsby vendte jeg vinterraceren mod øst og kunne straks mærke, at vinden føltes ganske hård uden jeg dog syntes, at flag og vimpler viste det samme.

Nå men jeg bestemte mig for at fyre første 5 x 40/20-interval af, så kæden op på den store klinge og 40 sekunder for fuld hammer efterfulgt af 20 sekunder aktiv hvile, hvor man forsøger at få kontrol over vejrtrækningen. Dette gentages 5 gange i streg. Det er hårdt som bare pokker og idag var absolut ingen undtagelse. Jeg kunne med det samme mærke ugens tidligere ture i benene og besluttede mig ret hurtigt for, at dette blev dagens eneste interval med den hårdhed. Så efter disse 5 spurter besluttede jeg mig for at køre foholdsvist roligt ind til Århus over Harlev og Brabrand, hvilket også lykkedes, til dels hjulpet af en stigende følelse af sult (og jeg havde selvfølgelig valgt idag at tage afsted uden en banan i trikotlommen).

Jeg nåede Viby Ringvej og havde egentligt planlagt bare at vende om der og køre retur i medvinden og nyde denne, men besluttede mig for at følge Ringvejen op til Århus N. og benytte denne forholdsvis lange stigning til at træne det "runde tråd" og få pulsen lidt op, hvilket også lykkedes. Derefter var det bare at trille ned til Silkeborgvej igen og rulle hjem i medvinden - sulten var nu blevet ganske påtrængende og det var definitivt slut med at presse mig selv, det gjaldt nu kun om at komme hjem og få smidt noget føde i sækken.

Vel hjemme kunne jeg sætte 57,7 km. ind på kontoen og ugetotalen blev på 260 km. Dagens træningsintensitet blev ikke så høj som ønsket, men det kan jo ikke være lige godt hver gang og idag betalte jeg nok prisen for en kombination af turene torsdag og lørdag og for lidt søvn de sidste to nætter. Men jeg forbliver positiv og stiller mig tilfreds og nu er der kun fem dage til vi får at vide, om vi er med i Ötztaler Radmarathon.

Jeg har en aftale med min massør om en behandling senere i dag, hvis den får den ønskede effekt kører jeg nok noget styrke på hometraineren i morgen, da jeg er forhindret i at komme med klubben ud på tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning er foregået indendøre, da jeg har et møde her til aften.

Det blev derfor til en omgang styrketræning for benene, dvs. 7 sæt squat og 4 sæt læg (ved ikke hvad øvelsen hedder, men stangen på skulderen og så hævninger op på tæerne). Derefter over på cyklen monteret på hometraineren, hvor jeg kørte 30 minutter inklusive 4 styrkeintervaller á 5 minutter i stort gear og med stor, stor modstand på maskinen. De tre første blev kørt siddende og det fjerde stående. I intervallerne koncentrerer jeg mig om at træne det runde tråd for at prøve at ramme musklerne bag på benet mest muligt.

Det er ikke den sjoveste form for træning at sidde på en fastmonteret cykel, men det hjalp dog med en dvdoptagelse fra bjergenkeltstarten fra sidste års Schweiz Rundt som underholdning.

Vægten i morges viste forøvrigt 70,7 kg, hviket er lidt mindre end jeg egentligt troede, da jeg ikke ligefrem har spist fanatisk sundt de sidste par uger. Men jeg konstaterer, at jeg fortsat er en mager hund, når man tænker på at disse kilo er fordelt på 188 cm.

Go' vind derude.

Edited by Der_J@n
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :bigsmile: så er der en log mere jeg kommer til at følge nøje.

Kan se at du allerede er kæmpelangt foran på træningen :blush:

Silkeborg over Jaungyde, Ry og Laven

Svin, siger jeg bare...... Mine "besser" havde mig altid med på camping på Terrassen (synes nu at det Terrasserne dengang) og husker det som et fantastisk lækkert og ret bakket område som er guf for cyklister. Her faktisk lidt overvejet om men skulle leje en hytte og have cyklen med hvis finanserne er til det.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Ja, jeg må indrømme, at jeg bor i et område, der er det rene guf for cyklister, der elsker bakker. Kører vi mod vest er der området omkring Ry, Silkeborg og Gjern. Nordpå er der Pøt Mølle-bakken og mod syd er der Skanderborg-området med blandt andet Yding Skovhøj og de ligger alle "lige udenfor døren". Faktisk er det lige før, det er svært at arrangere en tur uden bakker.......

Og ja, jeg har fået kørt en del kilometer i år, men jeg er vist fra naturens side IKKE udstyret med talentfulde ben og lunger, så det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte at køre en solotur onsdag aften, da jeg var forhindret i at komme ud tirsdag med klubben.

Jeg kørte 4 omgange på vores "lygterute", hvilket blev til 51,7 km. Fra start kunne jeg mærke ømhed i muskulaturen fra styrketræningen om mandagen. Dette sammenholdt med, at jeg regner med at skulle med klubben her torsdag aften, fik mig til at holde lidt igen.

Med den vind der blæste igår (10-11 s/m) betød det, at jeg i medvindssituationerne bare trillede roligt og i modvindspassagerne, hvilket var 4 x 6 km. kørte lidt intervaller uden at presse mig selv for meget. Alt i alt var det en ok tur - hvor meget den har givet træningsmæssigt er måske tvivlsomt pga. den lidt lave intensitet, men om ikke andet slap jeg da for huslige gøremål, mens jeg var på landevejen!

Er lidt spændt på klubtræningen i aften. Vinteren igennem har vi haft en uheldig tendens til at køre vore aftenture igennem på noget nær max. Selv et klubforedrag med en læge og træner fra DCU har ikke haft den store effekt på dette, men nu er protesterne efterhånden blevet så kraftige, at vi nu har bestemt, at vi må til at gøre noget ved det og få presset nogle intervaller ind på disse ture, selvom de køres uden kaptajn, så nu må vi se..............

Og så er spændingen omkring Ötztaler Radmarathon ved at være målbar - i morgen sker lodtrækningen og så må vi se, om vi 8 fra klubben er heldige og få adgangsbilletter til deltagelsen. Jeg håber sgu det lykkedes, jeg har aldrig tidligere været så motiveret til træning som nu.

Link to comment
Share on other sites

Sølle fem mand var vi mødt op til torsdagstræning i klubben - ikke mange, når man tænker på, vi er omkring 125 medlemmer i klubben.

Som sædvanligt blev der kørt på vores "lygterute" rundt i to nabobyer. Tempoet var moderat indtil formanden opfordrede til en spurt opad en mindre stigende bakke - her blev kørt max og pulsen røg derop, hvor det gør ondt, men også gør godt. Stik mod sædvanen på det sidste, lykkedes det os at få tempoet lidt ned igen således, at det kun var i ens føringer, at man blev presset til noget, der kan betegnes som tempointervaller. Vi fandt også plads til en bakkespurt mere, hvor jeg virkelig fik drev i cyklen, super.

Ialt endte min computer på 53 km. og snittet på 28,93 km/t. og så må det heller ikke være højere ifølge den DCU-træner vi havde på besøg i klubben. Ifølge ham må en vellykket og veltilrettelagt træningstur med intervaller ikke ende ud med en gennemsnitsfart på over 29 km/t.

Det var en ok træningssession, men jeg må indrømme, at det begynder at blive ensformigt at køre på ruten her på hverdagsaftenerne - 108 omgange er det indtil videre blevet til siden sidst i oktober, så jeg begynder at glæde mig til vi går på sommertid, så vi kan nå at komme ud på de rigtige landeveje på hverdagene i dagslys.

I morgen bliver der ingen cykling for mit vedkommende, forhåbentligt bliver det eneste cykelrelaterede, at vi får positivt svar vedr. vores deltagelse i Østrig/Italien til august. Jeg vil dælme ned igen og kæmpe mod det djævelske bjerg Timmelsjoch, og så selvfølgelig de tre andre bjerge der kommer før det.

Weekenden skulle gerne byde på klubtræning lørdag og - hvis motivationen og lysten er tilstede - lidt solotræning søndag.

Indtil da, god vind derude (der er masser af den pt.)

Link to comment
Share on other sites

Sikke dog en elendig start på weekenden; fredag aften tikkede beskeden ind om, at vores team ikke var blevet udtrukket i lodtrækningen til startbilletter til Ötztaler Radmarathon, surt show. Det var som at få en snebold tværet ud i krydderen på en vinterfrost-dag. Der er dog en mulighed igen ved en lodtrækning den 8. maj, hvor de pladser folk ikke har betalt for, udtrækkes blandt "taberne". Et alternativ er at finde et andet løb at træne frem til - nu må vi se, hvad vi kan blive enige om.

Nå men selv om motivationen røg ned i kælderen, fik jeg dog taget mig sammen til at møde op til klubtræningen lørdag. Vi var 10 mand, der tog afsted i det forholdsvis lune og vindstille vejr. Turen gik mod Skanderborg-området, nærmere betegnet området omkring Yding Skovhøj, så masser af dejlige bakker, hvor pulsen kunne komme lidt op og vi var da også lige oppe og bestige Yding Skovhøj, dog fra den nemme side. Jeg sad hele dagen med masser af overskud, men det gjorde de fleste af os vist, tempoen var pænt roligt og der blev hele tiden taget hensyn til de svageste. Vi sluttede af med at køre i samlet flok op ad Jaungyde-bakken. Ialt endte jeg ud med 81,8 km og de blev kørt som paradekørsel, ingen rulleskift eller intervaller - det er sgu også fint med sådan en tur, hvor det sociale er i højsædet.

Idag søndag har jeg nydt regnvejret med styrketræning i træningsrummet akkompagneret af en dvd med første enkeltstart fra sidste års Tour. Det blev til 7 sæt Squat, 4 sæt læg og derefter 30 minutter på hometraineren med 4 x 5 minutters styrkeintervaller.

Nu må se, hvordan motivationen gebærder sig de næste dage, om ikke andet har jeg træningsturen til Spanien senere på måneden at se frem til plus klubturen til Harzen i maj. Og så starter Paris-Nice i eftermiddag med deltagelse af DK's bedste bjergrytter Chris Anker Sørensen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share