Trimmet men ikke stor!


tiptop
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lige et spm. som jeg håber jeg kan få lidt hjælp til. Landet ligger sådan at jeg ønsker at kombinere min cardio træning med noget styrketræning, dog med det forbehold at jeg udelukkende ønsker at trimme min krop og ikke opbygge store muskler.

Spm. er ret enkelt, hvor meget / hvor lidt styrketræning skal jeg dyrke? Ved godt det nærmest er et umuligt spm., men der må vel være nogle retningslinier at forholde sig til når man blot ønsker at trimme og ikke forøge?

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus.

Medmindre du er disponeret som Ronnie Coleman, så skal svaret findes inde i dig selv. Kast dig over styrketræningen og skru ned når du er tilfreds. Du bliver jo ikke stor fra den ene dag til den anden, så det skulle være muligt se for dig selv, om du er tilfreds med resultatet eller det lige skal have en tand mere. :smile:

Note: Jeg prøvede at formulere det så det ikke lød nedladende. Hvis det ikke lykkedes, så var det på INGEN måde intentionen at det SKULLE opfattes nedladende.

Link to comment
Share on other sites

Måske har du hørt at det er en fordel at træne hypertrofi idet større muskelmasse giver en højere forbrænding? Hvis det er dét du vil opnå med vægttræning, så tilføj omkring 30 minutter vægttræning før du går igang med cardio, og læg vægt på de store muskelgrupper og øvelser

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus.

Medmindre du er disponeret som Ronnie Coleman, så skal svaret findes inde i dig selv. Kast dig over styrketræningen og skru ned når du er tilfreds. Du bliver jo ikke stor fra den ene dag til den anden, så det skulle være muligt se for dig selv, om du er tilfreds med resultatet eller det lige skal have en tand mere. :smile:

Note: Jeg prøvede at formulere det så det ikke lød nedladende. Hvis det ikke lykkedes, så var det på INGEN måde intentionen at det SKULLE opfattes nedladende.

Det lyder ikke nedladende bare rolig:) Jeg må jo som du siger prøve mig frem, det jeg fiskede efter var generelle principper / regler man kunne følge for udelukkende at trimme muskler fremfor at bygge en masse ekstra masse på.. Men hvis det kun kan ske ved styrketræning må jeg jo bare dyrke dette moderat. Er der forresten ikke noget med at det er bedre at tage flere serier med færre kilo hvis man ønsker at trimme?

Måske har du hørt at det er en fordel at træne hypertrofi idet større muskelmasse giver en højere forbrænding? Hvis det er dét du vil opnå med vægttræning, så tilføj omkring 30 minutter vægttræning før du går igang med cardio, og læg vægt på de store muskelgrupper og øvelser

Kender ikke umiddelbart noget til hypertrofi, men vil da lige undersøge det..

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke nedladende bare rolig:) Jeg må jo som du siger prøve mig frem, det jeg fiskede efter var generelle principper / regler man kunne følge for udelukkende at trimme muskler fremfor at bygge en masse ekstra masse på.. Men hvis det kun kan ske ved styrketræning må jeg jo bare dyrke dette moderat. Er der forresten ikke noget med at det er bedre at tage flere serier med færre kilo hvis man ønsker at trimme?

Groft sagt kan du ændre udseendet på en given kropsdel/muskel på to måder:

1. Musklen kan trænes større (eller mindre)

2. Fedtmængden omkring musklen kan sænkes (eller øges)

Så det du kalder at "trimme" vil teknisk set være at nedbringe fedtmængden og så vidt muligt bevare muskelmassen.

Styrketræning i et vægttabsforløb bygger på de samme principper som når man gerne vil øge muskelmassen. Det er mest et spørgsmål om hvorvidt mængden af mad du spiser tillader kroppen at bruge noget ekstra på muskelvækst eller ej.

Færre kg og flere reps er IKKE bedre til at "trimme" fordi den ekstra energi det koster at flytte vægten flere gange er minimal i vægttabssammenhæng og fordi tungere vægte generelt stimulere bevarelsen af muskelmassen (og evt vækst) bedre.

Kender ikke umiddelbart noget til hypertrofi, men vil da lige undersøge det..

hypertrofi = muskelvækst

Faktisk betyder det som linket beskriver generel cellevækst, men i træningsverdenen er det naturligvis muskelcellevækst der er det interessante.

Link to comment
Share on other sites

vores alle sammens gode russiske ven Pavel advokerer i Power To The People for at man gennem den tilgang kan øge muskeltonus, ved en større muskulær parathed.

Har ikke selv været igennem PTTP, men trådstarter kan måske overveje denne løsning?

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share