Dumbbell curl


JISI
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl med udførelsen af denne, og har tidligere fået nogle blandet svar på et andet forum.

Hvad får ens biceps mest ud af; at man halvvejs oppe drejer hånden så håndvægten er "vandret" i forhold til kroppen, som han gør her: http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

- eller at man holder den "lodret" i forhold til kroppen, så tommelfingeren hele tiden peger bagud (lidt ligesom hammer curl?).

Når jeg bare sidder og prøver øvelsen uden en håndvægt, så synes jeg det virker som om min biceps bliver mest belastet ved at hånden bliver drejet.

Edited by JISI
Link to comment
Share on other sites

Du kan med fordel også sidde ned i en tilbagelænet position, dette giver prestretch af biceps/øget ROM og gør godt i kølletøjet.

Så det er bedre at sidde ned end stå op - så kommer man i hvert fald ikke til at bruge ryggen alt for meget ;). Snakker vi om en hældning på 30 grader eller 45 grader på bænken? Jeg går ud fra 45 grader må være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Det væsentlige er ikke om du køre 30 eller 45 grader, men at du variere dit program, fx. i 14 dage sidder ned med 45 grader, så i 14dage står op og derefter 14 dage sider ned med 30grader. Og så husk at for at få større arme så er det ikke nok kun at træne arme, træn hovedsageligt hele kroppen og så smid en eller 2 isolerede arm øvelser på til sidst.

Link to comment
Share on other sites

Så det er bedre at sidde ned end stå op - så kommer man i hvert fald ikke til at bruge ryggen alt for meget ;). Snakker vi om en hældning på 30 grader eller 45 grader på bænken? Jeg går ud fra 45 grader må være at foretrække.

Jeg synes 45° er for meget, armen kommer i en anstrengt yderposition, men måske er jeg bare mega stiv.

Link to comment
Share on other sites

Det væsentlige er ikke om du køre 30 eller 45 grader, men at du variere dit program, fx. i 14 dage sidder ned med 45 grader, så i 14dage står op og derefter 14 dage sider ned med 30grader. Og så husk at for at få større arme så er det ikke nok kun at træne arme, træn hovedsageligt hele kroppen og så smid en eller 2 isolerede arm øvelser på til sidst.

Aha. Jeg har ellers fornyligt spurgt herinde, om man bør variere sit program for at musklerne ikke "vænnede" sig for meget til specifikke øvelser. Men da fik jeg af vide, at musklerne ikke kan vænne sig til en specifik øvelse og variationen derfor var unødvendig.

Jeg træner skam fullbody hver gang; mere specifikt Rippetoes "Starting Strength" tre gange om ugen med nogle modifikationer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 45° er for meget, armen kommer i en anstrengt yderposition, men måske er jeg bare mega stiv.

Ja, det kan godt være 45 grader er lidt for meget - det er den hældning jeg bruger til skrå bænkpres. Men jeg kan også sætte bænken til en mindre hældning, så det kan jeg prøve.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Jeg har ellers fornyligt spurgt herinde, om man bør variere sit program for at musklerne ikke "vænnede" sig for meget til specifikke øvelser. Men da fik jeg af vide, at musklerne ikke kan vænne sig til en specifik øvelse og variationen derfor var unødvendig.

Jeg træner skam fullbody hver gang; mere specifikt Rippetoes "Starting Strength" tre gange om ugen med nogle modifikationer.

Kan jeg ikke få dig til at linke til den post hvor du spurgte, det lyder som et noget underligt svar du har fået.

Lyder rigtig godt at du træner Starting Strength, var lidt bange for at du trænede 5 øvelser med biceps og 2 triceps hvorefter du tog hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg ikke få dig til at linke til den post hvor du spurgte, det lyder som et noget underligt svar du har fået.

Lyder rigtig godt at du træner Starting Strength, var lidt bange for at du trænede 5 øvelser med biceps og 2 triceps hvorefter du tog hjem :wink:

Don't worry :wink:

Her er tråden: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...c=48614&hl=

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Søren W helt ret i det han skriver med at istedet for at udskifte øvelsen kan du ændre vægten og antal reps, men jeg vil mene at det at ændre selve øvelsen blot er en anden måde at opnå en variation og ikke totalt nytteløst. Hvad der så er bedst må en klogere person svare på for jeg ved det ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Søren W helt ret i det han skriver med at istedet for at udskifte øvelsen kan du ændre vægten og antal reps, men jeg vil mene at det at ændre selve øvelsen blot er en anden måde at opnå en variation og ikke totalt nytteløst. Hvad der så er bedst må en klogere person svare på for jeg ved det ikke...

Man kan ikke vænne sig til en øvelse, i det hele taget kan kroppen ikke vænne sig til noget som helst, lige ledes kan man heller ikke chokere den. Det har selvfølgelig sin berettigelse at skifte øvelser, eller at lave mere end én for en given muskelgruppe/bevægelse, da forskellige øvelser alt andet lige vil ramme forskellige muskler. Ud over dette bør reps og sæt naturligvis også varieres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Søren W helt ret i det han skriver med at istedet for at udskifte øvelsen kan du ændre vægten og antal reps, men jeg vil mene at det at ændre selve øvelsen blot er en anden måde at opnå en variation og ikke totalt nytteløst. Hvad der så er bedst må en klogere person svare på for jeg ved det ikke...

Ok.

Kan I anbefale nogle andre gode deciderede bicepsøvelser? Udover den med håndvægte laver jeg den også med vægtstang. Derudover laver jeg bentover rows, pullups (underhåndsgreb) og den øvelse i denne video hvor han ligger på gulvet:

Edited by JISI
Link to comment
Share on other sites

Ok.

Kan I anbefale nogle andre gode deciderede bicepsøvelser? Udover den med håndvægte laver jeg den også med vægtstang. Derudover laver jeg bentover rows, pullups (underhåndsgreb) og den øvelse i denne video hvor han ligger på gulvet:

Den har jeg altid grint meget af, hvorfor er det lige man skal ligge ned?

Hvis jeg skal anbefale noget ud over bb og db curls (evt. som incline) er det preacher- og/eller spider curls.

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg altid grint meget af, hvorfor er det lige man skal ligge ned?

Hvis jeg skal anbefale noget ud over bb og db curls (evt. som incline) er det preacher- og/eller spider curls.

Hvis du prøver den med at ligge ned, så giver den faktisk meget god mening. Ryggen er jo låst fast, så den går lige direkte i biceps - så jeg synes det er en meget fed øvelse.

Jeg har prøvet preacher curls, men mine håndled bryder sig ikke om den :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

spøjst, da hånleddene jo udsættes for det samme som i alle andre alm. slags curls?

Mja, bortset fra det er en "bølget" vægtstang der bruges til preacher curls. Jeg må have et forkert greb på den. Men jeg har købt nogle nye træningshandsker med håndledsstøtte - måske de kan gøre en lille forskel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share