puls forbrændings zoner


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hvis du kender en persons maxpuls/hvilepuls og kondition (max iltoptagelse eller kondital), så kan du få et cirkatal for iltforbrug for et givent pulsniveau og derigennem et tal for hvor mange kalorier der forbrændes.

Der vil være STOR individuel variation.

Hvor meget der forbrændes kan ikke nødvendigvis videreføres til et direkte vægttab. Det afhænger af hvad du spiser og hvordan du træner.

Link to comment
Share on other sites

Pulszoner har næppe den store værdi for andet end meget entusiatiske mennesker! Kender en del eliteatler inden for løb og nogle af dem bruger ikke pulszoner! Der er som nævnt rigtigt meget der gør at pulszoner er en meget individuel ting og for at ha oplysninger nok til udregne brugbare zoner skal man kende sin krop temmelig godt!

Link to comment
Share on other sites

Som MaxPower siger kan du bruge din makspuls ( 220 - din alder ) til at udregne hvor meget du "laver" i forhold til din makspuls. Her er 60-100% af makspulsen ex. cardiotræning. Jo lavere i procent jo mindre for du ud af din træning tid/mængde forbrændt kalorie. De fleste puls ure har en kcal tæller, men hovedreglen er jo simpel. Jo mere gas du giver jo mere brændstof bruger du, nøjagtig ligesom i en bil.

hmm. ved godt det ikke er svar på dit spørgsmål, tror ikke der findes en tabel, da det er meget individuelt.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Som MaxPower siger kan du bruge din makspuls ( 220 - din alder ) til at udregne hvor meget du "laver" i forhold til din makspuls.

Det vil jeg godt lige slå fast at jeg ikke siger.

Formler til beregning af maxpuls er i praksis ubrugeligt for den enkelte. Jeg er selv et fint eksempel på dette, for ifølge ovenstående skulle min maxpuls være 192. For et par år siden målte jeg 211, så en given arbejdspuls vil blive skudt næsten 10% forkert. Det gør selvsagt ret stor forskel om du arbejder ved 70% ift 80% eller 80% ift 90%.

Maxpuls, hvis man ønsker at kende dette, skal teste med en maxtest, og helst med samme motionsform som man ønsker at anvende den i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share