HST, styrkeløft og vægtløftning


KTH
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstået når jeg kigger på hst-programmerne skal man træne ALLE øvelserne tre gange om ugen?

Jeg træner selv kombineret styrkeløft, styrketræning og lidt vægtløftning. Jeg træner derfor tit rimelig tungt.

Jeg har lige afsluttet et styrke-program med få repetitioner og vil derfor godt variere min træning lidt og træne med lidt flere repetitioner i en periode.

Jeg har lige prøvet at sammensætte et hst-program, hvor jeg kører 2 sæt squat, 2 sæt dødløft, 2 sæt bænkpres samt nogle hjælpeøvelser. Jeg har brugt det regneark motiononline har liggende.

Da jeg ikke ved hvor mange kg jeg skal træne med når jeg kører 15 repetitioner eller for den sags skyld 10 repetitioner, har jeg brugt en rm-beregner som jeg også har fundet på motiononline. I rm-beregneren har jeg indsat lidt under mine 1rm maksløft.

Jeg startede på programmet i går.

Jeg tror dog at det er ALT for hårdt til at jeg kan træne det hver anden dag. Har jeg gjort noget forkert? Jeg tvivler på at jeg kan holde til at køre squat, dødløft og bænkpres hver anden dag, så skal det i hvert fald ikke være med ret mange kg.

Hvordan skal man fastsætte størrelsen af de vægte man skal køre de forskellige antal repetitioner med?

Mvh.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er vant til høje reps, så kan 15R ugen godt være en prøvelse :)

RM-beregneren duer måske heller ikke til en styrkeløftvant persons 1RM som udgangspunkt, da den neurale adaptation hos én, der træner tungt med få reps, er noget over gennemsnitsstyrketrænerens. Dvs, den har måske skudt din 15RM for høj.

Du må nok finde din reelle 15 RM, eller sjusse dig til den udfra træningen i går.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! Det var også det jeg efterhånden var nået frem til selv.

Der er dog et problem - hvis jeg skal køre med så få kilo at jeg kan holde til at træne de samme øvelser hver anden dag så kommer jeg aldrig i nærheden af mit maks, men det er måske heller ikke meningen før til sidst hvor man skal finde sit nye maks?

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at huske 15 reps perioden kun er med for at lindre og forebygge evt. skader, der kan derfor være et rationale i at holde vægten konstant med 2-3 reps fra failure... altså ikke lave progression i vægten på 15 reps perioden, men holde den konstant 2-3 reps fra failure. Formålet med de høje reps er IKKE hypertrofi men forebyggelse af skader... progression er derfor underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share