Protein efter træning.


Tr0lle
 Share

Recommended Posts

Det kan vel betegnes som fakta, at det er vigtigt med proteiner (og kulhydrater) lige efter træning, men jeg spekulerede på om det virkelig er nødvendigt at indtage protein pulver.

Kan man ikke få lige så meget ud af at drikke en liter letmælk, spise en banan og evt. nogle rosiner lige efter træning?

Eller tager det simpelthen for lang tid før end denne form for proteiner optages i kroppen?

Jeg indtager selv kun protein pulver lige efter træning i den tro at de optages hurtigere end "naturligt" protein.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tr0lle.

I teorien er proteinpulver nok bedre end en liter mælk. Jeg har brugt rigeligt med skilllinger på proteinpulver i min tid, men er nu gået over til simpelthen at spise en banan og kvæle en liter mælk (økologisk, naturligvis!) lige efter træning. Jeg synes mine resultater er mindst lige så gode, som da jeg brugte en mindre formue på kosttilskud.

Morten

Link to comment
Share on other sites

LIGE I ØJET LOS!!! ;)

Glem proteintilskud.... medmindre du f.eks. er laktoseintollerant og ikke kan tåle mælkeprodukter...

De fleste kan sagtens blive større og stærkere med almindelig mad i rigelige mængder.

Proteintilskud er generelt ALT for dyrt - der sidder nogle profitmagere rundt omkring og griner smørret over alle de unge mænd på 60 kg der køber sig fattige i proteinprodukter, kreatin o.lign. fordi de ikke får tilfredsstillende resultater ud af deres "hårde" træning på BioRoboFlexPress2010 ned i Form & Fitness uden kosttilskud.......

Hej...

Link to comment
Share on other sites

Hmm...lad os lige prøve at regne på det:

(Eksemplet er det pulver man bl.a kan købe på getbig.dk! for 1000 kr / 5 kg)

1 kg Proteinpulver til 200 kr. indeholder 84% protein, svarende til 840 gr protein.

For at matche dette med mælk(34 gr protein/liter) skal man bruge cirka 25 liter til 4 kr./styk., altså 100 kr for 840 gr protein.

Joh, det kan skam sagtens betale sig at bruge mælk istedet for proteinpulver, selvom når man får sit pulver til en rimelig pris.

Hvorfor bruger jeg så stadig proteinpulver i stedet for mælk når et træningspas er overstået??

Fordi:

- Jeg kan ikke drikke 1 liter væske efter et træningspas

- Når jeg drikker mælk, så skal det helst være koldt, og det er det  ikke efter at have ligget i sportstasken i 1½ time.

- Der er en grænse for hvor meget mælk jeg gider at drikke på en dag (drikker i forvejen 1½ om dagen)

- Min sportstaske er rigelig proppet i forvejen, hvor skal jeg gøre af 1 liter mælk?? :)

Men derudover vil jeg give MILO ret...Kosttilskud er for dyrt, nok unødvendigt for de fleste menneskers tilfælde, og generelt er der alt for mange, hvor virkningen ikke er videnskabelig bevist.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke indtager proteinpulver løber man ind i et stort problem. Vi kender alle "the window of opportunity" lige efter træningen. Her gælder det bare om at få hældt rigeligt med protein og kulhydrat ned i mørket.

Protein fra kosten tager længere tid om at blive nedbrudt og nogen mener derfor at "vinduet" når at lukke inden kroppen får nedbrudt proteinen fra kosten. Ikke optimalt.

Valle (whey) proteinpulver, optages hurtigst og man udnytter derfor også "vinduet" mest muligt.

Jeg har før efterlyst viden om HVOR hurtigt de forskellige proteintyper optages i kroppen - uden held.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se logikken i dit indlæg, Michael, men problemet er jo, at vi ikke ved, hvor hurtigt det såkaldte vindue lukker. Personligt tror jeg ikke, at det lukker så hurtigt, at man er nødt til at indtage letoptageligt valleprotein. Denne holdning baserer jeg udelukkende på, at jeg får lige så god fremgang med mælk, som jeg gjorde med proteinpulver.

Kan godt se, at det er et problem at tage mælken med til træning. Jeg træner så tæt på mit hjem, at jeg kan hælde de første dråber i halsen få minutter efter træningen. Hvad med at putte mælken i en thermoflaske sammen med et par isterninger?

Ned med pulverbaronerne! ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Los du har nogle gode pointer, men...

Jeg bryder mig ikke om mælk med isterninger, men jeg kunne lægge mælken i køleskabet i vores klub.

Men som regel tager jeg til træning direkte efter skole, så i sidste ende bliver mælken sku noget varmt snask!

og så kan som tidligere nævnt ikke drikke 1 liter væske efter træning. Jeg kan dårlig nok få de 0,3 liter fra min proteinshake ned træning.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg skal være på tværs, men jeg tvivler på at det såkaldte "window of opportunity", er et "nu er det åbent og 30 minutter senere er det lukket" vindue. Jeg tror bare at det henviser til at der efter træning er et øget behov for protein, samtidig med at optagelsesevnen er på sit maksimum lige efter træning. Det er klart at jo længere tid der går efter man trænet, inden man spiser, jo dårligere bliver restitutionen, og de katabolske krafter får lov til at varer længere end de burde.

Jeg er dog af den opfattelse, at hvis man spiser protein holdige måltider hver 2. til 3. time hele dagen, så behøver man altså ikke bekymre sig om, hvorvidt ens post workouts protein drik har "hurtigt" eller "langsomt" fordøjelige proteiner. Jeg har i mange år brugt protein pulver efter træning og som et supplement til min mad, men efter at jeg i en periode ikke synes økonomien har været til det, så har jeg måttet ty til kakaoskummetmælk efter træning. Og jeg kan ærligt talt ikke mærke nogen forskel overhovedet, så det må være op til den enkelte og hans pengepung og vurdere om det er det værd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis det virkeligt gjorde en forskel om man tog Whey-protein inden for nøjagtigt 30 min. efter træning eller ej - så skulle jeg da være den første til at hoppe på vognen - vi er vel alle på eet eller andet plan interesseret i optimale træningsbetingelser og dermed forøgede træningsresultater.

Problemet er bare, at jeg OVERHOVEDET ikke kan mærke, se, måle, konstatere nogen forskel træningsmæssigt (OG kropsmæssigt) hvis jeg indtager proteintilskud efter træning eller ej.

Som regel har jeg behov for "eet eller andet" når jeg har trænet - oftest klarer jeg det ved en tur i køleskabet, hvor jeg drikker noget MÆLK og spiser en banan. Andre gange spiser jeg nogle håndfulde rosiner og drikker MÆLK til. Endeligt kan jeg godt lide en stor skål havregryn med MÆLK (og sukker!) efter træningen.

Om jeg indtager det 10 min. , 30 min., 32 ½ min. eller 40 min efter træningen har ikke min store interesse. Jeg er primært interesseret i at få stillet min sult/tørst og så blive bedre og stærkere i mine løft - og det virker fint UDEN Weider-MegaMass 2000 indenfor de første 30 min. efter træningen (eller resten af døgnet iøvrigt!)

Jeg taler kun ud fra egne erfaringer - så hvis nogen af jer ikke kan få tilfredsstillende resultater ud af jeres træning uden proteintilskud, så må det jo være løsningen på jeres problem! (her går jeg SELVFØLGELIGT ud fra, at alle andre faktorer som: valg af øvelser, træningsfrekvens/intensitet - hvile/søvn - ALMINDELIG kost i løbet af dagen er på plads???)

Hvis I uden tøven kan svare JA! til ovenstående - så vær glad for at der findes folk som Weider, Prolab, Twinlab, Tropicana etc. etc. der er opmærksomme på jeres SPECIELLE behov og som rækker jer en hjælpende hånd sådan at I også kan blive store og stærke som drengene på Venice Beach/California/US of A........

heeeej.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share