Ubalance i forholdet mellem de muskler der støtter knæet?


WaveSurfer
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft ondt i knæet i en længere periode og har derfor ikke kunne træne øvelser som squat og benpres. Jeg snakkede med en træningskammerat, der mente, at det kunne være pga. en ubalance i forholdet mellem det muskler, der støtter knæet, der kunne være skyld i, at det gør ondt. Altså, at jeg var for stærk i forlåret i forhold til baglåret og det kunne gøre, at knæskallen bliver trukket mod den ene side, hvilket skulle give smerter.

Jeg må indrømme, at jeg har været dårlig til at få trænet baglåret i forhold til forlåret og derfor kunne det godt være det, der er problemet. Jeg kan ligeledes godt træne baglåret uden at få smerter og det har jeg derfor gjort i den seneste tid. Problemet er bare, at jeg gerne vil tilbage og træne squat og benpres igen, men jeg vil ikke gøre det før knæet er klar til det.

Jeg fandt en hjemmeside, der beskriver problematikken (http://www.bigkneepain.com/knee-exercises.html under "Imbalances in Muscles Supporting the Knee") og her fremgår det, at en fysioterapeut kan afgøre om det er det, der er galt.

Kan det passe, at en fysioterapeut kan afgøre om det er det, der er problemet?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da godt være at det er ubalance, det kan man ment komme til at give sig selv, især når man bruger trænings maskiner, da de giver støtte til alle de små muskler som støtter ens led.

På den anden side kan det også godt være overbelasting, har du fx gået meget hurtigt igang med at lave squat med mere end vægt stangen (eller max 20 kg)? Har du løbet lidt for langt? har du cyklet i et megt hårdt tråd, vredet i knæet i en fodboldskamp???

Hvis det er vedholdene og ikke forsvinder med varmebahanling hvis smærten føles betændt. eller kulde behanling hvis der er tale om hævelesen eller forstugninger, så er det nok bedst lige at lade en læge eller fys' kigge på det...

Husker du at strække ud?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er fordi knæskallen bliver trukket ud mod den ene side (ydersiden) så skal du:

udspænde tractus iliotibialis

træne vastus medialis obliquus.

få undersøgt anteversion i hoften, om musklerne, der roterer hoften indad skulle være korte/stramme

Undersøgt om din gluteus medius er svag

checket om du overpronerer i foden....

Da alle disse faktorer kan have betydning for belastningen af knæet samt knæ skallenssporing.

Men gå til en fys og få det undersøgt. Spørg vedkommende til de ting jeg nævner her

Mvh David

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okay, mange tak. Det tror jeg måske, jeg vil prøve. Jeg har ikke squat'et i snart et halvt år nu, så jeg overvejer lidt om jeg måske skulle prøve at starte ud igen stille og roligt med stangen alene og så putte lidt kilo på om nogle uger, hvis det går problemfrit.

Hvad siger I til den ide?

Jeg har ikke kunne mærker noget i knæet i lang tid efterhånden, men det er måske stadig bedre at tage forbi en fys først og få det tjekket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share