Skulderblad/ryg - hvilken muskel arbejder?!


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne kunne holde en ægte tuck planche som på billedet:

4A-Justin.jpg

Som øvelse for at nå dertil træner jeg statisk med en "frog stand". Samme som på billedet, men knæene støtter mod overarmen lige over albuen og armene er bøjet til ca. 60 grader. Men når jeg så lader knæene glide ned fra deres støtte og jeg på den måde excentrisk træner tuck planchen, så kan jeg mærke at nogle af musklerne i venstre skulderblad (eller lige under) kommer på overarbejde. Eller rettere: Det er faktisk først efter jeg har sat mig ned på knæ og armene falder på plads, at jeg kan mærke at en eller flere muskler brokker sig. Det er altså når skulderbladet falder på plads, at jeg kan mærke smerte. Jeg forestiller mig, det er teres major eller måske infraspinatus, der brokker sig. Hvad tror I? (spørg endelig, hvis min I vil have min beskrivelse uddybet)

Jeg forestiller mig, at det bare skal trænes væk, men måske med nogle mildere øvelser.

Men når jeg kigger her: http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439 for øvelser for teres major, så finder jeg kun træk øvelser. Og det synes jeg jo ikke helt matcher med at jeg oplever muskel brok ved en press øvelse?!

Mit simple spørgsmål: Hvordan kan jeg træne teres major, så den kan klare belastningen som på billedet?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

serratus anterior? (som Vastus så også lige har skrevet.)

Eller måske generelt ikke helt god nok koordineret styrke over hele skulderbæltet.

Føler du at dine skulderblade bliver "presset baglæns"? altså at du ikke kan holde dem fremme (abducerede), men de glider bagom på ryggen og måske også "vinger" lidt?

teres major laver jo ekstension (bagudføring) og indadrotation af overarmen, så den er det nok ikke.

Edited by cwr
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved hæfter serratus anterior ved indersiden (mod rygsøjlen) af skulderbladet og det er ikke der smerten er. Smerten er klar lokaliseret omkring teres musklerne, men det jeg også synes er lidt atypisk er at det er først, når jeg slipper spændningen, at smerten kommer (et kort øjeblik og aftager så).

Jeg har ikke nogle problemer med at holder skuldrene fikserede. Her arbejder lats jo også med. Og teres major er vel egentligt blot en mini-lat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Genopliver lige min egen tråd her, da problemerne forsvandt lidt men er kommet frem igen. Og også ved andre øvelser - eksempelvis lateral db raises (bøjet arm).

Det er som om, at det især er når skulderbladene har været abducerede og så rammer smerten så, når de glider på plads igen. Som skrevet ovenover tror jeg ikke det er serratus ant. Den er jo også forholdsvis godt trænet fra diverse pressøvelser.

Men kan det være infraspinatus? If, nogle tips til træning og udstræk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share