"Knoglernes densitet"


Vetö
 Share

Recommended Posts

Jeg er interesseret i at vide om det er meget individuelt hvad ens knogler vejer, forstået på den måde om der er to mennesker, hvis knogledensitet er ens, eller om det som sagt er individuelt.

Det skal lige siges at jeg ikke viste hvilket forum jeg skulle smide dette indlæg ind i. Så valgte jeg altså styrketræning, frem for generelt.

Spørger fordi jeg undrer mig over at en af mine venner vejer 75kg, men er ret tynd -næsten mager, men har dog en rimelig muskelmasse på kroppen.

Så blev jeg interesseret i at vide om der kan være stor forskel på knogletyper. -Altså om det er svaret på, at han vejer 75kg. frem for 71kg. -hviklet det ser ud til at han vejer.

B) Vetö B)

Link to comment
Share on other sites

Densiteten af knogler og dermed tætheden af strukturen indeni knoglerne er individuelt, afhænger af træningstilstand, alder, kost og hormonbalance (køn). En gammel dame/mand vil have meget lettere knogler pr. cm3 end en styrketrænet, korrekt ernæret ung person, fordi de små knoglebroer, der udgør strukturen i knoglerne typisk er meget tyndere hos ældre, især kvinder efter overgangsalderen kan få knogleskørhed.

Men forskellen er ikke så stor som 4 kg, såvidt jeg ved. Noget af din kammerats ekstra tyngde skal sikkert søges i hans muskelmasse (sarcomer hypertrofi frem for sarcoplasmatisk).

Link to comment
Share on other sites

Enig :)

En mand på 70kg, vil generelt have ca. 2½kg knoglemineralmasse. Densitetsforskellen mellem mineralmasse og ikke-mineralmasse er ca. en faktor 2, hvorfor et mineraltab på fx. 1kg teoretisk giver et vægttab på ½kg(med mindre knoglerne falder sammen.)

Hvis han skulle veje 4kg mere kun pga. ekstra mineralmasse i knoglerne, skulle han have ca. 4 gange så meget mineralmasse som os andre - hvilket formentligt kunne sikre ham en plads i den nye terminator-film :D

en fingerregel er, at mænd mister ca.½%/år og kvinder ca. 1%/år(dog op til 5%/år i aårene efter overgangsalderen,) så det gælder om at få bygget sine knoglers densitet op, inden man bliver for gammel og det begynder at gå ned ad bakke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share