Smerte i brystben. Hvorfor er det nu lige...


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Da jeg for 5 måneder siden begyndte at styrketræne fik jeg ondt i brystbenet. MIn træningspartner sagde, at det fik alle, der startede og at det gik over af sig selv. Og ganske rigtigt efter ca. 2 små måneder forsvandt det.

For en lille månede siden skiftede jeg incline BB ud med DB og derefter er det begyndt at gøre ondt igen. SÅ nu venter jeg bare på, at det forsvinder af sig selv. (første gang kunne jeg strække mig bagover og på den måde "knække" brystbenet. Det virker desværre ikke denne gang)

Men mit spørgsmål går egentligt blot på, hvorfor det nu lige er det gør ondt. Hvad sker der anatomisk? (er det fordi en trænet serratus spænder brystkassen sammen?) Og hvorfor kommer det igen fordi, jeg skiftede til DB?

NB: Ja, denne hører måske hjemme under skade-forummet, men jeg tænkte - da det tilsyneladende rammer alle, der styrketræner - så kunne jeg lige så godt høre her ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hephey, jeg er ikke læge eller deslige, men jeg TROR jeg ved hvad der er "galt":

Nogle har en tendens til at køre MEGET langt ned med DB's, hvor der med BB jo er en grænse, det at du går meget længere ned giver nok et stort stræk der hvor ribben er fæstnet på brystbenet, de er fæstnet ved hjælp af en bruskskive, og det kan være denne du har fået et stræk/brist i!

Link to comment
Share on other sites

Hephey, jeg er ikke læge eller deslige, men jeg TROR jeg ved hvad der er "galt":

Nogle har en tendens til at køre MEGET langt ned med DB's, hvor der med BB jo er en grænse, det at du går meget længere ned giver nok et stort stræk der hvor ribben er fæstnet på brystbenet, de er fæstnet ved hjælp af en bruskskive, og det kan være denne du har fået et stræk/brist i!

Det lyder som en fornuftig forklaring på forskellen! Men vil det sige, at der så i virkeligheden er tale om en arbejdsskade? Den skal vel bare trænes væk som forrige gang, jeg oplvede det. (det lyder bare lidt forkert, hvis der som du foreslår er tale om et brist)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en fornuftig forklaring på forskellen! Men vil det sige, at der så i virkeligheden er tale om en arbejdsskade? Den skal vel bare trænes væk som forrige gang, jeg oplvede det. (det lyder bare lidt forkert, hvis der som du foreslår er tale om et brist)

Jeg vil forslår at du ikke provokerer den! Dvs. lad være med at gå så langt ned med håndvægtene at det spænder, så skal det nok blive godt igen.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en fornuftig forklaring på forskellen! Men vil det sige, at der så i virkeligheden er tale om en arbejdsskade? Den skal vel bare trænes væk som forrige gang, jeg oplvede det. (det lyder bare lidt forkert, hvis der som du foreslår er tale om et brist)

Jeg vil give dig en række råd, du vil komme videre med i god behold.

1. Hvis det går ONDT, så laver du enten noget forkert eller også har du en fysisk anormalitet eller en eksisterende skade.

2. Søg læge, og lokaliser smerten og problemet igennem en lægelig diagnose.

3. Hvis lægen mener det er relevant, så søg fysioterapeut.

4. Så længe det gør ONDT, så giv det ro og hvile.....hold en pause fra brysttræningen.

5. Tag knogle og led smerter alvorligt, det kan manifestere sig som kroniske lidelser og skader du skal leve med resten af dit liv. Så søg oplysning hos folk der er uddannet til at tage hånd om sådanne skader. No offence Mads...du gør det i en god mening og siger også selv du ikke er læge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share