Muskelstyrke


TLunau
 Share

Recommended Posts

Jeg har søger efter litteratur der fortæller noget om isometrisk styrke i forhold til isokinetisk styrke i forbindelse med en opgave

Efterhånden (så vidt jeg kan se) er de fleste begyndt at måle isokinetisk i diverse videnskabelige artikler men den målemetode vi/jeg har til rådighed er "kun" isometrisk.. jeg har dog fundet en masse god litteratur indenfor det område jeg skal skrive om men meget af det omhandler isokinetisk styrke... så det jeg søger er information der kan kæde isometrisk og isokinetisk styrke sammen... altså litteratur der fortæller om man kan bruge den ene faktor til at sige noget om den anden og omvendt

Håber at det giver mening

Jeg søger faktisk generelt litteratur der kan fortælle om diverse styrketræningsmetoders indflydelse på hinanden... eksempelvis hvis jeg kun træner eccentrisk hvad det har af effekt på den koncentriske og isometriske styrke... ligeledes hvad isometrisk styrketræning har af effekt på eccentrisk og koncentrisk styrke

Link to comment
Share on other sites

Hvad går din opgave helt specifikt ud på og hvad er det du læser til? mange af de undersøgelser der involverer et isokinetisk dynamometer har samtidig målt isometrisk styrke (ved at indstille dynamotrets hastighed til 0 grader/sek). Prøv evt at liste den litteratur du har fundet, evt med PubMed ID's, så skal jeg se om det ser fornuftigt ud

Link to comment
Share on other sites

Hvad går din opgave helt specifikt ud på og hvad er det du læser til? mange af de undersøgelser der involverer et isokinetisk dynamometer har samtidig målt isometrisk styrke (ved at indstille dynamotrets hastighed til 0 grader/sek). Prøv evt at liste den litteratur du har fundet, evt med PubMed ID's, så skal jeg se om det ser fornuftigt ud

Mange tak for svaret Lars, jeg var ikke lige klar over det med hastighed 0 = med isometrisk styrke men det giver mening... så kan jeg jo selv lige kigge tingene igennem...

Jeg læser til fysioterapeut og er igang med BA... kort sagt handler den om isometrisk styrke samt rate of force development i knæekstensorer/fleksorer kan fortælle noget om ældres (60+) funktionsniveau i UE... det vi har tænkt os er at lave en korrelation imellem isometrisk styrke samt rate of force development i knæekstensorer/fleksorer og rejse-sætte-sig-testen... Det er en test der er valid og reliabel i forhold til at måle underkropsstyrke og funktionsniveau hos ældre

Men jeg mangler stadig noget baggrundslitteratur der fortæller om hvordan isometrisk styrke har indflydelse på dynamisk styrke

Link to comment
Share on other sites

der er flere studier der viser en sammenhæng mellem isometrisk styrke, RFD og "funktionel styrke", såsom hoppehøjde, sprint tid etc. Se f.eks. de referencer der er angivet i denne artikel:

Andersen LL 2006, Eur J Appl Physiol 96:46-52

Jeg kan ikke vedhæfte den her da den fylder over 200 kb, hvis du ikke kan downloade den selv kan jeg maile den til dig hvis du skriver din e-mail

bedste hilsner

Lars

Link to comment
Share on other sites

der er flere studier der viser en sammenhæng mellem isometrisk styrke, RFD og "funktionel styrke", såsom hoppehøjde, sprint tid etc. Se f.eks. de referencer der er angivet i denne artikel:

Andersen LL 2006, Eur J Appl Physiol 96:46-52

Jeg kan ikke vedhæfte den her da den fylder over 200 kb, hvis du ikke kan downloade den selv kan jeg maile den til dig hvis du skriver din e-mail

bedste hilsner

Lars

Mange tak Lars... jeg har lige pm'et dig min mail

Link to comment
Share on other sites

Her er et par foreslag der enten involvererer forskellige typer af træning (kon/ecc) og deres morphologiske og neurale adaptationer heraf. Desuden noget om ældre og max styrke + RFD og den funktionelle betydning. Det meste er lavet på bispebjerg.

Caserotti P, Aagaard P, Buttrup Larsen J, Puggaard L. Explosive heavy-resistance training in old and very old

adults: changes in rapid muscle force, strength and power. Scand J Med Sci Sports, Epub ahead of print, 2008

Häkkinen K, Kallinen M, Izquierdo M, Jokelainen K, Lassila H, Malkia E, Kraemer WJ, Newton RU, Alen

M.Changes in agonist-antagonist EMG, muscle CSA, and force during strength training in middle-aged and

older people. J Appl Physiol 84, 1341-1349, 1998

Higbie EJ, Cureton KJ, Warren GL, Prior BM. Effects of concentric and eccentric training on muscle strength,

cross-sectional area, and neural activation. J Appl Physiol 81, 2173-81, 1996

Narici MV, Roi GS, Landoni L, Minetti AE, Cerretelli P. Changes in force, cross-sectional area and neural

activation during strength training and detraining of the human quadriceps. Eur J Appl Physiol Occup Physiol

59, 310-319, 1989

Suetta C, Aagaard P, Rosted A, Jakobsen AK, Duus B, Kjaer M, Magnusson SP. Training-induced changes in

muscle CSA, muscle strength, EMG and rate of force development in elderly subjects after long-term unilateral

disuse. J Appl Physiol 97, 1954-1961, 2004

Suetta C, Magnusson SP, Beyer N, Kjaer M. Effect of strength training on muscle function in elderly

hospitalized patients. Scand J Med Sci Sports 17, 464–472, 2007

Håber det kan bruges til noget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share