Squat med forskellig benlængde


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Mine ben er ikke lige lange, det højre er ca. 1,5 cm længere end det venstre. Hvordan kompenserer man bedst for det under tung bentræning fx. squat?

Kompenserer man med 1,5 cm indlæg under venstre sko, er hoften vandret og rygsøjlen lige, men så er venstre knæ jo hævet lidt i forhold til det højre. Kompenserer man med 7,5 mm er knæene ud for hinanden, men hoften er stadig lidt skæv. Hvad er bedst? Måske en mellemting ca. 11-12 mm?

Da jeg er nervøs for at forkert kompensation kan skade enten ryg eller knæ, :o håber jeg meget, at nogen med forstand på området vil svare. :)

:wave: Sputnik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forstand på dette område, men det skal da ikke afholde mig fra at give et bud alligevel ;) . Mit bud er, at du skal kompensere i squat og dødløft på nøjagtigt samme måde, som du kompenserer i dagligdagen. Hvis du ikke kompenserer i det daglige, f. eks. ved forskellige såletykkelser i skoene, så tror jeg ikke, at det vil være en god idé pludselig at begynde på det under styrketræningen. Så har din krop tilpasset sig de forhold, som du nu engang har. Og hvis du så pludselig begynder at hæve venstre ben med 1,5cm under squat vil det ændre belastningen på en måde, som kroppen slet ikke er vant til.

Det svarer vel til, at skader ofte medfører endnu flere skader, når man kompenserer for dem. Derved ændrer man belastningen på kroppen på en måde, som den ikke er vant til. Og så får man endnu flere skader.

Men som sagt, så har jeg ingen speciel viden om dette. Dette er bare en lægmands syn på dit problem ud fra almindelig sund fornuft. Men det behøver jo ikke at være rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, så har jeg ingen speciel viden om dette. Dette er bare en lægmands syn på dit problem ud fra almindelig sund fornuft. Men det behøver jo ikke at være rigtigt.

Tak for dine tanker alligevel. :) Til daglig bruger jeg indlæg på ca. 8mm. Det samme findes i mine gamle løbesko (som desværre er dem jeg for tiden squatter i, må se at få købt mig noget ordentligt fortøj).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fået at vide at mine ben havde forskellige længde, men ved nærmere undersøgelse viste det sig at det var min hofte der var skæv. Først og fremmest vil jeg råde dig til at finde ud af om dine ben virkelig har 1,5cm forskellige længde (det er ret meget!!). Få en kiropraktor eller fysioterapuat til at kigge på dig.

Hvis du i dagligedagen ikke har ondt i ryggen så vil jeg give sputnik ret i at du skal træne på samme måde som du bevæger dig på i dagligdagen, men hvis din ryg brokker sig i dagligdagen eller under træning så sørg for at holde hoften lige så din der ikke er nogen skævheder op gennem rygsøjlen under løftet, på den måde får du trænet dine muskler sådan at de i dagligedagen vil kunne hjælpe med til at holde din ryg lige.

Link to comment
Share on other sites

->Ramius: Tak for svaret! :) Jeg har fået målt benlængden flere gange bla. af forskellige læger og ortopædskomagere, så den skulle være god nok. ;)

Før jeg fik kompenseret med indlæg i venstre sko, var jeg ofte træt i lænden og de skrå bugmuskler. Efter jeg begyndte at gå med disse indlæg har ikke mærket noget hverken i hverdagen eller til træning.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke har leget med rigtigt tunge vægte endnu, og jeg er nervøs for, at der er en forøget risiko for en knæ- eller rygskade, hvis der ikke tages hensyn til problemet, når løftene bliver tungere. Hvis der er nogen (fysserne, TJ eller andre), der ved hvilken kompensation, der er bedst for både knæ og ryg under stor belastning, vil jeg blive meget glad for et svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share