Forskel på position af hænder i dumbbell press


Frederik
 Share

Recommended Posts

Hej Mol,

Som emnet lyder, så vil jeg gerne vide, hvad fordelen på den ene hånd stand og den anden er i forhold til musklerne involveret. Grundet en skulderskade kan jeg ikke lave de "originale", hvor håndvægtenes linie krydser hen over brystet. Jeg laver pt den anden version, hvor håndvægtene peger ned langs kroppen (som at stå med hænderne lige ud for sig, med tommelfingrene pegende lige opad).

Er der en stor forskel på disse øvelser? Jeg føler ikke jeg får så meget bryst med i den "paralelle" version.

Frederik

Link to comment
Share on other sites

Hej Frederik

Der er forskellige aktiverings synerigier (samarbejde af de involverede muskler) ved forskellige greb. I mange år trænede jeg kun bred bænkpres, da det var den teknik min ene dårlige skulder havde det bedst med.

Som udgangspunkt ved en skade (og desværre er skulderen et kompliceret område) skal du have den undersøgt og behandlet hurtigst muligt, da den både hæmmer din træning + du måske kompenserer i din generelle måde at bevæge dig på = uhensigtsmæssigt.

Hvis jeg var dig vil jeg ikke bekymre mig så meget om hvor "meget" bryst du får trænet i den enkelte øvelse, men mere at få styr på den skidte skulder.

Håber dette er nogenlunde klart?

Med venlig hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobias,

Jeg tager dit råd til mig, og får set på skulderen hurtigst muligt.

For at vende tilbage til mit spørgsmål, så ville jeg egentlig gerne vide om øvelsen med håndvægtene langs kroppen giver belasting på brystmusklerne. Det føles som om det primært er triceps, der bliver belastet. Det giver dog ingen mening, da det er den samme bevægelse, som når man laver armbøjninger med knyttet hånd.

Hvis jeg kan få svar på dette, ville det være perfekt. Jeg skal nok lade være med at overbelaste min skulder i mellemtiden:)

Frederik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share