vurdering af kostplan


FitnessTøs
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

Undskyld hvis det ikke er i det rigtige forum jeg poster..

Jeg er en ung kvinde der gerne vil tabe mig omkrig 10 kg, jeg er 180 cm høj og vejer pt 85 kg så der skulle være lidt at ta' af :blush:

Jeg synes selv jeg spiser rimelig fornuftigt og er godt klar over mit største problem er dovenskaben (læs den manglende motion..)men det skal være slut nu. Da jeg var yngre var jeg ret glad for at løbe så jeg håber hurtigt at kunne finde motivationen den vej og derudover er jeg meldt ind i et fitnesscenter hvor målet til at starte med er 2xugen. Den daglige motion står derudover på 2x5 km cykling til/fra arbejde.

Jeg vil gerne høre hvordan I ser på min kost og om jeg kan sammensætte den anderledes. En typisk dag kan se sådan ud:

morgenmad: 1)havregryn med rosiner eller havregryn eller 2)1 sk. ristet rugbrød, 1 blødkogt æg + 1 stykke frugt

mellemmåltid: ½ avocado, en håndfuld gulerodsstave

frokost: 100 gram fisk, det veksler mellem sild, makrel, laks, tun eller rejer, 250 gram grøntsager

mellemmåltid: 100 gram hytteost ½ sk ristet rugbrød

aftensmad: 200 gram kød hvis det er kylling, kalkun eller fisk, hvis det er oksekød ca 100 gram. Hertil som regel en lille salat ca 100 gram og ca 2-300 gram grove grøntsager.

mellemmåltid: 100 gram skyr eller fromage frais + en håndfuld mandler eller valnødder, 1 stykke frugt

eller 1 smootie af ½ banan, 1 ss hørfrøolie, 1 stor håndfuld frosne bær og 1½ dl kakaoskummetmælk.

Væske i løbet af dagen: ca 2 liter vand, 4 kopper kaffe og som regel et glas juice eller cola zero.

På træningsdage er dette vel næppe nok, gode ideer her modtages med kyshånd.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke rigtig spotte din kost, da det ser meget fornuftigt ud overall. Skal man gå i detaljer, handler det nok om at indtage nøjagtigt den perfekte mængde. Men, da du ikke har postet en idé om stofskifte, m.m, så er det svært at vurdere mængden af kalorier osv.

Dit største problem, tror jeg er motionsniveauet. Så op på løbebåndet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke rigtig spotte din kost, da det ser meget fornuftigt ud overall. Skal man gå i detaljer, handler det nok om at indtage nøjagtigt den perfekte mængde. Men, da du ikke har postet en idé om stofskifte, m.m, så er det svært at vurdere mængden af kalorier osv.

Dit største problem, tror jeg er motionsniveauet. Så op på løbebåndet.

Mit basalestofskifte ligger lige omkring 1600 kcal, så jeg forestiller mig at hvis jeg ligger på et kalorieindtag omkring 1200 kcal vil det være ok? På træningsdage dog noget højere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, på træningsdage kan du indtage 3-400 kalorier oven i. En god ide er at begynde at styrketræne. Dette kan sagtens kombineres med konditionstræning. Du kan få hjælp i centeret til et begynderprogram.

Fx helkrops træning mandag og torsdag. Løb 2-3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Mit basalestofskifte ligger lige omkring 1600 kcal, så jeg forestiller mig at hvis jeg ligger på et kalorieindtag omkring 1200 kcal vil det være ok? På træningsdage dog noget højere?

Der kom den! Du spiser for lidt. Hvis du vejer 85 kg, kan dit basalstofskifte aldrig nogensinde være 1600 kalorier. Du kan slet, slet, slet, slet ikke være nede på 1600 kalorier, hvis du så medregner din daglige aktivitet(at gå, at gøre rent osv). Så du er fanget i den sædvanlige "jeg er for tyk, ergo spiser jeg ingenting"-fælde.

Find ud af hvor meget du ca bruger og spiser efter det, i stedet for det der sulte-helvede, som du befinder dig i, lige pt. Du har jo styr på madvaretyperne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstod det som, at hun mener det ligevægtsindtag hun har når hun kommer ned til sit mål?

men altså, det er jo nok ikke super meget for lidt. ved 80kg har hun vel et ligevægtsindtag på omkring 18-2000?

Jeg vejer 75 kg, er 1.95 høj og har et ligevægtsindtag omkring 3000.

Link to comment
Share on other sites

Suk! Mit basalstofskifte har jeg regnet ud via beregneren her på hjemmesiden, den sagde 1597 kcal derfor oversatte jeg til 1600 kcal. Nej jeg befinder mig ikke i et sultehelvede?? I det daglige føler jeg ingen sult, men er også meget obs på at spise mine måltider jævnt fordelt over hele dagen. Og kan vel logisk nok mærke stor forskel på energiniveauet hvis jeg ikke overholder dem. Jeg er dog klar over, som jeg også selv gør opmærksom på, at jeg på træningsdage skal indtage noget mere kost. Forslag til hvad det kunne være, både ifh før og efter henholdsvis dage med løb og dage med alm styrketræning, er jeg tilgengæld meget interesseret i.

Link to comment
Share on other sites

Fyld nogle kulhydrater på inden du skal løbe, og ta et godt proteinindholdigt måltid efter.

Har været ude at løbe (lunte) i dag, spiste 100 gram blandede musli og quinoagryn med 2 dl minimælk og 1 banan ½ time inden. Efter løbeturen spiste jeg ½ ds tun blandet med ½ dl hytteost og kvart avocado. Drak også et glas kakaoskummetmælk. Er det ok?

Link to comment
Share on other sites

Der er absolut intet at udsætte på din kost, den er med garanti mere sund end størstedelen af brugerne herinde :)

Dertil sagt, bør du komme igang med at dyrke noget mere motion. Find en motionsform du kan lide - cykling, løb, spinning, svømning etc - og få brændt nogle kalorier af den vej.

Og kom igang med lidt styrketræning :)

Link to comment
Share on other sites

Har været ude at løbe (lunte) i dag, spiste 100 gram blandede musli og quinoagryn med 2 dl minimælk og 1 banan ½ time inden. Efter løbeturen spiste jeg ½ ds tun blandet med ½ dl hytteost og kvart avocado. Drak også et glas kakaoskummetmælk. Er det ok?

Ja det er sgu fint, omend du ikke behøver at fylde kakao i dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share