Kalorieoverskud eller højt proteinindtag?


WaveSurfer
 Share

Recommended Posts

Ja, nu er svaret jo givet på forhånd, at det selvfølgelig er vigtigt, at der er nok af begge dele :laugh:

Men når jeg spørger alligevel med fokus på de to aspekter af kosten mhp. optimal muskelopbygning, så er det fordi, jeg godt kunne tænke mig at høre jeres mening omkring, hvilket aspekt I mener, der er vigtigst.

Er det at være i et kalorieoverskud (f.eks. +300-500 kcal) og indtage moderatmængder af protein (lad os bare sige ca. 1,0g pr. kg. kropsvægt)?

Eller er det, at ligge lige omkring ligevægten og indtager 2,0-2,5 (eller mere) protein pr. kg. kropsvægt?

Begge dele er med fokus på øgning af muskelmasse.

Baggrunden for spørgsmålet er sådan set, at jeg har svært ved at forblive i kalorieoverskud i længere tid, da jeg føler, at jeg skal æde aaaaaalt for meget gennem en dag til, at jeg føler velbehag. Et højt protein indtag har jeg imidlertid ikke problemer med. Jeg har trænet gennem en del år efterhånden og har i gode perioder fået fine resultater ved at følge en kostplan rimelig slavisk og derfor opfylde begge kriterier. I andre perioder bliver jeg imidlertid godt træt af at SKULLE spise så meget og derfor leder jeg efter evt. mellemveje eller alternative løsninger...

Jeg er som sagt godt klar over, at spørgmålet er lidt karikeret, men kom med jeres bud alligevel... :bigsmile:

Edited by WaveSurfer
Link to comment
Share on other sites

Min pointe: Sørg for at få alt det protein du kan. Om det er 2/kg kropsvægt, 2.5 eller 3 er ligemeget.

Har du prøvet at tælle kalorier i en uges tid?

Ja, jeg har prøvet at tælle kalorier og har også kørt kostplan i en længere periode. Det er dog ved at være længe siden sidst, men jeg ved ca. hvormeget jeg skal spise, hvis jeg skal være i kalorieoverskud.

Det eksempel, du linker til er med en person, der er overvægtigt som skal omdanne fedt til muskler. For mig er det ikke det samme. Jeg har problemer med at spise nok til at tage på.

Men det er interessant at høre, hvad folk mener. Håber, der er flere, der vil komme på banen... :smilejap:

Edited by WaveSurfer
Link to comment
Share on other sites

Det tænkte jeg faktisk også på. En af mine bros er også hardgainer - han skal simpelthen spise 3-4000 kalorier for at tage på, og han vejer 77kg. :crazy:

Du får det til at lyde som et problem... jeg må indrømme at jeg ikke forstår folk der har svært ved at tage på... intet i denne verden er nemmere

Mad er godt, mere mad er bedre meget mad er bedst

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig findes der folk der har sværere ved at tage på end andre.

Ja det kan vi godt blive enige om, men såkaldte "hardgainers", hvor folk påstår de kan spise og spise uden at vokse findes ikke. Medmindre folk lider af en sygdom, så er det et spørgsmål om at man får for lidt at spise og lyver for sig selv. Længere er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får 1000g fedt gennem test alene. Det er en god kilde til kcal men er lidt dyrt i længden.

@Surfer

Drik shakes med olivenolie i = Kaboom

gainer du ikke nok, hælder du mere olie/protein i.

Ens shake bliver bare så forbandet klam af at have puttet olie i :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Ens shake bliver bare så forbandet klam af at have puttet olie i :unhappy:

? jeg synes de smager bedre med lidt olie i (50g pr shake er grænsen for mig). Man skal vælge en olie med mild smag. Olivenolie er bare et godt valg pga det høje indhold af næringsstoffer og monoumættede fedtsyrer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share