Bedste træning efter 1 uges "overtræning"


torsteinowich
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lige været på en uges cykelferie, hvor jeg bør være kommet i "overtræning". Har skrevet overtræning i gåseøjne, da jeg ikke har alvorlige (min hvilepuls er normal) symptomer på overtræning, men der har været en kraftig forøgelse af min træningsmængde i løbet af ugen (og også ret hård træning ugen før hvor jeg forberedte mig) og jeg regner derfor med at en træningsreduktion er på sin plads bagefter.

Hvad er den smarteste måde at nedtrappe træningen på, så jeg kan give kroppen en chance for at restituere uden formtab? Afkortning af træningspas? Reduceret intensitet? Reduceret længde af træningspas? Reduceret antal træningspas? Regner med at for meget total hvile er en dårlig ide, da min erfaring er at jeg allerede efter 1-2 hviledage bliver en smule langsommere/mindre udholdende.

Ugen er kørt på racer med lange hårde daglige træningspas (3-6 timer). Den form jeg gerne vil tilbage til bagefter er mere MTB-relevant (d.v.s. mere fokus på kondition, syretolerance og styrke og mindre på udholdenhed).

Mit umiddelbare bud er færre, kortere, men ret intense træningspas hvor jeg kører måske 95-97 % af hvad jeg ellers ville i et hårdt pas og undgår meget hårde sekvenser. Desuden et par restitutionsture indimellem. Jeg vil så gradvist øge intensitet og længde hvis jeg ikke føler mig træt. Er det fornuftigt at have betydelig intensitet men reduceret mængde af træning i en nedtrapningsperiode?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tin info kan jeg fortælle at jeg fulgte min originale ide med færre og kortere træningspas med ret høj intensitet. Det virkede fint og jeg holdt niveauet uden at føle mig meget træt eller komme i overtræning. Jeg ved ikke om det var en optimal metode, men det føltes OK.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke overtræne på en uge.

Enig men whatever...

Hvis din knæ er små smadret efter turen vil de få en ordentligt gang prygel oven på en relativt hård uge ved det forslag du poster. Normalt ville man under en formtopning sænke volumen samtidig med at man øget intensiteten i en glidende overgang. Din variation er rimelig hidsig og langt fra glidende.

95 % træning burde være en standard træning i et program 2 per uge for at forbedre vo2max.

Masser af eliteløber bruger chok uger til at øge deres samlet volume af træningen. Chok ugen efterfølges altid af en mere eller mindre nedtrapning af træningsvolumen.

Jeg vil sænke volumen og sikrer mig at min samlet volume i løbet af hele måneden er omkring det den plejer at være eller over hvis du har mange åres træningsbaggrund. Lav efter en månedstid en langsom progression i intensitet som overgang til din MTB træning hvor du implementer relativt meget vo2max træning. Syretræning (anaerobe træning) bør ikke være en fast bestandel af programmet men noget du bruger i sammenhæng med din formtopning. At man syre til under vo2max træning (aerobe effekt træning) er ikke det samme som at det syretræning.

implementær styrketræning, først og fremmest af profylaktisk art dvs. baglår,mave,ryg f.eks. dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share