Ondt i lænden


nannas
 Share

Recommended Posts

Nu prøver jeg har om der skulle være et godt råd her på MOL.

Jeg har det problem at jeg når jeg køre på racercykel efter sådan 30-40 km får helt vildt ondt i min lænd, det føles nærmest som om den bliver helt stiv.

Selve smerten sidder i lænden men går også ned i ydersiden af låret. Jeg har prøvet at køre videre og fortælle mig selv at det går over, men det gør det ikke altid, nogle gange må jeg stoppe op og stå af cyklen og så kan jeg stå et lille øjeblik hvor jeg slet ikke kan rette mig op. Når jeg så får rettet ryggen op og står og bevæger lænden lidt så forsvinder smerten og jeg kan køre videre igen. Så det er ikke en smerte som jeg oplever udover cykling- jeg har en super stærk ryg og har ellers ikke rygproblemer. Til spinning har jeg også haft lidt af det, men der satte jeg mit styr ret højt ( ja det så måske lidt fjollet ud) og når jeg ikke behøvede at sidde som forover-bøjet så var der ikke problemer med ryggen.

Vi har en massage ordning på min arbejdsplads og her har jeg fået nogle "vrid" i lænden, det lyder som et knæk og bagefter føles det helt fantastisk dejligt, fysioterapeauten sagde at det er en lændevirvel der bliver stiv.

Men hvad kan jeg selv gøre ? det irritere mig voldsom at jeg må stå af cyklen.... Er der udstrækning eller øvelser? Jeg vil lige tilføje at min cykel skulle være indstillet helt perfekt, så det er min ryg som er den skyldige...

Alle gode råd modtages...

på forhånd tak

Nanna

Link to comment
Share on other sites

Du kan trøste dig selv med at der er mange der oplever ømheden/stivheden i lænden ved cykling. Nogle af dem jeg har snakket med antyder at det kan afhjælpes ved at lade være med at sejtrække for meget. Så ned i gear og op for kadencen, så går det måske væk. Ude på turene kan du også prøve at rejse dig op når det går op ad bakke, og derved få strukket ryggen lidt ud, det hjælper som regel for mig!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Nanna.

Ondt i lænden som kryber ned i benet skal man være en smule varsom med, da dette kan indikere at en nerve i ryggen bliver påvirket, eller klemt.

Den langvarrige foroverbøjede stilling er i det lange løb ikke sund for din ryg, da dette vil belaste din diskus på en uhensigtsmæssig måde. Tror i hvert fald ikke du får noget ud af at prøve at cykle smerterne væk.

Hvis du har en retning (foroverbøjning), som forværrer, og én retning (evt. bagoverbøjning) som lindrer kunne det godt give en idé om at dine smerter kan komme fra din diskus (bruskskive som ligger mellem ryghvirvlerne og fungerer som stødpude). Rent diagnosemæssigt er du nødt til at få din ryg undersøgt nærmere, og jeg synes du bør gå til din praktiserende læge, eller en fysioterapeut som har specialiceret sig i MDT (Mekanisk Diagnostik og Terapi også kaldet McKenzie-konceptet).

I forhold til det du siger om at have en stærk ryg, er der flere måder man kan være stærk på. Man kan være stærk i de store muskelgrupper (lange rygstrækkere (erector spinae), hættemusklen (trapezius), den brede rygmuskel (latissimus dorsi) osv.) Det er de store fyldige muskler, som skaber bevægelse. Men man kan også være stærk i den dybere mere stabiliserende muskulatur (dybe rygmuskler omkring rygradden(multifidi), den tværgående mavemuskel (transversus abdominis), bækkenbunden osv.) Disse muskler skal sikre dig en god stabilitet omkring din rygsøjle og skabe gode arbejdsforhold for de store bevægemuskler. Håber det giver mening, har prøvet at forklare det så godt jeg kan, men som sagt, synes jeg du bør få din ryg undersøgt og så komme igang med noget målrettet stabilitetstræning (kan evt. være pilates eller noget i den stil).

Håber dette kan hjælpe dig en smule videre

mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Hej Nanna

Jeg er helt enig med Mikkel i, at det er en god idé lige at tjekke med en læge eller en fysioterapeut først, netop for at få afklaret om det er noget med nerverne.

Derudover var min første tanke, at høre dig lidt om hvordan smerterne føles. Er det noget du kan genkende fra andre ting hvor du bliver træt i musklerne, føles det mere som når du slår albuen på det der punkt hvor det gør herre naller, føles det som når du har brændt dig, er det en dyb dump murrende smerte osv. osv.?

At kende typen af smerte kan give et fingerpeg om hvorvidt vi taler om neurogene, osteogene eller myogene smerter.

En anden ting som også kunne være interessant at høre er hvorvidt du oplever lændesmerterne dybt i lænden inde mod organerne eller føles det mere ude mod huden? Er det hele lænden eller centreret omkring en særlig del af den? De smerter du mærker ned langs ydersiden af låret føles de udstrålende eller føles de koncentreret om musklerne i ydersiden af låret?

Derudover forestiller jeg mig at følgende muskler er mest aktive under cykling: Quadriceps, gastrocnemius, gluteus maximus og biceps femoris (ret mig hvis jeg er helt på vildspor). Jeg har svært ved helt at se hvordan disse muskler, måske med undtagelse af glutterne, kunne give de symptomer du snakker om. Der er jo en fascial forbindelse fra lænd til balder, så måske det af en eller anden grund kunne, give problemer med lændesmerter. Alternativet til en diskusproblematik kunne være at glutterne er for stramme og måske generer iskiasnerven (det er normalt piriformis der er den store synder i denne sammenhæng, men glutterne kan også gøre det samme), men det forklarer kun følelsen af smerter i låret og ikke umiddelbart i dem lænden.

Måske at du har for stramme psoasmuskler og at trækket i dem når du cykler? Det kan vist godt give lændesmerter, men jeg har ikke så meget tjek på biomekanikken, så jeg kan tage fejl.

Ved ikke om det i sig selv var nogen hjælp, men vi kan måske komme et svar nærmere, hvis du fortæller lidt mere om dine smerter...

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Tak for de fantastiske svar :-) det er virkelig kloge folk her. Jeg hælder selv det at iskasnerven er indblandet for smerten sidder ret dybt og føles nærmest udmattende. Når jeg siger at jeg har en stærk ryg så mener jeg at jeg kan løfte meget og at jeg sjældent har ondt i ryggen ellers. Smerterne i låret sidder i ydermusklerne og er sådan brændene, men igen de er væk så snart jeg er af cyklen.

Men I har ret jeg må søge læge ( jeg kan ikke udstå at være hos lægen) og få en prdenlig forklaring, jeg tænkte bare at der måske var en snedig lille øvelse som jeg kunne lave og vups var smerterne væk :-)

Tak for de omhyggelige og gode svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share