desperat brug for rådgivning!


aquanox
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen..

Har lige hurtigt oprettet en bruger her inde, i et desperat håb om, at kunne få noget hurtigt rådgivning ang. mit træningsprogram..

Programmet - 10x10:

Mandag: bryst&ryg

- Bryst bænkpres 10x10

- ryg weighted chinups 10x10

Tirsdag: biceps&triceps

- triceps weighted dips 10x10

- biceps barbell 10x10

Onsdag: skulder&ben

- skulder dumbell press 10x10

(ben ligegyldigt hvad angår mit problem)

og så forfra igen..

-------------------------------------------------------

Har kørt dette program for et halvt års tid siden, i godt og vel tre måneder, skal så (måske) til at starte på det igen.

For at gøre en lang historie kort: jeg havde en lang snak med en klog fyr i mit center, som personligt mente at dette program var helt hen i skoven, pga. de forskellige muskel grupper slet ikke kunne nå at restituere -

Den tanke har også strejet mig. Men eftersom jeg aldrig har fået så meget styrke/så meget masse, ved et andet program før, som jeg fik i dette, undre det mig at han sagde det, for jeg føler mig netop fuldt restitueret fra dag til dag.

- Men er det rigtigt nok hvad han siger? (true/false? & evt. begrundelse tak) Er det måske bare et spørgsmål om tid før at 'musklerne siger stop', og begynder at gå ned af bakke?. Er det måske bare forskelliget fra person til person? Så det måske kan virke fint for mig, men ikke for ham feks?

Håber virkelig nogle kan hjælpe mig ud her :)

Edited by aquanox
Link to comment
Share on other sites

Dit program er desværre ikke sat særligt hensigtmæssigt sammen... Er det et du selv har lavet og hvad er dit mål med det?

Den måde hvorpå du træner nu, så er den eneste muskelgruppe der får over 24 timers restitutionen dine ben, og det holdet altså ikke i længdden. Det der sker, når kroppen ikke når at restituere ordentlig, så begynder den groft sagt at nedbryde musklelaturen (Prøv at læs lidt om super-kompensation principet - tag lige højde for stavefejl ;))

Dit øvelsevalg kunne også være bedre, hvad er din argumentation for at kører 10X10? Jeg ville personligt skære på set'ne i hver øvelse og tilføje flere øvelser til hver muskelgruppe istedet for din sammensætning, og så lave et to spilt program, noget a lá bryst+skyldre+triceps og ryg+biceps+ben med en hviledag imellem hvert fuldt spilt, altså mandag, tirsdag - Hvile - torsdag, fredag - hvile indtil mandag igen. Ellers så kunne du også alternativt bruge et fuldkrops program.

Link to comment
Share on other sites

Det er over-kill den måde programmet er sat sammen på

Hvis jeg var dig ville jeg tjekke George Turnes 10x10 program ud og se hvordan det er sat sammen, der er taget højde for at musklerne når at restituere fra gang til gang

http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeni...0x10program.php

jeg syndes det er imponerende at du køre 10x10 i chin-ups det er der ikke mange der kan klare

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Dit program er desværre ikke sat særligt hensigtmæssigt sammen... Er det et du selv har lavet og hvad er dit mål med det?

Den måde hvorpå du træner nu, så er den eneste muskelgruppe der får over 24 timers restitutionen dine ben, og det holdet altså ikke i længdden. Det der sker, når kroppen ikke når at restituere ordentlig, så begynder den groft sagt at nedbryde musklelaturen (Prøv at læs lidt om super-kompensation principet - tag lige højde for stavefejl ;))

Dit øvelsevalg kunne også være bedre, hvad er din argumentation for at kører 10X10? Jeg ville personligt skære på set'ne i hver øvelse og tilføje flere øvelser til hver muskelgruppe istedet for din sammensætning, og så lave et to spilt program, noget a lá bryst+skyldre+triceps og ryg+biceps+ben med en hviledag imellem hvert fuldt spilt, altså mandag, tirsdag - Hvile - torsdag, fredag - hvile indtil mandag igen. Ellers så kunne du også alternativt bruge et fuldkrops program.

Det startede med at jeg ville køre dette program http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeni...10-program.html

Men pga. jeg ikke havde særlig meget tid om ugen, flyttede jeg rundt på trænings dagene, så det kom at se ud som jeg postede. Hvilket gav mine muskler meget mindre hviletid.

Gjorde det egentlig unden større omtanke, jeg synes faktisk det fungerede, for voksede trodsalt en del - og blev tydeligvis stærkere.. men måske stoppede jeg bare lige i tide?

Nu ved jeg i hvert fald at jeg ikke skal gøre således :)

Link to comment
Share on other sites

Det er over-kill den måde programmet er sat sammen på

Hvis jeg var dig ville jeg tjekke George Turnes 10x10 program ud og se hvordan det er sat sammen, der er taget højde for at musklerne når at restituere fra gang til gang

http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeni...0x10program.php

jeg syndes det er imponerende at du køre 10x10 i chin-ups det er der ikke mange der kan klare

Mange tak, det faktisk weighted chinups jeg køre :)..

Testede også mit 1rm lidt tid efter jeg havde kørt det program i de 3 måneder.. og var steget fra 115 til130kg i bænkpres.. og fra 120 til 145 weighted triceps dips..

hvad mine mål angår er jeg også steget godt af det.. (nævner ligen men det ikke målt lige fra jeg startet på det, og først lidt tid efter. Så helt præcist kan man nok ikke regne med det)

37,5cm 40,5cm rundt om armene på ca. 4 måneder, hvor 3 af månederne var det program..

Det undre mig, at jeg kan have sådan fremgang, hvis det er så overkill? - men igen stoppede jeg måske bare lige i tide?

Edited by aquanox
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er steget så meget, hvorfor vil du så lave noget om?

Who cares hvad folk synes, results count

Det har du nok ret i, men når en person siger sådan, og man mener, at han ved en del mere om det. Blev jeg lige nød til at høre fra andre også..

Anyways, har fået svar på det jeg ville, ønsker ikke dette indlæg oppe mere. Hvordan sletter jeg det?

Edited by aquanox
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share