sult/mæthet


mig2009
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har været ved lægen og ja jeg havde en begyndende spiseforstyrrelse, har i den seneste uge spist meget men for det meste sundt. igår kom jeg så til at spise lidt for meget var nok oppe på 4000 kcal eller sådan noget, idag har jeg så tilgængæld kun spist en grovbollebolle og 2 knækbrød føler mig ikke sulten tværtimod føler jeg mig meget mæt,

Mit spørgsmål: er det normalt at føle sig mæt dagen efter man har været i overskud? eller er det "spiseforstyrrelsen som gør det?

Og det er altså bare et spørgsmål er i tvivl?

Link to comment
Share on other sites

Du skal snakke med en psykolog, ikke med os. Hvornår går det op for dig?

Og nu giver jeg dig et seriøst svar på dit spørgsmål, i håb om, at du rent faktisk har lært en smule logik og dette blot er en smutter:

Nej, du kan ikke mærke forskel på din krop at du har været i kalorieoverskud.

Din krop er ikke i kalorieoverskud mere, tværtimod, så er du højest sandsynlig i kalorieunderskud og godt på vej igen til at fuldføre din spiseforstyrrelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget normalt, at man ikke føler stor sult oven på en dag med mange kalorier. Det modsatte gør sig også gældende..

Det kan dog sagtens være spiseforstyrrelsen, der fucker med din appetit.

Hvad er det for en spiseforstyrrelse?

Dysp: Helt enig i, at vedkommende bør snakke med en psykolog. Men hvis man æder 4000 kcal. og er vant til at æde 500, så burde det nok kunne mærkes dagen efter. ;) Det samme gør sig jo gældende, når man er på diæt, der er det bare modsat, hvor man kan få cravings.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget normalt, at man ikke føler stor sult oven på en dag med mange kalorier. Det modsatte gør sig også gældende..

Det kan dog sagtens være spiseforstyrrelsen, der fucker med din appetit.

Hvad er det for en spiseforstyrrelse?

Dysp: Helt enig i, at vedkommende bør snakke med en psykolog. Men hvis man æder 4000 kcal. og er vant til at æde 500, så burde det nok kunne mærkes dagen efter. ;) Det samme gør sig jo gældende, når man er på diæt, der er det bare modsat, hvor man kan få cravings.

Du kan simpelthen mærke på din krop, om den tidligere har været i kalorieoverskud? Lyder som nonsens i mine ører. Det her er et 100% psykologisk problem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan simpelthen mærke på din krop, om den tidligere har været i kalorieoverskud? Lyder som nonsens i mine ører. Det her er et 100% psykologisk problem.

Det er da klart, at en pludseligt kaloriespring vil kunne mærkes dagen efter. Udover, at man har en fuld mave, så har man også fyldt sine glykogendepoter helt op.

Et eksempel:

En person er på vandretur i en jungle i 7 dage.

Situation 1: Fra dag 1-7 indtager vedkommende 2000 kcal, hvilket medfører et kalorieunderskud på 2500 kcal pr. dag.

Situation 2: Fra dag 1-6 indtager vedkommende 2000 kcal, hvilket medfører et kalorieunderskud på 2500 kcal pr. dag. På dag 7 indtager vedkommende 6000 kcal og er godt fyldt op og mere til.

Jeg vil da mene, at vedkommende uden tvivl vil have mere fysisk overskud på dag 8 som følge af de ekstra kalorier. Det er jo ikke sådan, at ens mavesæk bliver nulstillet over natten. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fået nok af min krop idag føler jeg ikke jeg bliver mæt selvom jeg har spist en masse :mad:

Har spist 2 grovboller= ca. 300 kcal

sandwich -600 Kcal

banan- 140kcal

softice i bæger- 200-300 kcal

2 grov toast- + ost - 400 kcal

lidt slik - 300 kcal

det er ca. 2100 kcal og er stadig sulten :(

Edited by mig2009
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fået nok af min krop idag føler jeg ikke jeg bliver mæt selvom jeg har spist en masse :mad:

Har spist 2 grovboller= ca. 300 kcal

sandwich -600 Kcal

banan- 140kcal

softice i bæger- 200-300 kcal

2 grov toast- + ost - 400 kcal

lidt slik - 300 kcal

det er ca. 2100 kcal og er stadig sulten :(

Du kan ikke bare se på kalorierne og sige at "du burde være mæt". Det du har spist er for det første meget kulhydratrigt - du bør sørge for også at få protein og sunde fedtkilder i dine måltider.

Desuden er det du har spist også meget kalorietæt - du var nok blevet mere mæt, hvis du havde spist 200 g kylling og 250 g gulerødder i stedet for "lidt slik".

Men ikke dermed sagt løsningen er lidt, kender udemærket problematikken. Og tænker at du hellere skal spise dig mæt i dag, for hvis du går rundt for langt tid og er sulten, vil du højst sandsynligt "falde i" på et tidspunkt. Hellere gå mæt i seng og få en bedre start på i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du kan simpelthen mærke på din krop, om den tidligere har været i kalorieoverskud? Lyder som nonsens i mine ører. Det her er et 100% psykologisk problem.

Ej det siger da sig selv at hvis man har indtaget tilstrækkelig meget mad, så kan det mærkes dagen efter. Hvis jeg spiser 4000kalorier (hvilket jeg har prøvet), så føler jeg mig også oppustet og mæt hele dagen efter, og derfor kan jeg ikke rigtig spise noget. Det er helt normalt og logisk i mine ører i hvert fald :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke svare på dit indlæg. Det er simpelthen for dumt.

Der er ingen grund til fornærmelser. Alle har ret til at oprette indlæg hvis de har spørgsmål. Hvis du finder emnet "dumt", kan du jo bare lade være med at svare?

Link to comment
Share on other sites

Ej det siger da sig selv at hvis man har indtaget tilstrækkelig meget mad, så kan det mærkes dagen efter. Hvis jeg spiser 4000kalorier (hvilket jeg har prøvet), så føler jeg mig også oppustet og mæt hele dagen efter, og derfor kan jeg ikke rigtig spise noget. Det er helt normalt og logisk i mine ører i hvert fald :-)

Det er en fantastisk krop du har. Tænk, at du kan mærke antal kalorier du spiser. Det er sgu da smukt.

Helt ærligt, hvad tror du selv? Din mavesæk tømmes på 4 timer; det overskydende energi lagres som fedt eller bruges, hvor det skal bruges. 20 timer efter, efter en nats søvn, kan du SIMPELTHEN MÆRKE, at du har spist mange kalorier? Synes du ikke selv, at det lyder fuldstændigt vanvittigt?

Link to comment
Share on other sites

Det er en fantastisk krop du har. Tænk, at du kan mærke antal kalorier du spiser. Det er sgu da smukt.

Helt ærligt, hvad tror du selv? Din mavesæk tømmes på 4 timer; det overskydende energi lagres som fedt eller bruges, hvor det skal bruges. 20 timer efter, efter en nats søvn, kan du SIMPELTHEN MÆRKE, at du har spist mange kalorier? Synes du ikke selv, at det lyder fuldstændigt vanvittigt?

Et absolut perfekt svar, lidt ala alle kan nøjes med det samme styrketrænings prog.

Siger ikke der er nogle psykologiske faktore der spiller ind. Prøv bare at komme med et mere konstruktivt svar næste gang.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Det er en fantastisk krop du har. Tænk, at du kan mærke antal kalorier du spiser. Det er sgu da smukt.

Helt ærligt, hvad tror du selv? Din mavesæk tømmes på 4 timer; det overskydende energi lagres som fedt eller bruges, hvor det skal bruges. 20 timer efter, efter en nats søvn, kan du SIMPELTHEN MÆRKE, at du har spist mange kalorier? Synes du ikke selv, at det lyder fuldstændigt vanvittigt?

Prøv med lidt mere nuance næste gang. Eksempelvis vil et lavt kalorieindtag dagen inden medføre lave glykondepoter - hvilket kan give symptomer som synsforstyrrelser, træthed, rysten o. lign.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med lidt mere nuance næste gang. Eksempelvis vil et lavt kalorieindtag dagen inden medføre lave glykondepoter - hvilket kan give symptomer som synsforstyrrelser, træthed, rysten o. lign.

Og spørgsmålet i denne situation var ikke omkring lavt kalorieindtag. Desuden medfører lavt kalorieindtag ikke mindre glykogendepoter, men det er en helt anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Et absolut perfekt svar, lidt ala alle kan nøjes med det samme styrketrænings prog.

Siger ikke der er nogle psykologiske faktore der spiller ind. Prøv bare at komme med et mere konstruktivt svar næste gang.

Kan nogle så også mærke forskel på 3000 kcal og 4500 kcal?

Man kunne lave et fedt program ud af det.

Come on, du ved det er nonsens, at man kan mærke mængden af kalorier man har spist?

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag.

ANgående hvorvidt det er muligt at mærke den foregående dags energiindtag, så er jeg ikke ekspert på området, men vil prøve at kvalificere mine spørgsmål.

Hvis man lider af en spiseforstyrrelse, er det da ikke muligt at ens følsomhed over for enten leptin, glucose, insulin, glucagon og frie fede syrer(eller flere af nævnte) er ændret? En ændring kunne være i "hukommelsen" altså varigheden af en reaktion på et stimuering.

Hvis kroppen eks er vant til forhøjede cortisolniveauer og ditto glucagon samt måske adrenalin, er det da ikke muligt at der sker nedregulering af den centrale følsomhed, eller ændringer i bortfjerneseshastigheden af disse eller andre stoffer i den del af centralnervesystemet der har med mæthedsfornemmelse at gøre?

Eks kan stresshormoner jo medfører depression der igen er udtryk ved en ændret hormonel balance i CNS.

Går vi til det enteriske (altså mavens) nervesystem, kan det måske også vendes til lave indhold i mavesæk og tarm? Sådan at et forhøjet indhold her sender beskeder til CNs der måske er ændret i retning af det ovenfor beskrevne.

Jeg ved det som sagt ikke, jeg ved ikke ret meget om det emne, men jeg synes ikke man kan affærdige oplevelsen som "psykologisk" - det psykologiske er jo udtryk for aktivitetn mellem celler, denne aktivitet foregår ved hjæp af signalstoffer, disse signalstoffer kan ændres i aktivitet, mængde, cellernes følsomhed, varigheden af dem i rummert mellem celler etc. Og de variable kan påvirkes af hormoner samt anden modulerende input far dle af CNS der er påvirket af et eller flere hormoner eller opadgående nerveimpulser fra eks. det enteriske(mavens) nervesystem.

Dette blot mine spekulationer og spørgsmål, jeg ved som sagt kun lidt overordnet om emnet. Jeg vil derfor være taknemmelig hvis nogen kan hjælpe mig til en større forståelse af emnet.

mvh

Peter

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Kan nogle så også mærke forskel på 3000 kcal og 4500 kcal?

Man kunne lave et fedt program ud af det.

Come on, du ved det er nonsens, at man kan mærke mængden af kalorier man har spist?

Hvis man ikke er vant til at spise store portioner mad, tror jeg godt man kan føle sig mæt(ter) næste dag. Og ha lyst til mindre mad. Måske mere psykisk end fysisk, og en ændring hele kroppen skal tilpasse sig over en periode.

Det er måske bare mig som føler at emnet kan nuanceres.

Just my 2 cents :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er en fantastisk krop du har. Tænk, at du kan mærke antal kalorier du spiser. Det er sgu da smukt.

Helt ærligt, hvad tror du selv? Din mavesæk tømmes på 4 timer; det overskydende energi lagres som fedt eller bruges, hvor det skal bruges. 20 timer efter, efter en nats søvn, kan du SIMPELTHEN MÆRKE, at du har spist mange kalorier? Synes du ikke selv, at det lyder fuldstændigt vanvittigt?

Nej for de kalorier fylder jo rigtig meget. Det var noget andet hvis vi sagde jeg havde spist en plade chokolade for meget, men hvis jeg decideret har grovædt og spist 4-5kilo mad, så er det da klart at der stadig ligger noget i tarmene dagen efter og fylder indtil man kommer på wc. Jeg kan i hvert fald godt sætte mig ind i hvad trådstarteren føler.

Link to comment
Share on other sites

Kan nogle så også mærke forskel på 3000 kcal og 4500 kcal?

Man kunne lave et fedt program ud af det.

Come on, du ved det er nonsens, at man kan mærke mængden af kalorier man har spist?

Selvfølgelig kan man ikke mærke præcis hvor mange kalorier man har spist. det er jo ikke et spørgsmål om at gå fra 3500 til 4000. Det er et spørgsmål om at man måske til hverdag spiser 1500 (som jeg) og så pludselig en dag flipper ud og spiser 6000kalorier. Det kan selvfølgelig mærkes.

Link to comment
Share on other sites

Tænk at der stadig er gang i den diskussion herinde :-P .

Nogen der vil overveje en ny vinkel på det, f.eks. når man træner hårdt og begynder at spise mere så har kroppen vel en tilvænningsperiode hvor man tager lidt på pga. blod osv. men hvor lang er den tilvænningsperiode, inden man vil begynde decideret at tabe sig/blive markeret af sin træning og kostomlægning.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fået nok af min krop idag føler jeg ikke jeg bliver mæt selvom jeg har spist en masse :mad:

Har spist 2 grovboller= ca. 300 kcal

sandwich -600 Kcal

banan- 140kcal

softice i bæger- 200-300 kcal

2 grov toast- + ost - 400 kcal

lidt slik - 300 kcal

det er ca. 2100 kcal og er stadig sulten :(

Jeg har markeret fejlene med fed. Sukker gør dig sulten. Se f.eks. her:

Når du har droppet sukkeret kan du bare spise når du er sulten, medmindre du har et decideret klinisk problem. 2100 cal. whatever. Du ved ikke hvor mange kalorier du skal have og du skal sikkert have mere kød. Kød er rart.

Folk siger at du ikke kan mærke hvor meget du har spist og det er faktisk ikke helt rigtigt. Fedtdepoterne udsender leptin for at signalere at der ikke er brug for mere mad. Det er en del af din sultfornemmelse, som ikke virker hvis der indtages sukker i store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share