Ny formel 1 serie


apprenti
 Share

Recommended Posts

http://politiken.dk/sport/formel1/article735583.ece

Otte af de nuværende hold i VM-serien er så trætte af striden med Den Internationale Bilunion, at de nu går deres egne vegne. ...

»Holdene kan ikke længere gå på kompromis med vores grundlæggende værdier, og vi har derfor besuttet ikke binde os til VM-serien. Vi ser ingen anden udvej end at forberede et nyt mesterskab, som levber op til vores sportslige værdier. Serien vil have en gennemsigtig ledelse, et sæt regler, opfordre nye hold til at melde sig og lytte til ønskerne fra vores fans«, lyder det i en meddelelse fra Fota.

Ferrari, McLaren, Renault, BMW, Toyota, Brawn GP, Red Bull og Toro Rosso er frustrerede over den lange strid med Den Internationale Bilunion, Fia, der vil trække et årligt budget på maksimalt 330 millioner kroner ned over holdene.

Fia står nu med fem hold - Williams, Force India, US F1, Campos og Manor. Fia hævder dog, at Ferrari Red Bull og Toro Rosso for længst har skrevet under på, at de er med i VM-serien fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det er altid spændende når FOTA (Formula One Teams Assocation) rasler med sablen. Det er bestemt ikke første gang det sker. Der har været truet med 'break-away series' adskillige gange før, der udelukkende er et pressionsmiddel for at få FIA, Max Mosley og Bernie Ecclestone til forhandlingsbordet og give en større procentdel af indtægterne til holdejerne.

Det hele handler om den fordelingsnøgle FIA og Bernie Ecclestone har lavet i samarbejde med FOTA. Manden med rettighederne til Formel 1 serien (Bernie Ecclestone) skal selvfølgelig have sin andel, det samme skal FIA og så skal resten fordeles ud mellem holdene i FOTA. Ikke overraskende mener FOTA at Bernie og FIA får for mange penge for det. De forrige gange FOTA har truet med at gå solo, har man fundet et kompromis efterfølgende. Sommetider kommer det dog så langt, at FOTA når at få sat hjemmeside, navn osv. op til den nye serie, deriblandt GPWC som stod for 'Grand Prix World Championship', samt det "tidligere" FOTA som hed GMPA (Grand Prix Manufacturers’ Association). De mange akronymer er med til at forvirre selv den mest indædte nørd, så for at gøre det endnu værre, så kaster jeg lige endnu ét af slagsen ind i kampen.

ACEA (The European Automobile Manufacturer's Association) blandet sig også i striden. De hænger sammen med FOTA som ærtehalm, og forsøger at lægge pres på fra politisk hold, idet ACEA jo reelt er direkte repræsenteret i FOTA v. BMW, Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault, Toyota (Europe) osv.

Hvordan kagen skal deles, og hvordan magten skal deles er endnu uvist. Der køres løb på Silverstone i England i denne weekend, og der er derfor utroligt stort pres på alle parter for at finde en løsning. Verdenspressen er talrigt repræsenteret og deres blotte tilstedeværelse same evindelige strøm af spørgsmål vil gøre, at der kommer en afklaring inden alt for længe.

Truslen om en alternativ serie har som sagt været fremsat flere gange før, og ingen tror reelt på at det sker. Godt nok er Luca di Montezemolo og Flavio Briatore ude og tale med store ord, men det gør de altid. De er italienere og varmblodede. Det er deres måde at udøve pres og diplomati på. :devil:

Der hvor FIA har en trumf er, at de sidder med navnet Formel 1. Og der er så mange nye hold der har tilmeldt sig til næste års mesterskab (2010), at FIA og Bernie Ecclestone reelt godt kan leve uden de store hold; i hvert fald rent talmæssigt. Spørgsmålet er om de kan (eller vil) undvære navne som Ferrari, McLaren, Williams m.fl. i sporten.

Jeg tror der kommer et kompromis. Og det kommer indenfor en uges tid, er mit bedste bud.

Link to comment
Share on other sites

Der hvor FIA har en trumf er, at de sidder med navnet Formel 1. Og der er så mange nye hold der har tilmeldt sig til næste års mesterskab (2010), at FIA og Bernie Ecclestone reelt godt kan leve uden de store hold; i hvert fald rent talmæssigt. Spørgsmålet er om de kan (eller vil) undvære navne som Ferrari, McLaren, Williams m.fl. i sporten.

For lige at korrekse mig selv, så er der åbenbart sympati fra flere af de "nye" hold som har sendt ansøgninger til FIA om at være med i Formel 1 næste år. Navne som LOLA og N. Technology, som begge lagde en ansøgning indenfor fristen, har nu trukket den pga. krisen, og at de ikke ønsker at deltage i en serie uden de kendte navne.

Så hvis nogen tror de har det fulde overblik over denne situation, så narrer de kun sig selv. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Så blev de enige...

LINK

Yeah, det var ventet. Når der er mange, mange milliarder på spil, så puster begge sider sig altid rigtig meget op, men ingen af dem er riiiiigtig interesseret i at ødelægge det hele fuldstændig, så de finder hinanden til sidst. :tongue:

Men Max Mosley måtte kaste håndklædet i ringen. Presset fra FOTA var så stærkt, at han altså måtte "lade livet" som præsident for FIA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share