Holder jeg for høj puls?


Melisen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt træningen (cykling) lidt om i år. Førhen gik jeg efter rigtigt lange ture men nu hedder det under to timer for til gengæld at time det efter at være kørt godt ud til sidst.

Jeg er først for nyligt begyndt at køre med pulsmåler og nu når jeg ser på dataene, så ser det måske ud som om jeg kører med lidt en lidt for høj.

Ud af de sidste fire ture på 1 time og 45 minutter har jeg ligget imellem 170 og 185 i mere end en time hver gang. I de tre kuperede ture af dem har den desuden været over de 185 i 10-15 minutter (mest omkring 175-180). Jeg skyder min max puls til 200, min hvilepuls er 47.

Jeg prøver at varierer min kørsel så pulsen ryger ned, men ud over lige efter en stigning, så er det røvkedeligt at køre efter at begrænse pulsen.

Så spørgsmålet er: er der nogen grund til at forsøge at tvinge pulsen ned ved at køre langsommere? Hvad opnår jeg ved det? Jeg træner hver anden dag og har ingen problemer med det.

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Hmm egentligt siger man jo at man ikke skal svare et spørgsmål med et andet spørgsmål men .... Hvad ønsker du at opnå med din træning?

Som jeg læser det kører du meget ala den måde 9 ud af 10 motions klubber kører på dvs et ret ensartet men hårdt tempo sådan at man er helt kørt ud når man komme i mål men uden andre udsving i intensitet end hvad terrænnet iøvrigt giver. Dette vil give en forbedring af kondition og muskel styrke men det er ikke det optimale rent resultat mæssigt.

Som det er skrevet i rigtigt mange andre tråde så er interval træning vejen frem til resultater og det er netop en af de ting der adskiller træning i motions klubber fra træningen i de klubber der er mere licens rettede.

Men der er intet i vejen med at køre på den måde og det har altså osse sin charme at ligge og tonse af sted i sin egen lille enkeltstart lige under syregrænsen. Men interval træning er altså det mest effektive omend ikke det mest spændende.

Link to comment
Share on other sites

Hmm egentligt siger man jo at man ikke skal svare et spørgsmål med et andet spørgsmål men .... Hvad ønsker du at opnå med din træning?

Som jeg læser det kører du meget ala den måde 9 ud af 10 motions klubber kører på dvs et ret ensartet men hårdt tempo sådan at man er helt kørt ud når man komme i mål men uden andre udsving i intensitet end hvad terrænnet iøvrigt giver. Dette vil give en forbedring af kondition og muskel styrke men det er ikke det optimale rent resultat mæssigt.

Som det er skrevet i rigtigt mange andre tråde så er interval træning vejen frem til resultater og det er netop en af de ting der adskiller træning i motions klubber fra træningen i de klubber der er mere licens rettede.

Men der er intet i vejen med at køre på den måde og det har altså osse sin charme at ligge og tonse af sted i sin egen lille enkeltstart lige under syregrænsen. Men interval træning er altså det mest effektive omend ikke det mest spændende.

Og det er netop det du skriver jeg sigtede efter. Jeg har forsøgt at lægge en rute, der nærmest tvinger mig til intervaltræning (de fire bedste bakker i området). "Problemet" for mig er bare at afstanden imellem en puls jeg kan holde i tre minutter max og den jeg kan holde i to-tre timer virker meget lille. På den rute er pulsen på de fire bakker oppe på et max på 188-190 og i "normaltempo" er den som sagt lige omkring 180. En så lille forskel er rigtigt svært at styre efter, men måske er det bare det jeg skal blive bedre til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår udemærket godt hvad du mener og det er netop en af grundene til at interval træning ikke er noget jeg selv praktiserer ret meget.

Tempoet imellem intervallerne skal betragtes som hvile og her er 180 alt for høj. Effekten mærker du sikkert ikke umiddelbart men det gør at du ikke yder så godt under selve intervallet som du burde. Du får simpelthen ikke restitueret godt nok inden det næste interval kommer.

Bakker er ikke nødvendigvist det optimale sted at udføre interval træning da man ikke cykler på helt samme måde som du gør når du f.eks giver dig maks ud af lige vej. Prøv en dag at måle et stykke vej op på ca 3 - 5 km rimeligt lige vej og så kør fuld skrald på det stykke og tril tilbage til start stedet, dvs helt ned på omkring de 25 km/t men ihvertfald i et tempo så pulsen dykker længere ned end bare 180. Kør så den tur 4-5 gange. Det er ikke spændende men er med til at øge ens march hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt træningen (cykling) lidt om i år. Førhen gik jeg efter rigtigt lange ture men nu hedder det under to timer for til gengæld at time det efter at være kørt godt ud til sidst.

Jeg er først for nyligt begyndt at køre med pulsmåler og nu når jeg ser på dataene, så ser det måske ud som om jeg kører med lidt en lidt for høj.

Ud af de sidste fire ture på 1 time og 45 minutter har jeg ligget imellem 170 og 185 i mere end en time hver gang. I de tre kuperede ture af dem har den desuden været over de 185 i 10-15 minutter (mest omkring 175-180). Jeg skyder min max puls til 200, min hvilepuls er 47.

Jeg prøver at varierer min kørsel så pulsen ryger ned, men ud over lige efter en stigning, så er det røvkedeligt at køre efter at begrænse pulsen.

Så spørgsmålet er: er der nogen grund til at forsøge at tvinge pulsen ned ved at køre langsommere? Hvad opnår jeg ved det? Jeg træner hver anden dag og har ingen problemer med det.

Udfra dine pulsoplysninger lyder det som om du har en relativt høj anaerob tærskel i forhold til din maksimale aerobe kapacitet! Tror at det er sådan for de fleste meget trænede udholdenhedsatleter! vil skyde på at de bedste i verden kan holde en puls der ca 5-10 under maks i en time (dog næppe noget de gør særlig tit).

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share