Undervandssvømning


Garner
 Share

Recommended Posts

Hej :bigsmile: Jeg er 15 gammel og jeg har et lille problem. Jeg kunne (måske) godt tænke mig at søge ind i jægerkorpset om nogle år og jeg er allerede i så god form at jeg kan klare alle adganskravene til at bestå adgangsprøven, men der er dog en ting jeg ikke kan, det er undervandssvømning. Jeg kan kun svømme 15 meter hvor adgangskravet er at man skal kunne svømme 25 meter. Er der nogle der kan hjælpe mig? jeg ved nemlig ikke den bedste måde at opnå dette på.

Link to comment
Share on other sites

Skriv lidt mere om hvad det er du ikke kan ved undervandssvømningen. Er det at holde vejret? Er det at blive under overfladen når du svømmer? Er det at svømme (få fremdrift) når du er under overfladen? Andre ting?

PS: Du har postet i det forkerte fora. Du skulle formentligt have postet i det forum, der hedder "Konditionstræning"... Men det har Oksen nok allerede informeret om :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det at holde vejret er let at træne, men kan tage lang tid at træne op. Specielt hvis du skal holde vejret i mens du bevæger dig. Det er i høj grad det psykiske du skal arbejde med. Kroppen fortæller dig hurtigt at du skal have luft og du vil derfor automatisk søge op efter luft. Men i realiteten kan du sagtens klare dig længere end den vil fortælle dig. Du skal derfor vende dig til at stole på at du kan holde vejret på trods af kroppens tegn.

Tag et stopur med i svømmehallen og hold fx fast i en af trapperne, så du ikke flyder op til overfladen. Du kan så køre nogen serier hvor du holder vejret. Fra træningspas til træningspas kan du så øge tiden på hver interval du er under overfladen. Hav tålmodighed og pres dig selv.

Husk for alt i verden at have en makker med og at have uhindret adgang til overfladen! Jeg har selv prøvet at være meget kort fra at besvime i vandet som følge af dykning og har oplevet en del af mine svømmekammerater gøre det. Du kan hurtigt komme ud i en situation du ikke vil være i!

Mht. det at blive under vandet når du skal have fremdift: Træn din bryst-svømingsteknik, så den kører fint og ubesværet. Efter hver vending kan du begynde at tage et enkelt armtag og benspark (en "pullout") under vandet. Det kan du fx øge til 2 pullouts senere hen. Når du bruger væggen til at sætte af med kan du sigte en lille smule nedad - det vil hjælpe dig i starten. Når du får mere styr på det, kan du så køre decideret træning med undervandssvømning, så du træner med 3-4 pullouts og til sidst hen mod 25m.

Ved denne træning er det igen at foretrække at have en makker med, men ikke helt så vigtigt før senere hen hvor du kommer til at svømme længere under vand.

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Så det du siger er at jeg skal væne min krop til at blive under vandet i længere tid? På forhånd mange tak for hjælpen

Du skal vænne dig til at holde vejret. Det gør du ved at træne at holde vejret og blive vandt til at håndtere og overvinde de signaler din krop sender dig. Din krop vil hurtigt sende dig signaler om at komme op og få luft og du skal så arbejde med din forståelse af de signaler, så du reelt ved hvor lang tid du kan presse dig. Det ved langt de færreste fra start af. Det er vigtigt at kunne blive ved med at være rolig i vandet på trods af de signaler din krop sender dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share