Proteinpulver vs. Weight Gainer?


caps-iii
 Share

Recommended Posts

Efter træning bør der indtages energi og protein! om det kommer fra det ene eller andet er nok af mindtre betydning men næring skal der til. Indtagelse af isoleret protein er ikke specielt effektivt da der skal energi til at bruge proteinet! Hvis du indtager rent protein kan det derfor være en god ide at indtage neget mad ved siden af såsom bananer eller lign. Dette gælder primært hvis formålet er øgning af muskelstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Eller kan jeg købe noget Carbs, også evt. blande i shaken? Så får jeg jo hurtigoptagelig kulhydrater+valle Proteiner.. Ville det være en ide?

Hedder det så ikke:

40 gram proteinpulver+60 gran Carbs+300 ml. skummemælk? Ville det være optimalt, når målet er at opbygge muskelmasse? Husk, det er hvad der skal indtages EFTER træning..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så supervigtigt at du får så meget bare du får noget! Vil tro at 20 g protein pulver i mælk med 2 bananer er fint til muskelopbygning! Prøvede selv engang med en hjemmeblandet gainer af ca 40 g proteinpulver plus ca 100g maltodextrin og det resulterede i en støt stigende fedtprocent! Da jeg ikke ønsker at blive federe har jeg afholdt mig fra den slags siden og bruger for tiden ca 1/2 liter letmælk youghurt naturel blendet med lidt frosne bær og evt en banan og/eller et par skiver rug/grovbrød eller andet fuldkorn. Vil såvidt muligt klare mig uden proteintilskud af princip!

Link to comment
Share on other sites

Hvad anbefaler andre?

Altså skal jeg bare indtage 40gram proteinpulver+2bananer? Eller vil det give en større effekt, hvis jeg indtog 40gram proteinpulver+60gram Carbs?

Mener man plejer at sige man bør indtage 0,25g pr kg kropsvægt protein og 1g carbs efter en træning. (ret mig hvis jeg tager fejl). Så medmindre du vejer 160kg så vil jeg tro det er lige i overkanten. Medmindre du er inde i en hård bulking periode hvor det ikke gør noget du tager en del fedt på også, så vil jeg mene du skal skrue lidt ned på forbruget. Evt starte lavere med 0,25g pr kg og se hvad der sker. Men vigtigst af alt sørg for carbs efter træning.

Desuden er din shake efter træning meningsløs hvis ikke resten af kosten hænger sammen. Du skal have et kalorieoverskud for at tage på.

Link to comment
Share on other sites

Mener man plejer at sige man bør indtage 0,25g pr kg kropsvægt protein og 1g carbs efter en træning. (ret mig hvis jeg tager fejl). Så medmindre du vejer 160kg så vil jeg tro det er lige i overkanten. Medmindre du er inde i en hård bulking periode hvor det ikke gør noget du tager en del fedt på også, så vil jeg mene du skal skrue lidt ned på forbruget. Evt starte lavere med 0,25g pr kg og se hvad der sker. Men vigtigst af alt sørg for carbs efter træning.

Desuden er din shake efter træning meningsløs hvis ikke resten af kosten hænger sammen. Du skal have et kalorieoverskud for at tage på.

Vejer 63KG. Det vil sige at jeg skal have ca. 16 gram proteinpulver+63 gram carbs?

Kan det passe? Og mrfunch; bare rolig, min kost hænger sammen.. til punkt og prikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Vejer 63KG. Det vil sige at jeg skal have ca. 16 gram proteinpulver+63 gram carbs?

Kan det passe? Og mrfunch; bare rolig, min kost hænger sammen.. til punkt og prikke ;)

Hvis din kost hænger sammen til punkt og prikke, så kan jeg ikke se nogen fordel i at bruge penge på shakes.

Link to comment
Share on other sites

Men hey, please svar mig lige på mit spørgsmål: Er det cirka 16 gram proteinpulver+60 gram carbs blandet op med 300 ml mælk, når min vægt er 63KG? Ville det være optimalt, når det handler om at opbygge muskelmasse? Please svar på spørgsmålet..

Edited by caps-iii
Link to comment
Share on other sites

Hey,

Jeg har også svaret på din anden tråd mht kost og træning. regnestykket med kun 16g protein må være forkert - det er korrekt at protein skal indtages med kulhydrater, men ikke i den mængde når man nedbryder muskelmasse!

Det lyder lidt forkert i mine øre - man plejer at sige 0,25g når man ikke træner....derimod 1,5 til 2g når man udøver hård træning dagligt.

30 g protein i shake og en banan er super nu hvor du har købt det. Man kan godt supplere med mad istedet, men pulver er bare det billigste om mindst tidskrævende. Wheigtgainer er ok, men ik noget der er nødvendigt og nogle tager en del på, da de kommer i totalt energioverskud.

Jeg vil sige det er helt fint at blive ved ren protein og spise en banan el.lign til :-)

Prøv dig lidt frem...alle de fantastiske råd er jo fra folk der har gjort den erfaring der passede bedst til dem (eller uvidende) - find den rutine der virker for dig hen ad vejen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også svaret på din anden tråd mht kost og træning. regnestykket med kun 16g protein må være forkert - det er korrekt at protein skal indtages med kulhydrater, men ikke i den mængde når man nedbryder muskelmasse!

Det lyder lidt forkert i mine øre - man plejer at sige 0,25g når man ikke træner....derimod 1,5 til 2g når man udøver hård træning dagligt.

Ja dagligt, der er forskel på dagligt og efter træning. Du skal fordele dit forbrug på hele dagen og ikke kun lige efter træning.

Ja en banan eller 2 og noget prot er ikke dårlig efter træning. Men det er stadig carbs og ikke prot du har større behov for efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Ja dagligt, der er forskel på dagligt og efter træning. Du skal fordele dit forbrug på hele dagen og ikke kun lige efter træning.

Ja en banan eller 2 og noget prot er ikke dårlig efter træning. Men det er stadig carbs og ikke prot du har større behov for efter træning.

Men ville det være en bedre ide at blande Carbs i shaken i stedet for at spise 2 bananer? Eller svarer det nogenlunde til det samme?

Link to comment
Share on other sites

Men ville det være en bedre ide at blande Carbs i shaken i stedet for at spise 2 bananer? Eller svarer det nogenlunde til det samme?

Jeg er i hvert fald fortaler for at man bør prøve så vidt muligt at spise mad og ikke pulver. Det kan desværre ikke altid lade sig gøre, spiser endda selv pulver.

Jeg ved ikke hvilket der ville blive optaget hurtigst i kroppen, men tror pulveret vil.

Hvis du regner med en banan vejer ca 150g (et gæt), og en banan indeholder ca 20-25 gram carbs pr 100g, så vil ligge på omkring 70g carbs ved 2 bananer. Men lyder lidt voldsomt så tror min beregning er med store bananer :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i hvert fald fortaler for at man bør prøve så vidt muligt at spise mad og ikke pulver. Det kan desværre ikke altid lade sig gøre, spiser endda selv pulver.

Jeg ved ikke hvilket der ville blive optaget hurtigst i kroppen, men tror pulveret vil.

Hvis du regner med en banan vejer ca 150g (et gæt), og en banan indeholder ca 20-25 gram carbs pr 100g, så vil ligge på omkring 70g carbs ved 2 bananer. Men lyder lidt voldsomt så tror min beregning er med store bananer :P

Må lige allerførst sige mange tak for hjælpen mrfunch :)

Men en 'stor banan' er på cirka 150gram. Og der er mellem 20-25 carbs i som du siger.. Så hvis jeg spiser 2 store bananer eller 3 mellem bananer indtager jeg ca. 70 carbs, som er det jeg skal efter træningen..

Så jeg køber ikke pulveret i første omgang.. Nu kører jeg bare med bananer i en måneds tid, også må jeg se hvad det giver af resultater.

Men skal ellers lige spørge om noget.. Jeg har planlagt at tage proteinpulver om morgen, de dage hvor jeg træner.. Altså KUN de dage hvor jeg træner.. Er det klogt? eller burde jeg tage det hver dag?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg køber ikke pulveret i første omgang.. Nu kører jeg bare med bananer i en måneds tid, også må jeg se hvad det giver af resultater.

Men skal ellers lige spørge om noget.. Jeg har planlagt at tage proteinpulver om morgen, de dage hvor jeg træner.. Altså KUN de dage hvor jeg træner.. Er det klogt? eller burde jeg tage det hver dag?

God idé at vente og se hvordan din krop reagere på "normal"-kost istedet for pulver-kost.

Det er vigtigt du sørger for at have et kalorieoverskud da du vil vokse. Og herunder ligger også at du skal sørge for musklerne har noget at bygge på, dvs. proteiner. Som nævnt plejer man at sige at ca 2g pr kg kropsvægt pr dag når du styrketræner. Eneste du skal passe på er at du ikke får for meget og at det derfor sætter sig som fedt og naturligvis heller ikke så meget at nyren giver problemer. Men sidstnævnte er vist ret ekstreme doseringer for de fleste, før dette vil ske.

Så altså vil indtagelse af protein være hver dag og ikke kun de dage du træner. Når din krop restituerer vil den også have brug for energi til gendannelsen..

Link to comment
Share on other sites

Men skal ellers lige spørge om noget.. Jeg har planlagt at tage proteinpulver om morgen, de dage hvor jeg træner.. Altså KUN de dage hvor jeg træner.. Er det klogt? eller burde jeg tage det hver dag?

Vi skal se din komplette kost i løbet af en træningsdag og en hviledag før vi kan udtale os om hvad der er "bedst". Selvom, at fast føde er bedre end shakes.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal se din komplette kost i løbet af en træningsdag og en hviledag før vi kan udtale os om hvad der er "bedst". Selvom, at fast føde er bedre end shakes.

Værsgo' at vuderer:

Morgenmad:

En kop havregryn+blåbær+mælk+lidt valle proteinpulver

Multivitaminpille

Omega3 tilskud

Frokost:

1-2 rugbrøder med tun el. fisk el. kylling el. hytteost.

Mellemmåltid:

En proteinbar (men kun de dage hvor jeg har trænet). Ellers tager jeg gerne en dåse tun eller noget lækkert hytteost. Nogle gange kan en smootie også friste.

Aftensmad:

200-300 gram. kyllingekød el. oksekød (maks. 6% fedt) med kartofler el. fuldkornspasta. Og gerne 300 gram grønsager til.

Omega3 tilskud

Mellemmåltid:

Et stykke frugt

Efter træning:

100 gram Weight Gainer

Jeg drikker vand til alle måltider

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share