styrketræning for børn


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er 14 år og har styrketrænet siden jeg var 12 år. Jeg styrketræner to gange om ugen, løber to gange om ugen, svømmer ca. hver anden uge og cykler mountainbike ca. hver anden uge. Som voksen kunne jeg godt tænke mig en hård fysisk uddannelse og jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg allerede kan styrketræne og så udvikle mig godt (muskler,sener,knogler) så når jeg bliver voksen er jeg stærk og er i god form. Lige nu er jeg både stærk og i god form men jeg kan jo blive så skadet at jeg ikke rigtig kan lave noget hårdt fysisk? Kan jeg styrketræne nu og så blive stærk og være i god form som voksen?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg er 14 år og har styrketrænet siden jeg var 12 år. Jeg styrketræner to gange om ugen, løber to gange om ugen, svømmer ca. hver anden uge og cykler mountainbike ca. hver anden uge. Som voksen kunne jeg godt tænke mig en hård fysisk uddannelse og jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg allerede kan styrketræne og så udvikle mig godt (muskler,sener,knogler) så når jeg bliver voksen er jeg stærk og er i god form. Lige nu er jeg både stærk og i god form men jeg kan jo blive så skadet at jeg ikke rigtig kan lave noget hårdt fysisk? Kan jeg styrketræne nu og så blive stærk og være i god form som voksen?

Det er ikke bevidst at børn (unge) der træner mister noget af deres vækst. Men man har hørt mange tilfælde (hvert fald i min omgangskreds)

Dog styrketræner jeg også selv. Jeg er 16, snart 17

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dog at jeg vokser rimeligt normalt. Jeg er 14 år, vejer 49kg er 1,72m høj. Mit mål er at have et hårdt arbejde psykisk og fysisk som voksen så det er ikke så godt hvis jeg bliver skadet alvorligt, men jeg er rimelig sikkker når jeg træner og har lige haft en fitness-instruktør til at se på hvordan jeg trænede og jeg gjorde det rigtig nok.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig kan du træne som ung - og hvis jeg har forstået det korrekt? Så vil du da klart være godt forberedt, hvis du ender som skovhugger eller stilladsarbejder. Her følger der også lige en præken med... mullerne kan ikke klare noget alene! så følg evt. en smule med i skolen også... ;-)

Skaderne kommer sjældent fordi man træner for meget! men fordi man træner for meget af det samme! varier din træning som du har gjort indtil nu. og så er du godt på vej.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Bob Dylan,

Her først lidt oplysninger om børns bevægeapperat (Skelet, knogler, muskler og led).

Knogler:

Som udgangspunkt er børns knogler meget stærkere end voksnes. De er mere bøjelige og blødere. Du kan sammenligne knogler med grene (frisk gren= børn) (tør gren=voksne).

Ved brud bøjer et barns knogle lidt før den brækker, bruddet vil være splintret brud. En voksen knogler bøjer ikke men brækker over med det samme og splintre i mange stykker.

Børn har stor gavn at dyrke styrketræning under deres vækst, dette giver stærke knogler. Navnligt piger vil have stor gavn af at dyrke styrketræning i deres vækst, da de har tendens til at få svagere knogler når de bliver ældre.

Knoglerne vokser helt op til det 20 år.

Muskler:

Som udgangspunkt er børns muskler lige så udsat som hos de voksne. Især senetilhæftningerne er udsatte under væksten, der vil være ekstra belastning på senerne da muskler og knogler også vokser bl.a. i længderetninger. Samtidig vigtigt at være opmærksom på evt. gener ved dine tilhæftninger. ( Tilhæftninger er der hvor dine muskler sidder fast på knoglerne, f.eks dine lårmuskler sidder fast på skinnebenet et par fingersbredder under knæet). Afbryd træning ved for store gener i tilhæftningerne, og hold evt. pause i nogle minutter eller sæt belastningen ned. Fortsætter det, skift muskelgruppe.

Styrke:

Det er bevist at børn kan øge deres styrke igennem styrketræning med op til 40 %.

Træning 3 ugentlige træningspas af ca. 60 min. varighed, på ikke 2 sammenhængen dage i en periode på ca. 10-12 uger.

Led:

Som udgangspunkt er børnsv led lige så udsat som hos de voksne. Leddene er også under vækst, men de skal jo passe til knoglerne :-). Leddene er mest udsat ved påvirkning sideværts, alså ved slag, spark eller lign.

Om skader:

Børns knogler er langt mere udsat ved al anden idræt end styrketræning f.eks. kontaktsportgrene: Fodbold, håndbold osv.

Belastningen på bevægeapperatet er endda langt højere ved disse idrætsgrene. Det er bevist at leddene ved f.eks afsæt til hovedstød bliver belastet med op til 6 gange kropsvægten. Ved styrketræning som barn opnåes sjælden disse belastninger. Som oftes max. egen kropsvægt ved f.eks benpres.

Sidste år kom over 30.000 børn på skadestuen pga. idrætsskader, næsten 10.000 af dem var pga. fodbold.

15 til 30 % af disse var brud i vækstzonerne, og dette er problematisk. Dette ses ikke i styrketræning, hverken hos voksne eller børn.

Hvad jeg vil sige med dette er: Hvis styrketræning er skadeligt for børn er al anden idræt det også.

Gode råd om træning:

Få fat i en kompetent instruktør der ved, hvad han / hun har med at gøre, spørg ind til deres baggrund, og om de har erfaring med træning af børn.

Når du har fundet instruktøren, få ham/hende til at lave et træningsprogram til dig. Følg det nøje og lav ikke mere end du får besked om.

Husk opvarmning og udstrækning.

Det fremgår ikke hvor lang tid du har trænet. Men træn 2-3 gange om ugen på ikke sammenhængen dage. Træn basis øvelser (muskler som arbejder med flere led end et) træn store muskelgrupper(ben,ryg osv.)

Træn med omtanke: Rolige, kontrollerede og langsomme bevægelser er alfa og omega. Træn gerne med ca. 3 sek i hver bevægelse, på denne måde rammer du musklerne bedre, og du får brugt den rigtige muskel. Udover dette behøves der mindre belastning på vægten. Du opnår samtidig hurtigere resultater ved at få ren muskelkontakt ved træning. Lad dig ikke imponere af hvad andre kan løfte. Træn kvalitet frem for kvantitet, hvis du forstår.

Hvis du træner uden opsyn og du ikke har trænet styrketræning mere end et ½ års tid. Så vent med de frie vægte. Der er stor risiko for at dine muskler kommer i yderstilling.

Note:

Nogle af mine udtalelser er taget fra min egen erfaring med træning af børn, siden 1998, andre udtalelser er videnskabeligt bevist.

Link: Du kan læse meget mere om børn og styrketræning her: www.kidzinstructor.dk

Vedhæftet fil:

I USA har man i flere år tilbudt netop styrketræning til børn i skolerne.

Læs mere om hvad præsidentens rådgivere skriver om børn og styrketræning

Digest_September2003.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share