3 eller 6 måltider om dagen


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

"Æd 6-7 måltider dagen med godt indhold af protein hvis du vil vokse"....

en sætning som jeg hele tiden støder på....

Men så læste jeg en af MILO's indlæg, hvor han snakker om 3 store måltider om dagen, hvis man skal vokse...

Jeg er blevet lidt forvirret...Hvad er egentlig mest korrekt af disse to påstande???

Og endelig...skal man indtage samme mængder protein(2 gr/kg dag) hvis man f.eks. træner efter styrke, istedet for størrelse?

Umiddelbart vil det lyde logisk med mindre mængder, men logik gør sig vist ikke altid gældende når det gælder styrketræning(som Thomas J siger!)

Så hvad siger I til det?

:frage:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun se fordele ved at spise flere gange om dagen. Du bliver istand til at indtage flere kalorier, du bliver istand til at indtage mere protein, du får en bedre udnyttelsesgrad og risikoen for at kalorierne lagres som fedt falder anelse da hvert enkelt måltid er mindre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser 5-6 måltider om dagen. Da jeg ikke er bodybuilder men styrkeløfter, så spiser jeg stort set hvad jeg har lyst til. Sikre mig dog at få protein nok ved hvert måltid. Jeg vil ikke betegne nogen af måltiderne som decideret små. Det kunne være 1 stor skål havregryn med mælk på. Det kunne også være en rød bøf med ris eller kartofler til. Det kunne også være en portion pasta og tun. Jeg fører ingen madplan, men prøver som sagt at spise 5-6 måltider om dagen, og sørger for at der er protein i hvert måltid.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser 3 hovedmåltider + 2 eller 3 mellemmåltider. Mellemmåltiderne består typisk af fromage frais, yoghurt, frugt, lidt brød, mælk o.lign. Nogle gange splitter jeg også mit aftenmåltid i 2, så jeg har lidt til senere på aftenen. Lige nu tænker jeg dog ikke voldsomt over energifordelingen i det jeg stopper i kraniet, for jeg forsøger at tage på = jeg spiser alt jeg kan komme i nærheden af. :)

På pladserne, færdige... Spis!

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej Xax...

Mit alias dukkede op i dit indlæg - så jeg føler jeg lige må svare...

Min holdning er: 3 hovedmåltider om dagen... derudover kan man supplere med 2-3 "snacks" imellem måltiderne - f.eks. ½ l skummetmælk med 1 banan mikset i.

Størrelsen på hovedmåltiderne og mellemmåltiderne (og hvor mange mellemmåltider!) må være en individuél vurdering.

Jeg tæller aldrig selv kalorier/proteiner etc. etc. - jeg gider simpelthen ikke!!  Jeg er ikke og skal ikke være bodybuilder!!

Jeg sørger for at indtage en del protein (kun via ALMINDELIGE FØDEVARER!) i løbet af dagen. I det daglige har jeg udelukket slik og søde sager, ligesom jeg forsøger at begrænse fedtindtaget.... i weekenden har jeg ikke lagt nogen begrænsninger mht. mad, slik whatever.

Med min nuværende træning (OL-træning) er det ikke noget problem at holde det værste fedt fra sidebenene...

Hvis man derimod er meget tynd og spinkel og gerne vil opbygge muskelmasse tror jeg man skal se stort på kalorieindtag, fedt osv. - her gælder det bare om at træne røven ud af bukserne (SQUAT!) og spise som en hest.....

Håber det fik belyst min holdning...

Hej...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Det kommer vel an' på hva kl. du står op?

I hverdagen spiser jeg 4-5 gange på dagen.

Og i week. når jeg står op ved 11-12 tiden spiser jeg tre gange om dagen.

Føler mig ikke sulten og træner allerede kl 18:15 .. Og spiser to timer inden der aftensmad og intet når jeg kommer hjem. Tja?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an' på hva kl. du står op?

I hverdagen spiser jeg 4-5 gange på dagen.

Og i week. når jeg står op ved 11-12 tiden spiser jeg tre gange om dagen.

Føler mig ikke sulten og træner allerede kl 18:15 .. Og spiser to timer inden der aftensmad og intet når jeg kommer hjem. Tja?

At tråden er 5 år gammel skal da ikke forhindre os i at snakke om dens topic :bigsmile: ...

Synes du skulle spise noget efter endt træning - da du i en anden tråd skriver at du løber ca. 50 minutter - højst sandsynligt er ved at være lidt low on energy.

Læs evt. tråde om at tilføre kroppen prot. + hurtigtoptagende kulhydrater efter træning, og fordelene herved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share