Skal det gøre ondt for at gøre godt?


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Som nævnt i et andet emne jeg lige har oprettet ovre i kost forummet har jeg tidligere trænet i fitnesscenter i et års tid uden at få det mindste ud af det, det undrede mig dengang og gør det for så vidt stadig så derfor fortæller jeg nu hvad jeg gjorde, så i kan fortælle mig hvad der var/er galt, så jeg ikke gør det igen!

Da jeg trænede i center satte jeg mig typisk hen til en maskine og gik efter 12 RM, men hver eneste gang jeg rejste mig fra maskinen gik der typisk 5 minutter og så følte jeg at jeg sagtens kunne gøre det igen - og i mange tilfælde kunne jeg! (andre gange svigtede teknikken eller jeg blev for træt i musklerne og måtte stoppe før jeg nåede til 12 RM)

Det som nu undrer mig i alt det her er at jeg ALDRIG er gået øm hjem fra en tur i fitnesscenteret! (og har heller ikke været det dagen eller dagene efter..) jeg har nogle gange kunnet mærke at jeg ikke kunne bære ret mange indkøbsposer hvis jeg skulle slæbe for de gamle, men jeg har aldrig været decideret øm..!

Har det noget at sige? Kan det være årsagen til at jeg ikke rigtigt voksede i det år jeg trænede?

(det skal siges at jeg trænede mig op til at løbe Copenhagen Marathon her i foråret - kom aldrig afsted pga. en skade - men blev i stand til at løbe 23 km, selv ikke efter sådan en tur var jeg øm!)

Jeg oplever typisk at jeg er øm i lårerne efter volleyball hvis jeg sætter mig på hug når jeg hæver når mit hold skal modtage - ikke meget, men lidt... ligesom at jeg kan have ondt i et lår og en balle når jeg har været ude og bowle...

Jeg forstår det bare ikke helt og tænker om man skal træne til man er øm, eller om jeg så bare skulle have sat RM ned og vægten op?

håber i kan hjælpe med lidt afklaring...

På Forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Bortset fra ret slemme tilfælde, så bliver man først øm 1-2 dage efter træning.

Og ja, det er da også korrekt at man ikke nødvendigvis skal blive øm for at træningen har givet noget.

Men hvis det skal forstås sådan at din typiske træning var sæt i maskiner til ~12 reps og 5 min pause mellem hvert sæt, så er det måske ikke så underligt du ikke blev øm.

Det lyder som om du ganske enkelt har lavet for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, det var ikke sådan det skulle forstås..!

Jeg lavede som regel 3 sets med 12 RM men når jeg så havde lavet en øvelse som havde med en anden muskelgruppe at gøre var den første muskelgruppe kommet sig så meget at jeg faktisk kunne gå tilbage og tage 3 nye sets (samme vægt som det første set..)

Desuden tror jeg maks jeg havde 1 minuts pause mellem sets, syntes det var pinligt bare at sidde på en maskine mens andre ventede på at den blev fri...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at styrketræne på en ny måde, hvor jeg stadig tager 3 x 10 eller 12 repetitioner. MEN jeg er begyndt at gennemføre dem ekstreeeeemt langsomt. Jeg skubber relativt langsomt "mod tyngdekraften" (det vil sige, når jeg løfter vægtene), og så holder jeg imod den anden vej, så bevægelsen "med tyngdekraften" foregår ekstra,ekstra langsomt. I forhold til tidligere, hvor jeg bare gennemførte dem med glidende halvhurtige bevægelser, er det nærmest "dobbelt op" på belastningen. Jeg er begyndt at blive virkelig øm efter styrketræningen og kan højst gøre det to gange om ugen.

Kort sagt: Måske skal du arbejde med hastigheden?

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du gør din træning til noget der nærmest minder om statisk træning..? jeg har ikke styr på noget som helst af teorien bag, men er det ikke netop den slags træning som fremtvinger mælkesyre i musklerne = ømhed...

Glem alt om mælkesyre, hvis du ønsker større muskler :)..

Eksplosive reps, når du "skubber" og kontrolleret tilbage igen.

Pauser på omkring 1-1,5 minut og følg rådene fra Vasfus ellers. Så skal det nok komme..

Ellers post dit træningsprogram. det kan være det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du er blevet så fikseret på de 12 gentagelser at du glemmer at give den gas. Kan du lave gentagelse nummer 13? For så er det tid til at øge modstanden.

Desuden vil det være mælkesyreopbygningen der stopper dig ved 12 gentagelser og ikke din evne til at producere kraft (styrke). Prøv at øge belastningen så du ikke får "the pump" og ikke kan lave hele 12 gentagelser. I mange begynderprogrammer laver man kun 5 gentagelser. Prøv dig frem. Hvis du i lang tid har lavet 12 gentagelser kan du roligt gå ned i gentagelser (dvs. mere belastning og mere kraft).

Dermed ikke sagt at høje gentagelser ikke kan gøre dig kæmpe stor. Der er mange der har haft stor success med 20 rep squats - men det er folk der i forvejen har opbygget en masse styrke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share