Problem med forskellige ben længder og knæsmerter efter cykling


ironman2
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har en drøm om at gennemføre en Ironman næste sommer og har købt en racercykel som jeg nu træner på.

Problemet er at jeg oplever smerter i mit venstre knæ efter 60-100 km cykling - en smerte som er tiltagende, en smerte som forholdsvis hurtig forsvinder bagefter, specielt efter at jeg har strukket knæet (bøjet bennet - strukket lårmusklerne). Normalt skal jeg holde knæet i ro et par timer før smerterne er helt væk. Min udfordring består i at jeg gerne skulle kunne cykle 180 km ud i ét og kunne løbe en marathon efterfølgende.

Årsagen til smerterne mistænker jeg kommer fra at mine ben ikke er lige lange - mit venstre ben er ca 2 cm kortere end mit højre hvilket gør at mit venstre knæ bliver overbelastet. Jeg har normalt 1/2 cm indlæg i mine løbesko/normale sko og har med mine cykelsko har jeg forsøgt at sætte 1/2 cm gummi mellem cykelskoen og låsemekanismen under skoen - hvilket har hjulpet lidt.

Er der nogen som har haft det samme problem og som har fundet en løsning?

Jeg bliver super glad hvis nogen kan hjælpe mig ;-)

mvh Tonny

Link to comment
Share on other sites

Samme problem her - dog kun en enkelt cm.

Du kører som jeg også med en klods over klampen. Har du også husket et flytte den i længderetningen? Lårbenene er heller ikke lige lange, så det svarer til at sidde for tæt på sadlen med den lange ben og/eller omvendt.

I øvrigt møg irriterende problem, har kørt uden bøvl det meste af i år men for et par uger siden begyndte mit ene knæ at øffe igen så der er trods alt noget der skal flyttes på.

Hvis gummiklodsen fungerer er der ingen grund til at ændre på den, men du kan få rigtige plastikkiler som når man lægger dem modsat kan fintune højden.

De kan købes her http://www.nuex.dk/page288.aspx og her http://nicolainorrid.com/index.php/bikefit/priser/

Ikke at jeg har forstand på det, men det lyder af et lille indlæg i dine sko i forhold til forskellen - du træder jo stadig ufatteligt skævt. Har du haft en fys eller bandagist ind over?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Gregers TF har ret... det er ikke en løsning af ændre pedalen.

Super at få de links til wedgets Gregers! og du har også en super pointe omkring længderetningen som jeg endnu ikke har tænkt over - her er problemet nok at jeg foretrækker at have klampen så langt tilbage under foden som overhovedet muligt, at jeg tænker der nok ikke er så meget at vinde ved at flytte klampen på det korte ben frem i længderetningen?

jeg har i dag været til lægen og fået en tid hos en sports fysioterapeut mandag i næste uge - så må se hvad han siger.

Det er et rigtig lorte problem at have! og jeg har mødt rigtig få som virkelig kan hjælpe eller som har erfaring på området.

endnu en gang Mange tak Gregers... vil nok forsøge mig med de der wedgets og se om de kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share