Frokosten - tråden for frokostretter


TrainingDay
 Share

Recommended Posts

hej molére.

jeg plejer lige at fyrer et par fuldkorns knækbrød med makrel på dåse og 1-2 gulerødder ned der, da min kreativitet ikke er så stor her, det skal jo gå hurtigt da man har en kort pause og ikke mulighed for at stå ved komfuret.

hvad satan gør i?!?, jeg læste jørgen storms artikel omkring kost og her står at det er en god idé at få ca. 140 gram kød og 500 gram grøntsager til frokost, men det er mig en gåde hvordan man laver en hurtig og velsmagende ret ud af det uden pasta, ris, kartofler eller brød?

så derfor tænkte jeg vi kunne hjælpe hinanden og fyrer nogle frokost retter ind i denne her tråd ;)

(pasta og ris retter er selvfølgelig også velkomne)

tænkte om i overskudsmennesker f.eks steger noget kød når i laver aftensmad ?

Link to comment
Share on other sites

hej molére.

jeg plejer lige at fyrer et par fuldkorns knækbrød med makrel på dåse og 1-2 gulerødder ned der, da min kreativitet ikke er så stor her, det skal jo gå hurtigt da man har en kort pause og ikke mulighed for at stå ved komfuret.

hvad satan gør i?!?, jeg læste jørgen storms artikel omkring kost og her står at det er en god idé at få ca. 140 gram kød og 500 gram grøntsager til frokost, men det er mig en gåde hvordan man laver en hurtig og velsmagende ret ud af det uden pasta, ris, kartofler eller brød?

så derfor tænkte jeg vi kunne hjælpe hinanden og fyrer nogle frokost retter ind i denne her tråd ;)

(pasta og ris retter er selvfølgelig også velkomne)

tænkte om i overskudsmennesker f.eks steger noget kød når i laver aftensmad ?

Uden pasta, ris, kartofler eller brød? Hvorfor må du ikke spise det? Pasta (fuldkort) mætter utrolig godt, og er et must i forbindelse med træningen. Kartofler er desuden den fødevarer som mætter mest pr. kalorie.

Så makker, spis du bare masser af groft pasta, ris, brød eller kartofler!

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det jo selvfølgelig an på om du cutter, bulker eller bare vedligeholder :wink:

Jeg selv går ikke så meget op i at tælle kalorier, da jeg mest vedligeholder. Det skal bare være ok sundt og smage godt. Lige pt. tager jeg 5 pølsehorn med lavet på groft brød og kyllingepølser, det fungere sku godt nok (jeg laver dem dælme selv)....

Edit: Til aftensmad steger jeg så godt som hver dag en eller anden form for kød. Hakket kylingekød er billigt og fedtfattigt f.eks. men smager dog ikke ligefrem som gourmet! Svinekød er også ganske fint og billigt, så længe man køber de mere magre varianter så som, Schnitzel, mørbrad og lign. Som tilbehør kunne man så lave groft pasta, kartofler, bulgur med tilhørende grøntsager af diverse arter.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg blander en dåse tun med avokado og agurk i tern samt lidt citron eller lime. Det spiser jeg til fire skiver herkules rugbrød e.lign. Det smager fint og har nogle flere kostfibre end pasta.

Til tider spiser jeg fiskefrikadeller (ikke det sundeste eftersom jeg vælger de billige vakuumpakkede med fire stik (340g) for en 10'er. Eller makrel i tomat.

Torskerogn kan også være en god mulighed, dog skal man holde sig fra de billigste udgaver eftersom de indeholder flere kulhydrater og mindre fedt (Omega3).

Link to comment
Share on other sites

opskrift plz..?

Jojo da :bigsmile:

300g mel

200g havegryn

50g gær

300ml mælk

1 stk salt (kan undværes)

Lun mælk op til den er lunken, smulre gæren i og rør rundt. Smid derefter 200g havregryn i, efterfulgt af ca 300g mel (smid lidt i af gangen indtil dejen er fast, men stadig klistre lidt til fingrene). Derefter lader du den hæve 30min. Så er det bare at rulle det ud på et bord, og vikle det om nogle lavprocents pølser (kylling, kalkun eller lign., og helts under 10% fedt). Det skal være et lige tilpas lag der kommes på, ikke for tyk, og ikke for tynd, her skal der noget erfaring til :wink: Til sidst smider du dem i ovnen indtil de er gyldenbrune, og så er det bare at gå i krig (husk ikke at bruge for meget sennep og ketchup til, siden der også er kalorier i det skidt!).

Opskriften står også på snart enhver hvedemelspakke, du skal bare skifte 200g mel ud med havregryn, og lade være med at smide sukker i.

Håber det kan bruges

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share