Overtræning?


barak112
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

Lige et spørgsmål ifht hvad i har oplevet på jer selv eller ligger inde med af dokumenteret viden omkring overtræning og træthed og hvordan man hurtigst restituerer hvis uheldet er ude!

Jeg er først og fremmest super glad ;)

Missionen: cutte så jeg er tilfreds med spejlbilledet og at øge iltoptagelsen

Er på 4 uge og det går super!!!

Jeg er på en ca. 16 ugers cyklus der består af:

Kredsløb/styrke med superset hvor progression og mængden af øvelser ændrer sig uge for uge. Tjek!

Mandag - onsdag - fredag.

Så har jeg indbygget 2 deciderede kredsløbsdag som primært foregår på cykel på landevej med 145-155 bpm/puls Tjek.

Jeg er på en kostplan hvor indtaget svinger i mellem 30-40 % pro 40-50 % kul og 10-20 % fedt.

Jeg ligger ca 400-700 kcal under ligevægtsindtaget gennemsnitligt i løbet af ugen.

Væske får jeg det af jeg skal ha. Tjek!

Jeg har trænet i mange år men er jo ikke fysiolog eller læge og ligger desværre ikke inde med den viden omkring træthed ved træning.

Jeg mener at jeg passer godt på mig selv og overholder de regler der er for optimal stimuli af mit kredsløb og det fedt jeg vil have raspet af kroppen.

Men noget er gået galt eller...?

Jeg er træt og har tunge øjne og let hovedpine - har haft dette i ca. 2 dage nu.

Kan det være mild overtræning eller er der bare tale om at mit immunforsvar kæmper i mod en evt infektion (går i blandt mennesker der skranter i de her dage)?

Jeg er topmotiveret og det er urokkeligt og jeg venter selvfølgelig med at fortsætte de store anstrengelser indtil jeg er frisk,

men søger lidt klar/vished!!!

Berig mig med jeres visdom!

Mvh

Mik

Edited by barak112
Link to comment
Share on other sites

Hvis der kun er tale om 2 dage, skulle du måske vente lidt med at male fanden på væggen :wink:

Det lyder meget usandsynligt det er overtræning, men kan jeg selvfølgelig ikke sige med sikkerhed. Prøv måske at slappe af nogle dage, og se om det ikke går over først....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sidder overtrænet på cyklen er det nemt at mærke et af de sikre symptomer for du kan ikke en skid; uanset hvor hårdt du tramper så snegler du af sted - det mærkes selvfølgelig mest på bakker og i modvind.

Din hvilepuls er også højere end normalt når du er i overtræning.

Den med hovedpine og træthed har jeg ikke set på symptomlisten, så tror bare du skranter lidt. Men så er det også klogt lige at bakke lidt af med træningen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Efter 4 uger tvivler jeg kraftigt på at det er overtræning. Overtræning er noget der bliver bygget op over lang tid, ikke bare en lille måned. Det der kendetegner overtræning er forhøjet blodtryk, fysisk og psykisk træthed og nedtrykthed og formentlig andre kendetegn også.

Det du oplever er muligvis et noget der hedder overreaching. Det er knap så alvorligt som overtræning, og er faktisk noget der bliver brugt positivt af eliten. De har det så med at time det så det passer til deres konkurrencemønster.

Det kan selvfølgelig også bare være at din krop er begyndt at reagere på at du har kørt med kalorie-underskud i et stykke tid. Hvis du ikke har indlagt ree-feed dage i din kostplan er din krop nok ved at køre lidt træt. Prøv at tage et par dage hvor du spiser godt igennem og eventuelt slapper lidt af i dit motionsprogram, og se om det ikke løser sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Super konstruktiv og bred feedback.

Tak for det.

Er svært at svare på om det er det ene eller andet,

andet end at jeg heller ikke selv havde forventet overtræning på

så relativ kort tid.

Vi læse lidt om overreaching og indlægge en høj kaloriedag samt stille

bygge op i træningsmængde når kroppen tillader.

God træning derude :)

Mvh

MIK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share