Motion hver dag?


Edior
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er i fuld gang med at lægge min livsstil om med henblik på at reducere vægten (pige, 19 år, 165 cm, 81,5 kilo). Vil gerne ned på 70 inden sommer, altså 11,5 kilo på et halvt år. Hvis jeg taber mere vil det være fint, men jeg vil ikke sætte urealistiske mål da jeg sikkert bare bliver skuffet.

Jeg træner 4-5 gange om ugen i mit træningscenter, hovedsageligt på de fedtforbrændende maskiner. F.eks træner jeg 1 time på crosstraineren (hvilket forbrænder ca. 800 kalorier) eller også løber jeg 6-7 km. Tiden er langt fra imponerende, men det vigtigste er at jeg gennemfører! :D Ofte er jeg også på hold, f.eks step, spinning og bodytoning. Jeg styrketræner også ca. 1 gang om ugen (har fået lagt et program af min instruktør).

  • Jeg er dog i tvivl om hvornår kroppen skal have tid til at restituere? Jeg har fået at vide at jeg max må styrketræne hver 2. dag da musklerne skal have ro, men må man f.eks løbe hver eneste dag?? :confused2:

Det er meget forskelligt hvor længe jeg træner. Nogle gange kan jeg ikke komme hjem hurtigt nok, mens jeg andre gang bliver grebet af stemning, motivation og høj musik, og sagtens kan blive ved i 3 timer (naturligvis med nogle små pauser)! :tongue:

Jeg får altså tilpas meget motion (synes jeg selv), nu gælder det bare om spise lidt sundere (hvilket er mit svage punkt). Jeg er meget glad for slik og søde sager og kan ikke skære det hele væk, men jeg prøver at spise mindre end jeg plejer og indtil videre lykkes det rimelig godt.

Kommentarer, råd og andre bemærkninger er yderst velkomne. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Man kan sagtens træne dagligt, det vigtige er blot at variere træningsformerne, så man ikke overbelaster sig selv med énsidig træning.

Mange konkurrenceløbere løber 1-2 gange dagligt, men de har også trænet sig op til det gennem flere år.

Mens du taber fedt, er det vigtigt at bevare din muskelmasse så vidt som muligt. Muskelmassen er vigtig for et højt hvilestofskifte, og mange crashslankekure mislykkes, fordi personen har mistet muskelmasse -> nedsat stofskifte -> fedtet ryger på igen. Derfor er et langsomt vægt tab det bedste - 11,5 kg på ½ år er rimeligt (regn med ½ kg om ugen).

For at bevare muskelmassen er det godt, at du styrketræner og får nok protein i kosten. Jeg ville kaste bodytoning og step over hø. skulder (jeg er heller ikke så god til aerobic ;) ) og styrketræne 3 x ugentligt (hvor du træner fullbody hver gang). De andre 4 dage står den så på cardiotræning i form af spinning, løb og crosstrainer i ca. 1 time.

Så en uge kunne se sådan ud:

Mandag: styrketræning.

Tirsdag: 1 t cardio (spinning/crosstrainer)

Onsdag: styrketræning.

Torsdag 1 t cardio (spinning/crosstrainer)

Fredag: styrketræning

Lørdag: hviledag eller ½ times let cardio

Søndag: 1 time cardio (løb )

Hvis du vil lave cardio de dage, hvor du styrketræner, så er det bedst, hvis der er +/- 8 timer til styrketræning (helst mindst 8 timer før), fx om morgenen, hvor du styrketræner om aftenen.

Grunden til, at jeg kun ville løbe om søndagen (hvor jeg er velrestitueret efter styrketræningen) er, at løb er mere belastende for benmusklerne, mens spinning og crosstrainer ikke pålægger benene den samme vægt. Vigtigst er en høj puls.

Bodytoning = ineffektiv styrketræning <_< :)

Step ved jeg ikke så meget om.

Post evt. dit styrketræningsprogram :)

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

11,5 kg på 5 måneder er kan godt klares med god selvdisciplin. Man plejer at anbefale en vægttab på ½ til 1 kilo om ugen for mennesker som skal tabe fedt, så det bør kunne gøres indenfor 3-5 måneder.

Jeg er enig i mange ting, som AF nævner, men jeg ville dog lægge mere vægt på konditionstræning end AF. Grunden er, at bedre kondi -> bedre præstation per tidsenhed -> større udbytte(kalorieforbrug) af den tid man bruger på motion. Men styrketræning er selvfølgeligt også supergodt når formålet er slankning B).

Du nævner, at du er ret glad for slik. Det skal du passe meget godt på med(men det ved du godt, ikke ;) ) Med slik og søde sager er det meget nemt og hurtigt at indtage den energi, som du med slid og slæb har forbrugt i centret. Så, hvis du skal tabe dig er fokus på både kost og motion vigtigt.

Det vigtigste: Hav tålmodighed :). Det kan være jeg tager fejl her(vi mennesker er jo så forskellige), men hvis du træner 3 timer på en dag nogle gange, vil det ikke have en meget negativ effekt på din motivation de næste mange dage? Hvis en sådan megatræningsdag får dig at ligge på sofaen i flere dage, kan din træningsrytme meget hurtigt ødelægges, og du kan risikere aldrig at komme i gang igen. Jeg vil hellere anbefale at træne max en time per træningsdag, men så til gengæld aldrig skippe en træning. En fast træningsrytme er meget vigtig, når man som dig er i gang med et sådant langsigtet projekt.

Link to comment
Share on other sites

Din kost er meget vigtig for om du taber fedt. Hvis ikke din kost er i orden, vil det gøre projektet meget sværere end nødvendigt og kan måske endda sabotere det.

Nu ved vi ikke noget om hvordan din kost ser ud, men alligevel vil jeg anbefale følgende:

- Sørg for at få tilstrækkelig føde, med et højt næringsindhold.

- Lad være med at sulte dig selv. I det lange løb taber du dig ikke hurtigere af den grund. Hvis du sulter dig selv er der større sandsynlighed for at snyde med diæten og du vil blive skuffet over dig selv, fordi du ikke kan holde den.

Jeg kender ikke til din situation, men mange tror at de skal sulte sig selv og lide for at tabe fedt. Det er ikke nødvendigt. Jo dårligere din nuværende kost er, desto lettere vil det være for dig at tabe dig med en god kostplan. Hvis din kost er dårlig, vil du sandsynligvis kunne spise større mængder mad og stadigvæk tabe dig.

Prøv at poste din daglige kost, så vi kan se hvad du spiser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share