Styrketræning


Aaquist
 Share

Recommended Posts

Hej MoL,

Jeg har bestemt mig for at lægge nogle styrketrænings elementer ind i mit konditionsprogram. Det vil sige, tre dage om ugen hvor jeg styrketræner. Jeg ved ikke hvad der er rekommenderbart og min søgen på Motion Onlines egne træningsprogrammer har mig en smule vildledt. Jeg har i min besiddelse kun en enkelt håndvægt (justerbar og med vægtskiver op til 25 kilo). Jeg har ikke rigtigt styrketrænet regelmæssigt før men vil betragte det som værende et supplement til min konditionstræning. Er det muligt at opnå resultater bare med håndvægte? endda kun en enkelt håndvægt? Jeg har en smule allergi overfor fitness centre og søger derfor alternative veje. Det jeg vil forsøge at træne er primært torso eftersom min konditionstræning er meget ben og ryg orienteret.

Jeg har kigget lidt på det her træningsprogram: http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/ men er det spild af tid? Er det bedre at træne med egen kropsvægt måske?

Ja, information til en newbie søges :)

Venlig hilsen,

-Aaquist

ps.

Jeg har kigget lidt på håndvægte og faldt over de her: http://www.sport-tiedje.dk/kettler/kurzhan...chrom10_neu.htm, er de noget ved?

Link to comment
Share on other sites

Hej MoL,

Jeg har bestemt mig for at lægge nogle styrketrænings elementer ind i mit konditionsprogram. Det vil sige, tre dage om ugen hvor jeg styrketræner. Jeg ved ikke hvad der er rekommenderbart og min søgen på Motion Onlines egne træningsprogrammer har mig en smule vildledt. Jeg har i min besiddelse kun en enkelt håndvægt (justerbar og med vægtskiver op til 25 kilo). Jeg har ikke rigtigt styrketrænet regelmæssigt før men vil betragte det som værende et supplement til min konditionstræning. Er det muligt at opnå resultater bare med håndvægte? endda kun en enkelt håndvægt? Jeg har en smule allergi overfor fitness centre og søger derfor alternative veje. Det jeg vil forsøge at træne er primært torso eftersom min konditionstræning er meget ben og ryg orienteret.

Jeg har kigget lidt på det her træningsprogram: http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/ men er det spild af tid? Er det bedre at træne med egen kropsvægt måske?

Ja, information til en newbie søges :)

Venlig hilsen,

-Aaquist

ps.

Jeg har kigget lidt på håndvægte og faldt over de her: http://www.sport-tiedje.dk/kettler/kurzhan...chrom10_neu.htm, er de noget ved?

Om det er muligt at opnå resultater med "bare" håndvægte? Ja det er det

Er det muligt at opnå resultater med "bare" en håndvægt? Nej det er tvivlsomt.

Hvis du kun har en håndvægt er der langt bedre ting at bruge tiden på. Feks meningsfyldte kropsvægts øvelser (som der er artikler om her på forsiden af sitet), eller træning med en sandsæk (som der er artikler om her på forsiden af sitet)

Du kan ikke kalde din løbe træning for ben og ryg orienteret. Der er MILE vid forskel på den belastning du udsætter dem for ved løb, og så den belastning der er tale om når du træner med vægte.

Så måske du skal starte med at gøre op med dig selv, hvad det er du gerne vil have denne træning skal bidrage med?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret,

For at specificere, jeg løber ikke. Jeg har aldrig været nogen god løber. I stedet dyrker jeg HIIT træning på romaskine som supplement til min hoveddisciplin som er racer-cykling. Jeg er ingen ekspert på det fysiologiske men jeg ved at min cykeltræning i den grad holder mine ben beskæftiget dagen efter via ømhed. Som beskrevet ovenstående er jeg en newbie, jeg ved ikke hvad der er det optimale. Mit ambitions niveau er at jeg intet har. Kort og godt, jeg vil prøve at styrketræne fordi det er en facet af "sporten" jeg ikke har forsøg mig med endnu. Som tommelfingerregel er jeg vil bare ude på at holde kroppen sund?

-Aaquist

Link to comment
Share on other sites

Hej Aaquist

Det styrkeprogram der ligger her på MOL er et godt overordnet styrkeprogram. Dertil vil jeg selvfølgelig anbefale at du får købt dig en håndvægt mere med ekstra skiver :). 2 stk gør det bare meget nemmere i praksis.

Det er ikke spild af tid, hvis du gerne vil holde din krop sund, som du selv siger. Spørgsmålet er selvfølgelig bare om det kan komme til at påvirke din hovedsportsgren i en negativ retning.

/Wyrste

Link to comment
Share on other sites

Alright. Jamen så vil jeg anskaffe en ekstra håndvægt. Er den jeg linker til ovenstående fyldestgørende? er der nogle ting jeg skal kigge efter helt generelt?

Med træningsprogrammet jeg linker til i tankerne, er det et en god idé at følge det "ultra-kompakte" skema som den eneste øvelse jeg dyrker, eller hvad siger i? Jeg leder efter noget konkret at lave med mine håndvægte.

Venlig hilsen,

-Aaquist

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret,

For at specificere, jeg løber ikke. Jeg har aldrig været nogen god løber. I stedet dyrker jeg HIIT træning på romaskine som supplement til min hoveddisciplin som er racer-cykling. Jeg er ingen ekspert på det fysiologiske men jeg ved at min cykeltræning i den grad holder mine ben beskæftiget dagen efter via ømhed. Som beskrevet ovenstående er jeg en newbie, jeg ved ikke hvad der er det optimale. Mit ambitions niveau er at jeg intet har. Kort og godt, jeg vil prøve at styrketræne fordi det er en facet af "sporten" jeg ikke har forsøg mig med endnu. Som tommelfingerregel er jeg vil bare ude på at holde kroppen sund?

-Aaquist

Hvis dit mål er at holde kroppen sund, vil jeg sige at du kommer rigtig langt med kropsvægt, håndvægte, og evt et par sandsække. Det er alt rigeligt

Link to comment
Share on other sites

Alright. Jamen så vil jeg anskaffe en ekstra håndvægt. Er den jeg linker til ovenstående fyldestgørende? er der nogle ting jeg skal kigge efter helt generelt?

Med træningsprogrammet jeg linker til i tankerne, er det et en god idé at følge det "ultra-kompakte" skema som den eneste øvelse jeg dyrker, eller hvad siger i? Jeg leder efter noget konkret at lave med mine håndvægte.

Venlig hilsen,

-Aaquist

Mht. det "ultra-kompakte" program vil jeg mene at det blot er hvis du virkelig ikke har ret meget tid, men blot lige skal have rørt kroppen en smule. Du skriver selv at du gerne vil prøve lidt styrketræning så jeg vil råde dig til at flette en del flere øvelser ind som Hammercurls, shoulder press, laterals raises, db flyes, db bench press. Derudover kan du sagtens indsætte nogle kropsøvelser som dips, pushups og leg raises. Selvom du siger du cykler og derigennem styrker ben og ryg vil jeg næsten vædde med at du også vil opnå forbedring igennem en række rygøvelser som chinups, bent-over rows og backraises samt ben øvelser som lunges, step-ups, bulgarian squats. De fleste cykelryttere træner meget old school og bruger sjældent styrketræning hvilket jeg vil mene er en fejl. Om ikke andet vil en lang række benøvelser kunne forhindre mange knæskader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share