4xcardio, 2xstyrke om ugen - Hvordan gør jeg det optimalt?


celfa
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg har tidligere været elite svømmer med 11 gange vand træning om ugen, og 2 gange styrketræning. Jeg stoppede for 1½ år siden siden, siden har jeg bare styrketrænet en 3 gange om ugen. Men min six pack forsvandt, og jeg synes generelt bare at jeg blev mere kraftig at se på. Så derfor er jeg begyndte at svømme igen 4 gange om ugen.(Mandag, onsdag, torsdag og lørdag) Jeg begyndte for 4 uger siden, og det går virkelig godt, mine øverste mavemuskler er blevet synlige igen. Så jeg er overbevist om at det er godt med noget cardio.

Jeg har så tid til at styrketræne tirsdag og søndag.

Mit problem er bare at jeg til svømning træner meget hårdt da jeg træner med hold der stadig er konkurrence svømmere.. Derfor køre jeg nærmest til udmattelse hvergang, og mit ønske er at få muskelmasse og blive mere markeret. Så når jeg fx. har tævet kroppen igennem om mandagen også skal ned og styrketræne dagen efter, er det optimalt?

Før i tiden har jeg kørt programmer som hst eller split men det kan jeg ikke rigtig længere. Derfor går mit spørgsmål på, hvis i svømmede 17-23 km om ugen, og havde mulighed for 2 gange styrketræning, hvordan ville i så kører det? Ville gerne udvikle muskelmasse, og blive markeret. Jeg regnede med at køre fullbody, men hvad med reps og sæt osv. ?

Svømmetræningen er udelukkende som motion, så derfor styrketræner jeg ikke efter at blive "stærk" i svømningen.

Håber i kan hjælpe mig lidt, for er lidt i tvivl om hvordan jeg får mest ud af det :)

Link to comment
Share on other sites

At blive markeret har noget med din fedt procent at gøre og dermed indirekte din svømning.

At opbyggemuskelmaase kan man gøre på mange måder. Svømning er en relativt krævende cardio, rent muskelmæssigt, og ved bare den træning kan man godt opbygge lidt masse. Det sagt, så er styrketræning klart at fortrække.

Hvor meget du vil lægge i det er dog helt op til dig. Her tænker jeg både tidsmæssigt og energi.

Du kan vælge at tage et styrke(fullbody, eller split fx bare med ben) lige efter din svømmetrænig. Eller måske før, men så skal du nok forvente at blive sat grundigt af de konkurrenrende svømmere, jeg tager af egen erfaring her, da jeg tidligere har være konkurrencesvømmer, men gik over til styrketrænig og andre sportsgrene.

Hvis du styrketræner før vil du klart opbygge mere masse, set over længere tid, men samtidig vil du ikke kunne yde det samme til svømmetræningen. Det kan også betyde at du langsommere vil blive mere markeret.

Så det er meget op til dig. Det optimale er hvis du kanlægge styrketræning en dag og så svømning en ande. Det er dog ikke sikkert at du vil være restitueret 100% fra dag til dag...

Du kan eventuelt læse en gammel diskusion her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=32

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share