10 myter om fitness


AGV
 Share

Recommended Posts

Brugbart?

Joo sådan da.

Mine kommentarer:

1. Jo mere du træner, desto bedre resultater får du

Jo du gør men du skal selvfølgelig trænes op til at kunne klare det.

2. Du får en sixpack, hvis du tager nok mavebøjninger

Næppe. Graden af sixpack er en kombination af musklernes størrelse og fedtlaget ovenpå, men fedtprocenten er klart det mest afgørende, hvis man i øvrigt styrketræner.

3. Fedt kan omdannes til muskler

Nope

4. Træning før morgenmaden giver en højere fedtforbrænding

Næppe, dog ikke et emne jeg er så skarp i. Som der står vil træningseffekten hvis man træner hårdt helt sikkert være nedsat. Modsat dur det dog heller ikke at morgentræne på fuld mave, men en lille smule mad gør også stor forskel ift ingen mad.

5. Du skal altid træne musklerne, indtil de overhovedet ikke kan mere

Du skal kunne presse dig selv, men det betyder ikke nødvendigvis til failure hver gang

6. Det hjælper ikke at strække ud efter træning

Jeg vil godt sætte et stort spørgsmålstegn ved de forsøg der understøtte den påstand.

Det hjælper måske ikke på svære DOMS, men det er en god idé af så mange andre grunde.

7. Du kan ændre en muskels form via træning

Nej, men du kan formentlig til en vis grad ændre på nærliggende musklers indbyrdes størrelsesforhold, og dermed opnå noget derhenaf.

8. Hvis du ikke sveder, så træner du ikke hårdt nok

Det er meget forskelligt hvor meget folk sveder (og meget afhængigt af træningsformen), men det er vel ikke helt skævt.

9. Du tager på, hvis du spiser efter klokken 8 om aftenen

Det er det samlede regnskab der tæller. Selvom stofskiftet er lavere når du sover, så er natten lig med mange timers faste, og jeg kan bestemt ikke se noget problem i at spise sent. Men det er klart det skal ikke være dagens største måltid.

10. For at få de bedste resultater, skal du bruge det nyeste udstyr

Hehe, nej, bare det rigtige

Link to comment
Share on other sites

Joo sådan da.

Mine kommentarer:

1. Jo mere du træner, desto bedre resultater får du

Jo du gør men du skal selvfølgelig trænes op til at kunne klare det.

2. Du får en sixpack, hvis du tager nok mavebøjninger

Næppe. Graden af sixpack er en kombination af musklernes størrelse og fedtlaget ovenpå, men fedtprocenten er klart det mest afgørende, hvis man i øvrigt styrketræner.

3. Fedt kan omdannes til muskler

Nope

4. Træning før morgenmaden giver en højere fedtforbrænding

Næppe, dog ikke et emne jeg er så skarp i. Som der står vil træningseffekten hvis man træner hårdt helt sikkert være nedsat. Modsat dur det dog heller ikke at morgentræne på fuld mave, men en lille smule mad gør også stor forskel ift ingen mad.

5. Du skal altid træne musklerne, indtil de overhovedet ikke kan mere

Du skal kunne presse dig selv, men det betyder ikke nødvendigvis til failure hver gang

6. Det hjælper ikke at strække ud efter træning

Jeg vil godt sætte et stort spørgsmålstegn ved de forsøg der understøtte den påstand.

Det hjælper måske ikke på svære DOMS, men det er en god idé af så mange andre grunde.

7. Du kan ændre en muskels form via træning

Nej, men du kan formentlig til en vis grad ændre på nærliggende musklers indbyrdes størrelsesforhold, og dermed opnå noget derhenaf.

8. Hvis du ikke sveder, så træner du ikke hårdt nok

Det er meget forskelligt hvor meget folk sveder (og meget afhængigt af træningsformen), men det er vel ikke helt skævt.

9. Du tager på, hvis du spiser efter klokken 8 om aftenen

Det er det samlede regnskab der tæller. Selvom stofskiftet er lavere når du sover, så er natten lig med mange timers faste, og jeg kan bestemt ikke se noget problem i at spise sent. Men det er klart det skal ikke være dagens største måltid.

10. For at få de bedste resultater, skal du bruge det nyeste udstyr

Hehe, nej, bare det rigtige

4. Er en dårlig forklaring fra Msn. Kroppens lagrer af kulhydrater er små om morgen og vi prioritere fedt forbrænding. Du forbrænder bare ikke flere kcal og taber dig derfor ikke mere via tilgangen.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

4. er usand. Kroppens lagrer af kulhydrater små om morgen og vi derfor prioritere fedt forbrænding. Du forbrænder bare ikke flere kcal

Der er et loft for hvor hurtigt kroppen kan omdanne fedt til energi hvilket ikke ændrer sig uanset status på dit blodsukker og glykogendepoter, og det er ikke ret meget energi under et træningspas der kommer fra fedt(ved lav intensitet ca. 50%: http://exercise.about.com/cs/cardioworkouts/l/aa022601a.htm, jo højere intensitet, jo lavere andel af energien under træning vil komme fra fedt). Derimod vil al den resterende energi der bliver brugt, som ikke kan findes i blodet eller i glykogendepoterne komme fra nedbrudt muskelvæv. Nice going, siger jeg bare...

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Der er et loft for hvor hurtigt kroppen kan omdanne fedt til energi hvilket ikke ændrer sig uanset status på dit blodsukker og glykogendepoter, og det er ikke ret meget energi under et træningspas der kommer fra fedt(ved lav intensitet ca. 50%: http://exercise.about.com/cs/cardioworkouts/l/aa022601a.htm, jo højere intensitet, jo lavere andel af energien under træning vil komme fra fedt). Derimod vil al den resterende energi der bliver brugt, som ikke kan findes i blodet eller i glykogendepoterne komme fra nedbrudt muskelvæv. Nice going, siger jeg bare...

Jeg fik vist ikke formulerede mig korrekt. Jeg er ikke enig med at man skal dyrke cardio på tom mave, men der sker altså en opprioritering af fedt og protein metabolism hvis blodsukker eller glykogendepoterne er lave. Den respiratorisk koefficient ændrer sig. Det er hormonelt regulerede. Præcis ligesom den gør efter hård cardio. Det er kroppens måde at spare på de hurtige reserver hvis nu skulle blive brug for det.

"Nice going, siger jeg bare"... tak for respekten, det vil jeg huske.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik vist ikke formulerede mig korrekt. Jeg er ikke enig med at man skal dyrke cardio på tom mave, men der sker altså en opprioritering af fedt og protein metabolism hvis blodsukker eller glykogendepoterne er lave. Den respiratorisk koefficient ændrer sig. Det er hormonelt regulerede. Præcis ligesom den gør efter hård cardio. Det er kroppens måde at spare på de hurtige reserver hvis nu skulle blive brug for det.

"Nice going, siger jeg bare"... tak for respekten, det vil jeg huske.

Betyder det så, at du mener det er en god ide at løbe på tom mave?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik vist ikke formulerede mig korrekt. Jeg er ikke enig med at man skal dyrke cardio på tom mave, men der sker altså en opprioritering af fedt og protein metabolism hvis blodsukker eller glykogendepoterne er lave. Den respiratorisk koefficient ændrer sig. Det er hormonelt regulerede. Præcis ligesom den gør efter hård cardio. Det er kroppens måde at spare på de hurtige reserver hvis nu skulle blive brug for det.

"Nice going, siger jeg bare"... tak for respekten, det vil jeg huske.

Sidste del var nu ikke rettet mod dig, men jeg kan godt se det nærmest ikke kunne læses på anden måde. Beklager. Det var mere sådan en generel kommentar til den gamle myte, og kommentaren skulle selvfølgelig have været adskilt fra det jeg skrev til dig direkte.

Link to comment
Share on other sites

Lige et kort spørgsmål til jeres diskussion om morgen træning på tom/ikke tom mave.

Jeg kan ikke se, hvorfor musklernes kulhydratdepoter skulle være halv tomme/tomme om morgenen, da det formentligt er blodglukosen, der har forsynet nervesystem mv. over natten. Så med mindre man træner med høj intensitet af relativ lang varighed, med høj varighed eller har halv tomme kulhydrat lagre af andre grunde, så kan jeg ikke se, hvorfor problemet skulle være så stort.

Det må alligevel være begrænset, hvor meget kulhydrat nervesystemet forbruger under arbejde kontra de arbejdende muskler.

Bare lige mit input,,

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se, hvorfor musklernes kulhydratdepoter skulle være halv tomme/tomme om morgenen, da det formentligt er blodglukosen, der har forsynet nervesystem mv. over natten.

Det kommer vel lidt an på hvordan man har spist dagen inden, hvor meget energi der er tilrådighed næste morgen, men det er langtfra et utænkeligt scenarie at være "low-on-fuel" om morgenen.

Så med mindre man træner med høj intensitet af relativ lang varighed, med høj varighed eller har halv tomme kulhydrat lagre af andre grunde, så kan jeg ikke se, hvorfor problemet skulle være så stort.

Men der er jo mange der træner med høj intensitet af relativ lang varighed, med høj varighed. Er det smart at de gør det om morgenen på tom mave? Tilsyneladende er der ikke meget at hente ved det vægttabsmæssigt, og på længere sigt kan det være uhensigtsmæssigt hvis man har en intention om at bevare ens muskelmasse, og om man er bodybuilder eller ej kan jeg ikke se hvorfor nogen skulle ønske det?

Jeg spurgte selv angående det her med at træne på tom mave her på sitet for en tre års tid siden og fik et par gode svar dengang fra bl.a. Elvirus:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=31671

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har det meget med energi-indtaget dagen før samt energi-forbruget, men det skriver jeg jo også...

Og man tømmer jo ikke bare sine kulhydrat-lagre i muskulaturen, så langt de fleste motionister har ikke det store problem her..

Men nej du har da ganske ret i, at man ikke vinder noget ved ikke at spise forinden... I fik det bare til at lyde, som om det var menigmands undergang!

Med alt respekt for svarere i den anden tråd bevaret, så præsenterer de jo ikke nogle facts... Pt. kan det lige så godt være en myte, at kulhydrat lagrene er halvtomme om morgenen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har det meget med energi-indtaget dagen før samt energi-forbruget, men det skriver jeg jo også...

Jeg kunne ikke læse nogen steder at du skrev noget om energiindtag dagen forinden, men lad nu det ligge..

Med alt respekt for svarere i den anden tråd bevaret, så præsenterer de jo ikke nogle facts... Pt. kan det lige så godt være en myte, at kulhydrat lagrene er halvtomme om morgenen :tongue:

Nej, jeg kan ikke lige huske Elvirus titel, men han har en relevant uddannelse indenfor området, og svarer generelt rimelig kompetent. Tror ikke han bare lukker skidt ud, men du behøver selvfølgelig ikke tro på noget af den grund. :smile:

Link to comment
Share on other sites

6. Det hjælper ikke at strække ud efter træning

Jeg vil godt sætte et stort spørgsmålstegn ved de forsøg der understøtte den påstand.

Det hjælper måske ikke på svære DOMS, men det er en god idé af så mange andre grunde.

Hvilke spørgsmåltegn er det du sætter? Er det ved undersøgelsernes udførsel eller deres resultater?

Som jeg husker det siger resultaterne at det ikke forebygger skader og reducerer muskelømhed, men at det er en god motivationsfaktor og at det kan give velvære. Derudover siger resultaterne vist osse at der ikke er undersøgt nok omkring blodgennemstrømning.

Min påstand er at undersøgelserne sikkert er gode nok, men det er overskrifterne i medierne der er for bredtfavnende. Jeg tror ikke at en undersøgelse nogensinde har sagt at udstrækning ikke virker. De har blot påpeget hvad det virker på (bevægeudslag) og hvad man ikke mener det virker på(doms og skadesforebyggelse).

Mht til skadesforebyggelse kan jeg dog være tilbøjelig til at være uening, da man ved øget bevægelighed kan ændre ved holdning og derved måske på sigt undgå visse holdningsrelaterede skader. Jeg tror dog at undersøgelserne beskriver fiber og sene skader ved sport, men det er et måske, for så godt husker jeg det ikke.

Var der i øvrigt ikke nogen der sagde at der måske var en lille effekt af reduceret doms efter meget hård træning?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke spørgsmåltegn er det du sætter? Er det ved undersøgelsernes udførsel eller deres resultater?

Som jeg husker det siger resultaterne at det ikke forebygger skader og reducerer muskelømhed, men at det er en god motivationsfaktor og at det kan give velvære. Derudover siger resultaterne vist osse at der ikke er undersøgt nok omkring blodgennemstrømning.

Min påstand er at undersøgelserne sikkert er gode nok, men det er overskrifterne i medierne der er for bredtfavnende. Jeg tror ikke at en undersøgelse nogensinde har sagt at udstrækning ikke virker. De har blot påpeget hvad det virker på (bevægeudslag) og hvad man ikke mener det virker på(doms og skadesforebyggelse).

Mht til skadesforebyggelse kan jeg dog være tilbøjelig til at være uening, da man ved øget bevægelighed kan ændre ved holdning og derved måske på sigt undgå visse holdningsrelaterede skader. Jeg tror dog at undersøgelserne beskriver fiber og sene skader ved sport, men det er et måske, for så godt husker jeg det ikke.

Var der i øvrigt ikke nogen der sagde at der måske var en lille effekt af reduceret doms efter meget hård træning?

Mine spørgsmålstegn er mest af alt en gentagelse af MZ's kommentare her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1300073

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1265190

Indtil andet er bevist har jeg ingen grund til at tro der henvises til nye resultater indenfor udstrækning/DOMS sammenhæng. Det er set før at de samme gamle forsøg popper op med nye overskrifter i dagspressen med mere eller mindre forkvaklede ekstrapolationer.

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig passe at samtlige forsøg er lavet på samme baggrund når der er lavet adskillige forsøg.

Her er der i hvert fald indsamlet data fra 10 forskellige forsøg som samlet understøtter at man ikke reducerer ømhed.

Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise

Jeg ved desværre ikke hvordan man kommer ind og nærlæser studiet, men det er der måske nogle der kan fortælle mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke læse nogen steder at du skrev noget om energiindtag dagen forinden, men lad nu det ligge..
eller har halv tomme kulhydrat lagre af andre grunde
Nej, jeg kan ikke lige huske Elvirus titel, men han har en relevant uddannelse indenfor området, og svarer generelt rimelig kompetent. Tror ikke han bare lukker skidt ud, men du behøver selvfølgelig ikke tro på noget af den grund. :smile:

Mit rationale peger bare i en anden retning, så nej jeg er ikke umiddelbart overbevist :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig passe at samtlige forsøg er lavet på samme baggrund når der er lavet adskillige forsøg.

Her er der i hvert fald indsamlet data fra 10 forskellige forsøg som samlet understøtter at man ikke reducerer ømhed.

Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise

Jeg ved desværre ikke hvordan man kommer ind og nærlæser studiet, men det er der måske nogle der kan fortælle mig.

Pubmed kommer man ind på ved at have abonnement, hvilket man kan købe sig til (i dyre domme sikkert) eller man kan arbejde/studere et sted der har adgang.

Ang studierne skriver de jo bl.a.:

"All studies were small (between 10 and 30 participants received the stretch condition) and of questionable quality"

Det eneste jeg kan se de skriver om den DOMS-inducerende træning er:

"Of the 10 included studies, nine were carried out in laboratory settings using standardised exercise protocols..."

- Hvad det så end er

Personligt strækker jeg bl.a. ud fordi:

- Jeg mister smidighed hvis jeg ikke gør det

- Manglende smidighed giver dårligere bevægelse

- Dårligere bevægelse giver uhensigtsmæssige belastninger der kan føre til skader

- Det er rart og giver en god følelse :smile:

- Jo længere tid jeg kan bevare min smidighed jo bedre regner jeg med at have det når jeg kommer på i årene. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til cardio för morgenmad har jeg i samråd med forskellige diætister prövet forskellige ting med mine svömmere.

Det som virker bedst for langt flest af dem er at fylde godt på tanken (spise) lige inden de går i seng om aftenen og så spise en smule om morgenen för træning (vi træner 5.30-7.30 mandag til fredag) om morgenen simpelthen for at have noget i mave og ikke være for sultne.

De fleste af dem har så også energi-drik med som de tager ca midt i træingen.

Dette fungerer fint for lang de fleste. Det er lidt forskelligt hvad de spiser om morgenen. Nogle skyr, andre bröd og igen andre diverse morgen produkter. Vi har prövet os frem til hvad der fungerer bedst for den enkelte.

Jeg har faktisk lidt et problem med vores evige trang til at aflive myte om fedt der forvandles til muskler. Jeg er udemærket klar over at det er sandt at det forholder sig sådan.

Jeg har dog oplevet en del venner (fornuftige kloge akademikere) som var glade for rationalet "jeg har mindre fedt og jeg har större muskler=fedt forvandlet til muskler" Det har hjulpet en del af dem væk fra det evegi fokus på kun at tabe sig og over på en mere balanceret tilgang til træning med gode resultater.

Når jeg hr prövet at forklare hvordan det hænger sammen har jeg mödt en del modstand da jeg derved er inde at pille ved deres motivation. Derfor er jeg nu holdt op med at prædikere mod denne myte medmindre jeg direkte bliver spurgt.

Link to comment
Share on other sites

Mit rationale peger bare i en anden retning, så nej jeg er ikke umiddelbart overbevist :cool:
Blodglukosekoncentrationen reguleres normalt ind på ca. 5,5 mmol × l

blod–1 ved et samspil mellem alle de her nævnte hormoner. Koncentrationen

kan »komme i fare« efter en nats faste, hvor leverglykogendepotet kan være

næsten tømt om morgenen, eller efter langvarigt arbejde (se side 261). Det er

her vigtigt at bemærke, at muskelglykogenet ikke direkte kan levere glukose

til blodet. Årsagen hertil er følgende: Nedbrydningen af glykogen til glukose

sker over et mellemtrin, glukose-6-fosfat (G-6-P). I musklerne mangler det

enzym, der styrer omdannelsen af G-6-P til glukose, og G-6-P, der ikke kan

trænge ud af cellemembranen, nedbrydes derfor i stedet videre til pyrodruesyre.

Hvis pyrodruesyren omdannes til mælkesyre, vil denne kunne transporteres

med blodet til leveren og her indgå i glukoneogenesen (Coris cyklus), og

på den måde medvirke til vedligeholdelsen af blodglukoseprocenten.

http://forlag.fadl.dk/sample/87-7749-454-7...-side-FIL-B.pdf

Fint nok. Glykogendepotet i leveren kan rumme omkring 80-100g(side 8/224 i ovennævnte) og kan altså godt nå at blive noget nær tømt i løbet af en nats faste. Glykogen lagret i musklerne frigives først og fremmest under anaerobt arbejde(sådan forstår jeg ovenstående?) og vil nok ikke have den store betydning ifm. med træning af længere varighed som vores diskussion tager udgangspunkt i, så mit rationale siger mig at der er noget om snakken.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share