Ømme knæ


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Snakkede med en kollega idag som meget gerne vil gennemføre en Iron-Man. Hans problem er bare at når han intensiverer træningen, får han knæ-problemer. Det skal sige at han kun har trænet cykling, løb og svømning og derfor nok mangler lidt styrke omkring knæleddet.

Det jeg har foreslået ham er at starte langsomt op med lidt squat, evt bare bodyweight squats om aftenen til at inkorporere bevægelsen. Senere kan han så smide lidt vægt på og opbygge lidt styrke i leddet. Desuden har jeg selv haft gavn af eccentrisk træning ved en overbelastningsskade af knæet, og har foreslået at køre eccentrisk træning i benpressen.

Mht supps har jeg anbefalet 6g fiskeolie om dagen og eventuelt glucosamin.

Er der mere man kan gøre ved irritation omkring knæet??

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Snakkede med en kollega idag som meget gerne vil gennemføre en Iron-Man. Hans problem er bare at når han intensiverer træningen, får han knæ-problemer. Det skal sige at han kun har trænet cykling, løb og svømning og derfor nok mangler lidt styrke omkring knæleddet.

Det jeg har foreslået ham er at starte langsomt op med lidt squat, evt bare bodyweight squats om aftenen til at inkorporere bevægelsen. Senere kan han så smide lidt vægt på og opbygge lidt styrke i leddet. Desuden har jeg selv haft gavn af eccentrisk træning ved en overbelastningsskade af knæet, og har foreslået at køre eccentrisk træning i benpressen.

Mht supps har jeg anbefalet 6g fiskeolie om dagen og eventuelt glucosamin.

Er der mere man kan gøre ved irritation omkring knæet??

/Motta

Ved kun hvad der hjælper på skinneben(stav?), men det virker garanti garanteret også på hans knæ, hvis du vil betegne ham som skadet.

R I C E ;)!!!!

1zei23a.jpg

Edited by Sarborg
Link to comment
Share on other sites

RICEM er en teknik til akutte sportsskader og er ikke designet til at afhjælpe slidskader, ledsmerter eller lign.

Til emnet: Jeg ville da også tro at squat eller dødløft ville være fremragende til at afhjælpe problemet. Min begrænsede viden rækker desværre ikke til mere, end du allerede har forslået.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er til stabilitetstræning omkring knæet så er unilaterale bevægelser at foretrække istedet for powerøvelser såsom squat... prøv evt. bulgarian splitsquat og lunges i stedet dog kun med kropsvægt... her er det vigtigt at formen er god og antallet er gentagelser er mindre væsentligt... under både lunges og bulgarian splitsquat skal han fokusere på at knæet ikke må ryge til nogen af siderne... man vil typisk begynde at ryge indad især når man bliver mere og mere træt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest slettet25042014

ehm.. godt spørgsmål. Jeg har haft det samme problem, når jeg ror i roergometer.

Lige over mit knæ hæver det lidt. Det har noget at gøre med nogle vandsække der sidder ved leddene.

Hvis man laver noget der er hårdt pumper sækkene sig op for at skåne leddet, men det hjælper ikke just hvis man skal lave noget hårdt.

Har stadig lidt problemer med det, men det hjælper at slappe lidt af, siger ikke han ikke skal træne, men bare tage det lidt mere med ro når han træner. sætte belastningen lidt ned. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share