Hjælp til at tage på


esbt
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har et ret seriøst problem der har stået på længe...og nu skal der virkelig gøres noget!

Jeg har brug for nogle råd til hvordan jeg kan tage på, og få en normal muskuløs krop?

Jeg taber mig mere og mere konstant, og nu er det virkelig blevet for meget!

Min bygning kender i billedet af - jeg er typen der er ca 170cm høj, mega tynde arme og ben og meget usund og spinkel at se på i ansigtet, og absolut ingen røv til at holde bukserne oppe, hvilket ser meget sjusket ud!...Mit brystkasse er dog ikke for spinkelt (Underligt nok) og på maven er jeg meget tynd, men har dog alligevel altid helt udspilet mave. Så i kan godt høre det ser ikke for heldigt ud!

Mange folk har sagt til mig jeg bare skal begynde at æde helt vildt af fede og usunde sager, men der er bare to problemer - jeg har for det første ikke lyst til at leve total usundt. det må kan lade sig gøre at tage på og stadig have en sund kostplan?

det andet er at jeg begyndte at tage waightgainer, som sikkert ville hjælpe på længere sigt, men men da jeg har en meget nem temdens til at få bumser (acne) af at leve usundt, stoppede jeg da det begyndte at blomstre helt vildt op efter kort tid på waight gainer.

Håber virkelig der sidder nogen der kan give råd, eller måske har siddet med samme problem..for det er virkelig noget der går mig meget på i hverdagen!

Det skal dog siges at efter jeg stoppede min styrketræning for ca 1 år siden, er det blevet meget værre, så det er jeg godt klar over jeg skal ha gang i igen :-)

på forhånd mange tak

Link to comment
Share on other sites

Ville være rart at vide hvor gammel du er og hvor meget du vejer.

Bagefter kan du notere en gennemsnitlig kost.

Jeg er selv af din type, men det er højst sandsynligt noget sludder du ikke kan tage på. Det er desuden noget lort at råde dig til at spise en masse usundt, junk osv. Hvad skal det gavne? Din krop kan da ikke leve på dårlig ernæring, og hvis du vil vokse skal den specielt bruge noget rigtig mad.

Du bliver nødt til at holde et energioverskud på måske 500kcal og derover. Tænk over hvor meget din krop egentlig har brug for og så spis derefter. Det ville klart være at anbefalde du begyndte at træne, da du på den måde ikke bare tager fedt på men samtidig har gode muligheder for at opbygge noget muskelmasse og dermed få en bedre holdning. Som det lader til du kunne bruge ud fra din beskrivelse :)

Tror det var alt for nu, så skriv lidt mere info, og prøv nogle af de ting jeg siger. Btw weightgainer gør jo ikke alt arbejdet, du skal spise godt derudover, det er et kosttilskud du ikke nødvendigvis har brug for....

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar mrfunch

Det var sku lækkert med et seriøst svar, du virker til at vide hva du snakker om :-)

Jeg vil nu prøve at kradse noget mere info om mig selv ned:

Højde: 170cm

Vægt: Mellem 63 - 66 kg

Alder: 27 År

En typisk dagskost for mig ser sådan her ud:

Morgenmad: Havregryn med sukker

Formiddag: 1-2 stykker frugt (æbler/Banan/Pære)

Middag: 2 stykker rugbrød med Tun/leverpostej

Eftermiddag: Yogurt og et par gulerødder

Aftensmad: Arbejder tit om aftenen, så hver anden dag bliver noget useriøst noget som feks 2stk pølsehorn fra 7eleven :-(

Men ellers de andre er det som regel noget med pasta og salat til.

senere på aften: får jeg næsten altid en eller anden form for noget slik / Chips / Sodavand

- Spiser jeg forkert? er der noget der virkelig ville være godt at begynde og spise for mig? hvordan ligger en typisk dags kost for dig?

- Udover alt dette kan jeg sige jeg ryger desværre alt for meget ca. 15 smøger om dagen...arbejder stadig mod at kvitte det lort!

- Jeg løber 4km hver anden morgen inden arbejde. ved ikke om det er en dum ide så jeg taber mig mere af det? Jeg ville virkelig være ked af at undvære det ihvertfald!

Håber det er noget der kan bruges :-)

Link to comment
Share on other sites

Der er jo ikke noget at sige til du ikke tager på, du spiser jo ingenting.

+1

Du indtager måske omkring 1000 kcal, hvor du nok skal have 3000 for at tage på. Spis spis spis. Spis hvad du har lyst til, men spis masser af det. Du bliver nød til at vænne din krop til spise mere. Hvis du gradvist øger din madmængde, kan din krop stille vænne sig til det, så du ikke føler dig mæt med det samme. Prøv at vænnne dig til at spise mindst hver 3. time, og indtage mindst 500 kcal hver gang. Hvad de 500 kcal består af er egentlig ikke så vigtigt, så længe kalorierne er der (prøv og se om du kan få mindst 20-30g protein hver måltid). 6 måltider om dagen á 500kcal, så skulle du være godt på vej. Start din styrketræning igen, måske 3x om ugen eller lign. så du kan tage nogle muskler på.

Det er rigtigt fast-food ikke er sundt for kroppen selvfølgelig, men til at gaine muskelmasse kan det faktisk være ganske fint, da det ikke mætter lige så kraftigt, men du får en masse kalorier. Det er noget du skal gøre op med dig selv, om du har lyst til selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Hej esbt,

Jeg har/har haft samme problem som dig: 1,72 m, 62 kg, spinkel og umuskuløs. Jeg har altid løbet meget og var i god form - men en slapssvans!

Jeg besluttede mig for at gøre noget ved det 1. december sidste år, hvor jeg meldte mig ind i det lokale fitnesscenter og samtidig gennemgik mine spisevaner meget kritisk. Jeg tæller ikke kalorier og den slags, men tog udgangspunkt i tommelfingerreglen om, at man skal indtage 2 til 2,5 gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag, hvis man ønsker at øge sin muskelmasse.

KOSTEN:

Over en periode på en uge skrev jeg alt ned, hvad jeg spiste og drak. Jeg har altid haft en idé om, at jeg levede sundt, for jeg spiser aldrig fastfood og får altid god sund hjemmelavet mad, masser af frugt etc. Jeg blev overrasket; der gik stortset ikke en dag, hvor jeg ikke indtog en eller anden form for usund mad/drikke f.eks. en basse på arbejdet, en øl, cola, en mars, en skål is etc. Til gengæld indtog jeg kun omkring halvdelen af den ønskede proteinmængde!

For at komme alt det usunde til livs aftalte jeg - med mig selv - en 5-2 regel: 5 sunde dage, og så må jeg være usund med måde fredag og lørdag aften. Lidt udfordrende at overholde i starten, men nu går det helt af sig selv. Reglen har efterhånden automatisk ændret sig til at være 6-1...! Jeg tror, at det bliver for surt og svært at overholde, hvis man på fanatisk vis afskærer sig fra alt det, der smager godt.

Proteinproblemet løste jeg ved at spise mere proteinrigt (masser af fisk, magert kød, fiberrigt brød etc.). Derudover weightgainer lige efter træning og en proteinshake om aftenen, evt. i en smoothie. Der skal virkeligt ædes igennem for at indtage 130-140 g. protein om dagen.

esbt - se på din kost, især din junk-aftensmad og sofasnolderet. Der kan du hente meget. Glem de "gode" råd om at spise kager, snolder, drikke piskefløde osv. Det er fedt og sukker - og det bliver du fed af. Den måde ønsker du ikke at tage på på.

TRÆNINGEN

Uden træning vokser mullerne ikke - meget simpelt! Vil du tage muskelmasse på - så træn! Weightgainer alene giver ikke større muskler.

Jeg har trænet fullbody 3-4 gange om ugen og derudover løbet 2-3 gange om ugen - i gennemsnit 1 "fridag" om ugen.

På de knap 11 måneder jeg har været i gang, har jeg taget 2½ kg på, hvilket ikke syner af ret meget. Jeg har dog jf. målinger fra fitnesscenteret sænket min fedt-% fra 14 til omkring 9 og tabt 2 kg fedt (ses tydeligt på min mave :-). Jeg har således netto taget omkring 4½ kg. muskelmasse på ved at træne og spise mere fornuftigt - og uden brug af 'krudt'. Når jeg ser på min krop nu i forhold til billeder taget for 11 måneder siden er jeg godt tilfreds med resultatet.

esbt - jeg håber, du kan bruge mine erfaringer som inspiration. Det kræver lidt stædighed at komme af med de gamle lortevaner, men det betaler sig.

- Jimmy.

Link to comment
Share on other sites

Proteinproblemet løste jeg ved at spise mere proteinrigt (masser af fisk, magert kød, fiberrigt brød etc.). Derudover weightgainer lige efter træning og en proteinshake om aftenen, evt. i en smoothie. Der skal virkeligt ædes igennem for at indtage 130-140 g. protein om dagen.

En normal person indtager ca. 150g protein på en dag.

Link to comment
Share on other sites

En normal person indtager ca. 150g protein på en dag.

Det er meget muligt at en 'normal' person indtager 150 gram protein på en dag - og i så fald er jeg ikke normal!

Jeg har regnet efter og har derud fra konstateret, at jeg ikke gjorde det, selvom jeg spiste meget 'normalt'.

- Jimmy.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt at en 'normal' person indtager 150 gram protein på en dag - og i så fald er jeg ikke normal!

Jeg har regnet efter og har derud fra konstateret, at jeg ikke gjorde det, selvom jeg spiste meget 'normalt'.

- Jimmy.

Det er selvfølgelig også bare en "gennemsnitstal", og dermed ikke alle personer selvfølgelig. Men husk på der findes protein i rigtig mange fødevare. Samtlige mælkeprodukter indeholder protein, det inkludere is, ost, yoghurt osv. Æg og bønner f.eks. indeholder også protein. Mange "almindelige" mennesker indtager mere protein end de selv går og tror faktisk. Bare lige en service oplysning.

Link to comment
Share on other sites

Hej, er det et tal du har noget sted fra?

Jeg tror nu godt det kan passe, det antal af overvægtige der findes taget i betragtning, men ellers synes jeg det lyder som ret meget, gennemsnitligt set.

Det er det sikkert også. Det er noget min læge sagde til mig engang vi snakkede om proteinindtagelse, har ikke set nogen tal på det, så er ikke engang sikker på det er 100% korrekt. Det er selvfølgelig ikke et tal trådstarter kan bruge til særlig meget, det var mere det med at "der skal virkelig ædes igennem for at indtage 130-140g protein", jeg ikke lige kunne se logikken i.

Jeg tror personligt også det er rigtigt, at dem der vejer omkring 70kg ikke burde være "proteinliderlige", eller hvad vi skal kalde dem, da man forholdsvist nemt kan indtage 140g i løbet af en hel dag.

Link to comment
Share on other sites

Hej esbt,

Jeg har/har haft samme problem som dig: 1,72 m, 62 kg, spinkel og umuskuløs. Jeg har altid løbet meget og var i god form - men en slapssvans!

Jeg besluttede mig for at gøre noget ved det 1. december sidste år, hvor jeg meldte mig ind i det lokale fitnesscenter og samtidig gennemgik mine spisevaner meget kritisk. Jeg tæller ikke kalorier og den slags, men tog udgangspunkt i tommelfingerreglen om, at man skal indtage 2 til 2,5 gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag, hvis man ønsker at øge sin muskelmasse.

KOSTEN:

Over en periode på en uge skrev jeg alt ned, hvad jeg spiste og drak. Jeg har altid haft en idé om, at jeg levede sundt, for jeg spiser aldrig fastfood og får altid god sund hjemmelavet mad, masser af frugt etc. Jeg blev overrasket; der gik stortset ikke en dag, hvor jeg ikke indtog en eller anden form for usund mad/drikke f.eks. en basse på arbejdet, en øl, cola, en mars, en skål is etc. Til gengæld indtog jeg kun omkring halvdelen af den ønskede proteinmængde!

For at komme alt det usunde til livs aftalte jeg - med mig selv - en 5-2 regel: 5 sunde dage, og så må jeg være usund med måde fredag og lørdag aften. Lidt udfordrende at overholde i starten, men nu går det helt af sig selv. Reglen har efterhånden automatisk ændret sig til at være 6-1...! Jeg tror, at det bliver for surt og svært at overholde, hvis man på fanatisk vis afskærer sig fra alt det, der smager godt.

Proteinproblemet løste jeg ved at spise mere proteinrigt (masser af fisk, magert kød, fiberrigt brød etc.). Derudover weightgainer lige efter træning og en proteinshake om aftenen, evt. i en smoothie. Der skal virkeligt ædes igennem for at indtage 130-140 g. protein om dagen.

esbt - se på din kost, især din junk-aftensmad og sofasnolderet. Der kan du hente meget. Glem de "gode" råd om at spise kager, snolder, drikke piskefløde osv. Det er fedt og sukker - og det bliver du fed af. Den måde ønsker du ikke at tage på på.

TRÆNINGEN

Uden træning vokser mullerne ikke - meget simpelt! Vil du tage muskelmasse på - så træn! Weightgainer alene giver ikke større muskler.

Jeg har trænet fullbody 3-4 gange om ugen og derudover løbet 2-3 gange om ugen - i gennemsnit 1 "fridag" om ugen.

På de knap 11 måneder jeg har været i gang, har jeg taget 2½ kg på, hvilket ikke syner af ret meget. Jeg har dog jf. målinger fra fitnesscenteret sænket min fedt-% fra 14 til omkring 9 og tabt 2 kg fedt (ses tydeligt på min mave :-). Jeg har således netto taget omkring 4½ kg. muskelmasse på ved at træne og spise mere fornuftigt - og uden brug af 'krudt'. Når jeg ser på min krop nu i forhold til billeder taget for 11 måneder siden er jeg godt tilfreds med resultatet.

esbt - jeg håber, du kan bruge mine erfaringer som inspiration. Det kræver lidt stædighed at komme af med de gamle lortevaner, men det betaler sig.

- Jimmy.

Hey jimmy

tusind tak for dit total gennemarbejde svar, det er fedt at få så meget hjælp, du kom virkelig frem med nogle ting jeg vil tage til mig, og det giver selvfølgelig ekstra blod på tanden for at kæmpe for det, når man høre du er af samme bygning som mig, og du virkelig har fået gode resultater ud af det...det er sku virkelig flot og giver en som mig mod på at give det hele en eksta skalle :-)

så igen tusind tak!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share