søvn


BigB
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes jeg kan erindre en undersøgelse, der påviste, at det var mindre sundt at sove mere end 6-7 timer per nat. Det er bare svært når vagterne skifter :unsure:

Det er vel også stadig sådan at træningen skal kombineres med masser af søvn for at få det optimale ud af det, eller er det en skrøne, er det undersøgt?

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt at nogen har brug for 9 timer, mens andre kan klare sig med 7 timer. Men jeg nægter simpelt hen at tro at kroppen kan klare sig med 3-4 timers søvn. Og det er uanset om man træner hårdt eller ej.

Thomas

Vi mennesker er nu en gang forskellige og derfor ikke brug for det samme. 3-4 timers søvn er ikke meget, men det er nok for mig. Jeg kan ikke falde i søvn før kl. er en 3 til 4 stykker om natten og har ikke problemer med at stå op kl. 7. Hvilket må betyde at kroppen ikke har brug for mere.

Jeg vil komme med en påstand at fx 10 timers søvn er langt mere skadeligt for især træningen, da jo længere tid man ligger i sin seng, jo længere tid skal man bruge på at vågne igen. Hvis man er vant til at sove 10 timer hver dag, så er det klart, at man ikke kan "nøjes" med fx 3 timer, men hvis man har været vant til at sove 3-4 timer, så vil kroppens behov for søvn jo ikke være størrer.

Man skal huske på at søvn er en tilstand, hvor kroppen skal genvinde sin styrke, men når den så er genvundet, hvad skal man så med 5 timer ekstra. Konsekvensen er at man bliver mere træt.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg godt give dig ret i Faber. Da jeg arbejde fuldtid skete det jeg kun fik en 5 timers søvn. Når det skete og jeg skulle træne var det ikke noget stort problem.

Nu hvor jeg kun arbejder en 10 timer om ugen og derfor sover ca 10 timer hver nat, så gør en enkelt morgen vækning nas hvis der samtidig skal trænes den dag. Jeg tror kroppen langt hen ad vejen tilpasser sig til ens dagsrytme.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dage, dvs for 5-10 år siden, mente man at det var muligt at optræne en søvnbehov til det absolutte minimum. Man fandt ud af, at 4-5 timers søvn var tilstrækkeligt.

Nu er det commen sence (det alle ved er rigtigt), at det selvfølgelig ikke holder i virkligheden, kun i laboratorierne, hvor forholdene er optimale.

Den nyeste forskning siger 8 timers søvn til almindelig voksne, med almindigt hårdt arbejde, Teenagere 10 timer!! - så knægte i seng inden kl9, :lol: :lol: hvis i skal i skole kl. 8. Og til mor, lad nu knægten sove ud i weekenden. ;)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

I gamle dage, dvs for 5-10 år siden, mente man at det var muligt at optræne en søvnbehov til det absolutte minimum. Man fandt ud af, at 4-5 timers søvn var tilstrækkeligt.

Har du evt. nogle kilder du kan henvise til?

Og hvordan vil du så forklare at nogle folk kan nøjes med 3-5 timers søvn, uden at det påvirker dem?

Tag f.eks. Roberto Baggio (faber..)

Torben F.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share