Begynderløber


KiwiBird
 Share

Recommended Posts

Jeg har besluttet mig for at løbe! Men ja, er lidt forvirret ang. nogle ting omkring løb..

1. Jeg har valgt motions-online løbeprogram for begyndere, har kun løbet den første uge.. men jeg tænker, når man så engang er færdig med det program, kan man så direkte gå videre til motions-online program "løbeprogram for øvede"? Eller bør man vente? Ja, godt være jeg allerede sigter for højt, men er rigtig motiveret!

2. løbesko.. Jeg har nogle løbesko fra asics, som jeg synes føles behageligt at løbe i. Men hvor tit skal man købe nye løbesko? Jeg sigtede efter nogle gode løbesko til en rimelig pris, men hvor mange km skal man løbe før man skal sigte på nogle "bedre" løbesko? (her menes hvor man får en løbetest, og prisen nok er højere end gennemsnittet). Jeg ville ikke allerede købe dyre løbesko hvis løb ikke lige var mig..

3. Er løbebånd ligeså effektivt? Nu er vejret her sne, sne og atter sne, så det kunne være dejligt at træne indenfor. Ja, jeg kender den med der findes ikke dårligt vejr men kun dårligt løbetøj osv. men kan altså ikke løbe på glatte fortorv og snedækkede stier. Man kan jo justere stigningen på løbebåndet, så har tænkt at løbe 2 min. på lige vej, og de 2 min gående stigende. Eller skal jeg løbe måske flere m/km for at få den samme effekt udenfor?

Håber nogle kan hjælpe mig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har besluttet mig for at løbe! Men ja, er lidt forvirret ang. nogle ting omkring løb..

1. Jeg har valgt motions-online løbeprogram for begyndere, har kun løbet den første uge.. men jeg tænker, når man så engang er færdig med det program, kan man så direkte gå videre til motions-online program "løbeprogram for øvede"? Eller bør man vente? Ja, godt være jeg allerede sigter for højt, men er rigtig motiveret!

2. løbesko.. Jeg har nogle løbesko fra asics, som jeg synes føles behageligt at løbe i. Men hvor tit skal man købe nye løbesko? Jeg sigtede efter nogle gode løbesko til en rimelig pris, men hvor mange km skal man løbe før man skal sigte på nogle "bedre" løbesko? (her menes hvor man får en løbetest, og prisen nok er højere end gennemsnittet). Jeg ville ikke allerede købe dyre løbesko hvis løb ikke lige var mig..

3. Er løbebånd ligeså effektivt? Nu er vejret her sne, sne og atter sne, så det kunne være dejligt at træne indenfor. Ja, jeg kender den med der findes ikke dårligt vejr men kun dårligt løbetøj osv. men kan altså ikke løbe på glatte fortorv og snedækkede stier. Man kan jo justere stigningen på løbebåndet, så har tænkt at løbe 2 min. på lige vej, og de 2 min gående stigende. Eller skal jeg løbe måske flere m/km for at få den samme effekt udenfor?

Håber nogle kan hjælpe mig!

Hejdet

Vedr. pkt 2, så kan jeg kun anbefale at få lavet en løbetest. Noget af det mest demotiverende er et ødelagt knæ eller ligende. Jeg taler af erfaring. Jeg trænede for hurtigt og i forkerte sko i august, og mit knæ driller stadig. Så tag det stille og roligt og få lavet en løbetest hos Kaisersport, Marathonsport eller ligende forretning.

Det er sikkert mere effektivt at løbe i fri natur, men et løbebånd kan sagtens bruges. Det er bare sjovere at løbe udenfor. Men det er jo smag og behag.

God fornøjelse med dit løb.

Kofod

Link to comment
Share on other sites

1. Se tiden an. Når du er færdig med begynderprogrammet, kan du begynde at vurdere om du er klar til det næste program. Ellers findes der også andre programmer end Motion-Onlines, og uanset hvad er der sikkert et er passer til dit niveau.

2. Et par løbesko holder ca 1000 km.

3. Hvis du hellere vil løbe på løbebånd pga sne og koldt vejr er det helt fint. Løbebånd har både fordele og ulemper. Fordelene er at du kan sætte tempoet, og derfor kan presse dig selv maksimalt. Dog tror jeg ikke at det er behageligt for en nybegynder at have en maskine til at sætte tempoet.

Ulemperne er ovenstående, og flere aspekter af dårlig motivation. Du skal helt klart altid stræbe efter at løbe så meget som muligt udendørs, da dette nok vil være sjovere. Dette gælder måske ikke om vinteren, så derfor synes jeg bare at du gør hvad du vil.

Og så generelt:

Lad vær med at hænge dig for meget i alle mulige stupide regler og programmer. Selvfølgelig er det bedst at følge et kompetent program, og overholde almindelige retningslinjer, men hvis du bare kommer ud og løbe et par gange om ugen, og nyder det, behøver du ikke at bekymre dig om tempo, slavisk udøvelse af et program, og diverse produkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Kiwi

JEg er halvt igennem 5-10km og valgte selv at tage to uger imellem programmerne hvor jeg løb 5-6km pr. tur eller lidt kortere, afhængigt af hvad benene syntes. Skal ikke kunne sige om jeg kunne have fortsat direkte med 5-10-programmet, men tror det ærlig talt ikke. Selvom 5-6km ikke lyder af meget, er det jo meget hvis man ikke kan løbe meget længere, og sys helt sikkert den lille pause gav mig friskt mod og friske ben. Det skal lige nævnes at jeg fokuserer meget på at undgå skader og få en måske lidt langsom, men til gengæld sikker fremgang.

Nogle af de ting jeg har lært/oplevet igennem min relativt kortvarige løbekarriere (ca. 1år med desideret løbetræning)er:

1) Ordentlige sko ER alfa og omega. Skal lige siges, at jeg startede ud i noget af det usleste (bilkasko), hvilket måske gør at forskellen har været mere mærkbar for mig, da jeg gik over til new balance. Vil alligevel rådde folk til ikke at spare på skoene (køb selvfølgelig på tilbud, men ordentlige sko. Købte mine NB for ca. 700kr sat ned fra 13). Så hellere spare på løbekluns og sateliture, og alt det andet bras folk bruger deres dyrt tjente penge på :D

2) indlæg hvileuger i dit program. Hørte relativt sent om begrebet hvileuge, og ville ønske jeg havde lært dette noget før. Jeg holder hvileuge hver 4-5 uge, hvor jeg skærer intensitet og distance ned med ca. 20%. Det undrer mig egentlig at sådanne hvileuger ikke er indlagt i MOLs programmer? Vil rådde dig til også at gøre dette selv her i starten, hvor turene er meget korte, da det efter min mening giver benene et pusterum, og på den måde får man løst op for mange af de spændinger, der sætter sig i benene, når man løber programmerne.

3) Vær varsom med for lange/hurtige ture i starten. Syntes noget af det sværeste ved 5km-programmet var ikke at overskride distancen, eller løbe lidt længere og gå lidt kortere, men man bliver straffet for at være overmodig :D

Derudover så kan jeg kun ønske dig god løbelyst og garantere dig for, at du godt kan glæde dig til 5-10km-programmet. Det er meget sjovere at løbe varieret med lange ture og intervaller end de monotone gå/løbeture i det første program. Håber du kan bruge noget af det her, ellers må du jo bare lukke øjnene og forsøge at glemme det igen :D

VH

Link to comment
Share on other sites

Hey

Til pkt 2: Dyre løbesko til 1200 eller 1500 kroner er ikke nødvendigvis bedre end løbesko til det halve. De forskellige producenters dyre modeller er ofte belastet af bling-bling, dyrt design og markedsføringsudgifter. Det eneste, der betyder noget, er hvordan skoen virker for dig. Det klarer en sko til 600-800 lige så godt som en sko til det dobbelte - både med hensyn til pasform, stødabsorbering, holdbarhed mv. Men omvendt, hvis det er skoen til 1500 kroner, der passer DIN fod og løbestil perfekt, så er det den rette sko for dig.

Hvis dine Asics er gode at løbe i, så forsæt i dem. Men sørg for at få dem skiftet ud, når de har passeret 1000-1500 kilometer - holdbarheden afhænger dog meget af din løbestil, det underlag du løber på, din vægt mv. Men du vil formentlig ikke være i tvivl, når dine sko trænger til udskiftning, for så begynder du at få ondt i leddene, ømme skinneben mv. :devil:

Det er dog ikke værd at vente på at kroppen sender den slags signaler - hellere skifte i god tid :smile:

Det bedste grundlag for køb af løbesko får du ved at få lavet en løbestilsanalyse i en forretning, hvor de har speciale i løb.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg har besluttet mig for at løbe! Men ja, er lidt forvirret ang. nogle ting omkring løb..

1. Jeg har valgt motions-online løbeprogram for begyndere, har kun løbet den første uge.. men jeg tænker, når man så engang er færdig med det program, kan man så direkte gå videre til motions-online program "løbeprogram for øvede"? Eller bør man vente? Ja, godt være jeg allerede sigter for højt, men er rigtig motiveret!

2. løbesko.. Jeg har nogle løbesko fra asics, som jeg synes føles behageligt at løbe i. Men hvor tit skal man købe nye løbesko? Jeg sigtede efter nogle gode løbesko til en rimelig pris, men hvor mange km skal man løbe før man skal sigte på nogle "bedre" løbesko? (her menes hvor man får en løbetest, og prisen nok er højere end gennemsnittet). Jeg ville ikke allerede købe dyre løbesko hvis løb ikke lige var mig..

3. Er løbebånd ligeså effektivt? Nu er vejret her sne, sne og atter sne, så det kunne være dejligt at træne indenfor. Ja, jeg kender den med der findes ikke dårligt vejr men kun dårligt løbetøj osv. men kan altså ikke løbe på glatte fortorv og snedækkede stier. Man kan jo justere stigningen på løbebåndet, så har tænkt at løbe 2 min. på lige vej, og de 2 min gående stigende. Eller skal jeg løbe måske flere m/km for at få den samme effekt udenfor?

Håber nogle kan hjælpe mig!

1. Jeg vil opfordre dig til at huske, at programmer er vejledende. Der er mange ting som et program ikke kan tage hensyn til, som vægt, kost, alder osv. Derfor vil jeg anbefale dig, som de andre, at du føler efter i din krop. Når du har løbet i noget tid, så sæt evt. noget kort interval ind. Husk, at løb er en belastende sport for leddende, og du kan ikke skynde din krop.

2. Som tommelfingerregel siger de kloge at sko holder i 1000 km., men dette er jo med modifikationer. Træder du ikke godt i skoen, så holder de jo ikke så længe, så det kommer an på belastningen. Løb i dem, indtil de ikke er behagelige længere, men jeg ville ikke løbe over 1000 km. Som jeg tidligere skrev, så er løb belastende, så derfor skal dine sko bare være i orden. Ellers er prisen meget højere i form af skader og overbelastninger. Så få en løbetest, og nævn et prisleje for dem, så kan de helt sikkert hjælpe dig. Jeg vil altid kunne anbefale dig Kaiser Sport, som jeg har fantastiske oplevelser med.

3. Forskellen mellem løbebånd og asfalt er nok mest mentalt, tror jeg. Jeg kan godt lide den friske luft og skiftende scenarie, og det er sgu bare mere macho at løbe i vind og regn, end at løbe i et lukket lokale. :) Men det er min holdning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share