Hvilke tilskud er mest brugt???


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

Morten Z>>   Det er selvfølgelig en vigtig information for dem af os, der endnu ikke har prøvet et præperat, om det er dokumenteret at det virker eller ej. Men jeg må indrømme at der er meget psykologis effekt i dette, og hvis jeg har mærket en positiv effekt ved at bruge et præperat, vil jeg nu holde på at det virker (ihvertfald for mig), uanfægtet om det er bevidst eller ej!   Derfor kan jeg sagtens finde på at benytte fx. glutamin, på trods af at der ikke er en beviselig effekt, for mange personer herinde omtaler det positivt, så et eller andet må der da være ved det......  :)

Link to comment
Share on other sites

Aktiv restitution: i forsøgene har man har fremkaldt ømhed ved koncentreret excentrisk muskelbelastning. Herefter har man undersøgt ømheden ved at bede forsøgspersonerne give smertepoint når der trykkes på den ømme muskel med en standardiseret kraft, eller når musklen blev strukket til en given længde. Denne type af forsøg har som sagt vist, at der ikke er nogen lindring ved aktiv restitution.

Det er muligt, at den virkelige verden er lidt anderledes. Den normale trænings-muskelskade er måske mere moderat end den man har fremkaldt i forsøgene. Det er muligt at en moderat muskelskade kan lindres ved aktivitet, hvorimod en ekstrem muskelskade ikke kan.

Det er også muligt, at man oplever at det hjælper, men lindringen måske skyldes at man generelt er mere tilvænnet til stor træningsmængde i de perioder hvor man anvender aktiv restitution.

Det er også muligt at man oplever at det hjælper, fordi man tror det hjælper.

Glutamin: Jeg har flere gange overvejet at skrive en artikel om glutamin, men droppet det hver gang , fordi det bliver for kedeligt. Hvis man ellers sørger for at være dækket ind med kulhydrat og protein er der ingen effekt. Ikke sjovt at skrive om - ikke sjovt at læse om.

Hvis man vil vurdere om et givent kosttilskud virker på een selv, skal man være ekstremt pertentlig med ikke at ændre på noget som helst andet. Ofte er det jo sådan, at man kører på med kosttilskud i perioder hvor man "vil" noget. Den regnbuefarvede glutaminbøtte bliver derved en talisman, der minder dig om, at du lige har investeret 400 kr. i at være seriøs - og jo, det virker.

Link to comment
Share on other sites

Glutamin er den mest forekommende aminosyre i kroppen. Koncentrationen af frit glutamin i muskelceller er 20 mM svarende til ca. 50 % (af de FRIE aminosyrer).

Glutamin man indtager bliver i høj grad omsat direkte af celler i tyndtarmen. Herfra kan det blive sendt videre som glutamin eller efter omdannelse som andre aminosyrer. I det hele taget foregår der hele tiden en enorm ombytning af aminosyrer mellem tarmceller og muskelceller. Da musklerne i sig selv har en høj kapacitet for at danne glutamin udfra andre aminosyrer bliver glutamin aldrig et problem for muskelcellerne - der er masser af det hele tiden (med mindre man sulter sig selv).

Den sidste parentes er vigtig. Hvis man er i energiunderskud vil man kunne få en positiv effekt af glutaminindtag - men det vil man også ved at indtage et blandet protein (bedre effekt endda).

Link to comment
Share on other sites

/Niels> måske jeg skulle købe noget zink. Jeg har også læst et sted, at zink kan have en postitiv effekt på testosteron niveauet, men det er nok kun op til det niveau, hvor ens zink behov er dækket.

Hvis det virker på dig, så kan det jo også være, at det har en god effekt på mit bænkpress :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

>Andro4Life

1. Måske har det en positiv effekt på dig selvom litteraturen siger noget andet.

2. Måske er det bare noget du bilder dig ind (undskyld!).

3. Måske indtager du generelt for lidt næringsstoffer ift. din træningsmængde, hvorved glutamin (der kan omdannes til andre aminosyrer) gør, at du kommer tættere på dit optimale proteinindtag.

4. Jeg ved det ikke.

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes også vanadyl sulfate virkede rigtigt godt på mig....mine muskler var meget mere pumpede og mine workouts gik godt. Men så læste jeg at det rent faktisk ikke virkede.....og efter det har det ikke haft nogen virkning på mig.

Så næste gang I finder ud af at der er et kosttilskud som ikke virker så la lige være med at fortælle om mig det :sshh: :rolleyes2:

Link to comment
Share on other sites

lidt info om glutamin....

Glutamine: effects on the immune system, protein balance and intestinal functions]

Roth E, Spittler A, Oehler R

Wien Klin Wochenschr 1996 108:669-76

Abstract

Glutamine is the most abundant free amino acid of the human body. In catabolic stress situations such as after operations, trauma and during sepsis the enhanced transport of glutamine to splanchnic organs and to blood cells results in an intracellular depletion of glutamine in skeletal muscle. Glutamine is an important metabolic substrate for cells cultivated under in vitro conditions and is a precursor for purines, pyrimidines and phospholipids. Increasing evidence suggests that glutamine is a crucial substrate for immunocompetent cells. Glutamine depletion in the cultivation medium decreases the mitogen-inducible proliferation of lymphocytes, possibly by arresting the cells in the G0-G1 phase of the cell cycle. Glutamine depletion in lymphocytes prevents the formation of signals necessary for late activation. In monocytes glutamine deprivation downregulates surface antigens responsible for antigen preservation and phagocytosis. Glutamine is a precursor for the synthesis of glutathionine and stimulates the formation of heat-shock proteins. Moreover, there are suggestions that glutamine plays a crucial role in osmotic regulation of cell volume and causes phosphorylation of proteins, both of which may stimulate intracellular protein synthesis. Experimental studies revealed that glutamine deficiency causes a necrotising enterocolitis and increases the mortality of animals subjected to bacterial stress. First clinical studies have demonstrated a decrease in the incidence of infections and a shortening of the hospital stay in patients after bone marrow transplantation by supplementation with glutamine. In critically ill patients parenteral glutamine reduced nitrogen loss and caused a reduction of the mortality rate. In surgical patients glutamine evoked an improvement of several immunological parameters. Moreover, glutamine exerted a trophic effect on the intestinal mucosa, decreased the intestinal permeability and thus may prevent the translocation of bacteria. In conclusion, glutamine is an important metabolic substrate of rapidly proliferating cells, influences the cellular hydration state and has multiple effects on the immune system, on intestinal function and on protein metabolism. In several disease states glutamine may consequently, become an indispensable nutrient, which should be provided exogenously during artificial nutrition.

Link to comment
Share on other sites

Udemærket Pumba.

Der har i nogle år kørt en debat omkring glutamins indvirkning på immunforsvaret. Forskerne har ikke været enige. Specielt en gruppe anført af EA Newsholme har argumenteret kraftigt for at glutamin skulle styrke immunforsvaret. Newsholme gik faktisk så vidt, at han på kongresser gik rundt med en pose glutamin som han selv spiste af.

De indirekte indikationer på at ekstra indtagelse af glutamin skulle gavne er senere blevet efterprøvet i mere direkte studier, der ikke har kunnet vise en effekt. En af forklaringerne er, at glutaminniveauerne i blodet aldrig falder til kritiske værdier (i raske personer). Man kan derfor ikke bruge observationer fra syge mennesker, fordi disse ofte er underernærede og glutaminniveaurne her kan falde til kritiske værdier.

Så selv om glutamin er meget vigtig for en masse processer i kroppen er det ikke ensbetydende med at det gavner at spise ekstra glutamin.

Blandt flere kan jeg henvise til dette udmærkede review: Special feature for the Olympics: effects of exercise on the immune system: modification of immune responses to exercise by carbohydrate, glutamine and anti-oxidant supplements.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share