Hvilke tilskud er mest brugt???


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte spekuleret over hvilke kosttilskud der er de mest anvendte herhjemme. Byen hvor jeg bor, er jo en forholdsvis lille by, og der er ikke mange i den lokale muskeljoint som bruger kosttilskud. Og størstedelen af dem som bruger kosttilskud aner ikke rigtig hvordan de forskellige tilskud fungerer.

Hvilke tilskud bruger alle I andre???

Personligt bruger jeg følgende:

- Whey Protein pulver

- Dextrose

- Creatine monohydrate

- Vitaminer/Mineraler

- Glutamin

- BCAA (Branch Chain Amoni Acids)

- ECA

- Protein bars

Jeg vil gerne tilføje at BCAA er et overflødigt kosttilskud, da man får rigeligt med BCAA gennem proteinpulver og kost. Jeg er såmænd kun i besiddelse af det fordi det var noget jeg fik "kastet i nakken" i USA. Ellers kunne jeg ikke finde på at give penge for det.

Endvidere kunne jeg også godt tænke mig at høre om I favoriserer nogle producenter og fravælger andre, samt det grundlag hvorpå I gør dette.

Personlig favoriserer jeg følgende:

- Cytodyne Technologies, de "opfandt" Xenadrine RFA som absolut er min favorit når jeg skal rippe.

- Prolab, har altid fået billige tilskud fra Prolab, plus en ordentlig røvfuld reklame T-shirts.

- Star Nutrition, som er en underdog, jeg tror faktisk det er svensk, og det er sateme billigt. Og Glutamin er nu engang Glutamin så det kan man sgu lige så godt købe hvor det er billigst!

Producenter jeg ikke kan anbefale:

- Maxim, betal en milliard for protein pulver som med garanti vil give dig tyndskid. Ydermere kan du også betale en røvfuld penge for en bøtte creatine hvor man skal bruge en lup for at få øje på indholdet. Sjovt nok kører der i øjeblikket en reklame lige under det her vindue med 500 g maxim kreatin for 249 kroner. Det er et tilbud. Jeg giver ca 160 kr for 600 g Prolab Creatine + en Prolab T-shirt!!!

- MuscleTech, de er simpelthen for dyre, deres reklamer er for urealistiske og de anbefaler at men bruger det 4 dobbelte om dagen af diverse tilskud, i forhold til hvad der er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror udelukkende Brain tænkte i kosttilskudsbaner (det var også det dit spørgsmål gik på). Man kan godt få dækket sit protein behov igennem kosten. Det er tæt på umuligt at få dækket sit kreatin behov igennem kosten. Det var nok det han tænkte på i sin priotering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Siger du at det er umuligt at få 5 g creatine gennem sin kost. Det er jeg ikke helt enig i, for man får da creatine gennem kosten, men for at få 5 g skal man dog spise ulækkert meget kød. Og ja du du har ret i at mit spørgsmål gik på tilskud, men hvis han bruger protein som tilskud må det da være fordi han ikke får nok gennem kosten, og dermed burde han priotere det højst. Well, det er sgu også lige meget, jeg var bare interesseret i hvad I alle sammen bruger.

Hvad bruger du selv Thomas?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er studerende, så jeg har ikke råd til det store sortiment. Men min priorteringsliste, under optimale forhold ville være:

1. Protein pulver

2. Weightgain pulver

3. Kreatin

4. Vitamin/mineral tilskud

5. Essentielle fedtsyre (evt. hørfrø´s olie eller fiskeolie)

6. Glutamin

Alt andet er efter min mening ikke pengene værd.

På nuværende har jeg kun råd til weigtgainer eller protein pulver, alt efter behov. Og så en omgang kreatin i ny og næ.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>BrainRoid

Jeg kunne nu godt regne ud at du testede Glutamin ved at prøve det, men hvad lægger du mærke til når du "tester".

Jeg er bare lidt skeptisk fordi at man ikke kan få en umiddelbar virkning af Glutamin som man f.eks. får ved ECA. Derfor vil jeg mene at man skal bruge i en ret lang periode for at få en ide om at det er effektivt. Det samme gælder jo protein, men det ved du jo er nødvendigt derfor bruger du det. Det er det samme med Glutamin, man ved at aminosyren Glutamin er nødvendigt for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

min prioritets liste:

1.protein

2.wg

3.creatin

(alle spiser jeg så de burde måske ligge på samme plads).

4. vitamin piller og gensing (jeg ved ikke om de har nogen effekt på træningen, men jeg kan godt mærke at jeg er mere træt når jeg ikke har taget dem et par dage)

af produkter tar jeg bare det jeg kan få billigst. Det svinger lidt imellem Prolab og Performance. I øjeblikket er det performance...........

Link to comment
Share on other sites

Det er nemlig den imunforsvars styrkende effekt jeg lægger vægt på ved Glutamin. Jeg har før i dette forum fortalt hvordan jeg mærker en gavnlig effekt af Glutamin, men jeg repeterer det gerne.

Efter et hårdt træningspas, er jeg total flad. Mit imunforsvar er naturligvis også svækket. Da jeg lider af allergi overfor bl.a. hund og kat, er jeg meget overfølsom efter træningen pga det svækkede imunforsvar. Nu er det sådan at min kæreste har hund og kat, og dem kan jeg ikke være i nærheden når jeg har trænet. Men det var før jeg begyndte at bruge Glutamin. Når jeg suplementerer med Glutamin kan mit imunforsvar holde allergi generne nede, selv efter hårde træningspas. Så på den måde har jeg "testet" Glutamin og fundet det gavnligt, men ikke kun for BB og SL også for folk som generelt let bliver syg.

Link to comment
Share on other sites

OK, det var sådan en bar du mente, jeg kalder dem godt nok for energi bars, pga det relativt lille indhold af protein i forhold til indholdet af kulhydrater. Men de til gengæld heller ikke vildt dyre i forhold til proein bars. Jeg vil dog gerne have en bar der som minimum indeholder 25 g protein.

Link to comment
Share on other sites

MichaelEbeltoft ; som jeg har forstået det, så producerer kroppen selv disse aminosysrer (non-essential i dette tilfælde?), det skulle foregå i muskelvævet ved bla. nedbrydning af protein(syntese-jeg-skal-gi-dig-skal-jeg) .. som jeg kan forstå så er ideen at aflaste muskelvævet for disse funktioner, ved kunstigt at tilføre stoffet ... så vi får et højere protein indhold (og nitrogen ??) i musklen .. og det kan jo ikke være en ringe ting... jeg ville mene at jeg nok skulle kunne mærke effekten, eller ej efter 1 måneds tid ?

Link to comment
Share on other sites

Mine kosttilskud er begrænset til kreatin og multivitaminpiller. Jeg synes simpelthen protein pulver er ALT for dyrt, når man kan få det samme gennem god og velsmagende mad. Umiddelbart efter træning drikker jeg en ½ l. kakao skummetmælk og spiser en frugt.

Jeg skal til og i gang med en hård træningsperiode, så jeg overvejer at drikke 1 l. kakao efter træning samt indtage ekstra C og E vitamin (antioxidanter), for bedre at kunne restituere. Er der nogen der har gode idéer til hvordan man ellers forbereder sin krop på en hård træningsperiode?

Link to comment
Share on other sites

En af grundene til at de russiske vægtløftere var så gode, var efter signende ikke kun pga. deres overlegne træningsprincipper. Det skyldtes også at deres restitutionsfremmende aktiviteter var ekstremt udbygget. Her er en række aktiviteter som kan bidrage til restitutionen, i perioder med hård træning.

1. Ernæringsmanipulation

Det her er den mest åbentlyse. Sørg for at få nok kalorier, protein, vitaminer osv. osv. Kroppen skal have rigelig forsyning af både makro- og mikronæringstoffer.

2. Kontrast bade

En effektiv måde at fremme restitutionen på, er kontrast bade. Det mest effektive tidspunkt er umiddelbart efter træning, men det kan også benyttes dagen efter, hvis man er ekstrem øm og træt. Ideen går ud på at man skifter mellem kold (det koldeste som er muligt på en alm. bruser) og varmt (det varmeste man kan holde ud, uden at brænde sig). Ved at skifte mellem koldt og varmt, så øges blodgennemstrømningen igennem musklerne, hvilket skulle fremme resitutionen. Det kunne f.eks være 1 minut koldt, 1 minut varmt, 1 minut koldt osv. Afslut med koldt. Det er selvfølgelig en dyr affære, hvis man går det derhjemme.

3. Massage

Har man en massage kyndig kæreste, så er en god omgang deep tissue massage ikke af vejen. Det fremmer restitutionen yderligere.

4. EMS (muscle elektrostimulation)

Det er muligt at man kan grine af de sjove elektroder, som man kan købe, som efter sigende skulle kunne stimulere hypertrofi. De har dog et andet udemærket formål. Man kan sætte elektroderne på en øm muskel, og så vil stimuleringen virke som aktiv restitution (se næste punkt).

5. Aktiv restituering

Den bedste måde at fremme restitutionen på, er ikke som de fleste tror, at ligge sig på sofaen, og vente til man er klar igen. Er man ekstremt øm i benene, så gå en rask tur på en 20 minutters tid. Den forøgede blodgennemstrømning som opstår når musklen får lov at lave et meget lav intenst arbejde, fremmer restitutionen. Har man trænet tungt bænkpres, og er øm i brystmusklerne, så tag ned i centeret og snup 2 sæt x 30 reps med stangen. Det vil være bidragende til at fjerne ømheden hurtigere, og man vil være klar til at træne igen hurtigere, end hvis man bare lå på sofaen.

6. Optimale søvnforhold

Er man igang med en hård træningsperioder, og får man i forvejen lige i underkanten af hvad man har brug for, så prøv at forøg din søvnmængde med 1 times tid. Det er overraskende hvad en god komplet nattesøvn kan betyde for restitutionen, og ens træning.

Så træning er ikke bare så simpelt som at gå ned i centret og træne hårdt, og så gå hjem og passivt vente på at man er klar igen. Vil man træne under optimale forhold, så er restitutive tiltag en vigtig del af et træningsprogram.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pånær kontrastbadene og EMS, så har jeg allerede gang i de restitutive aktiviteter. Det jeg sigtede på med mit spørgsmål, var om der var nogle mirkoernæringsstoffer, som kan være gavnligt at "overdosere" med henblik på hurtig restitution. Jeg mener det må være hensigtsmæssigt at tage ekstra tilskud af antioxidanter (herunder C- og E-vit.) i perioder hvor man stresser sin krop ekstra meget (som fx i meget intensive træningsperioder).

Hvad med B vitaminer, er der noget dokumentation for at store indtag har gavnlige effekter på kroppen?

Link to comment
Share on other sites

MichaelE>

You lucky bastard... ;)  

Jahh, det er rart at have kontakter. Nu er jeg os så heldig at min far for en periode af 5år bor og arbejder på Manhatten i NYC...han er lige hjemme for weekenden og rejser tilbage onsdag. Han havde været så venlig at tage 2LB/907g Whey Protein(scoop of 22g/17g Protein) med til mig.. det kostede skam kun 19.77$:drool:

Ihh hvor jeg glæder mig til at besøge ham d. 17dec...skal købe en masse julegaver med hjem til MIG SELV!!!:greedy:  Hahahaha!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver nødt til at være en party-killer her.

Litteraturen understøtter faktisk at der ingen effekt er af følgende:

Glutamin. De studier, der er positive, har nogle metodiske svagheder, der gør, at de ikke kan modsvare de negative studier. Glutamin virker hverken muskelopbyggende eller immunforsvars-forstærkende.

Aktiv restitution. Selvom det kan være en god ide af andre grunde, så forsvinder ømheden ikke hurtigere. Ømheden mindskes ved akut opvarmning, men den følgende dag er ømheden den samme (der er lavet studier på dette).

Kontrastbade. Øger nok blodgennemstrømningen i huden, men næppe i muskulaturen.

EMS. Indrømmet - jeg har ikke set studier der undersøger dette ift. restitutionstid, men jeg er meget tvivlsom overfor, at dette skulle kunne afkorte restitutionstiden.

Kulhydrat, protein, kreatin og søvn er derimod sikre heste.

Link to comment
Share on other sites

Øv hvor er du kedelig Morten :)

Glutamin> kan jeg ikke sige noget til. Mente bare at det er blevet nævnt som værende en effekt.

Aktiv restitution> jeg har observeret at min ømhed forsvinder hurtigere hvis jeg bruger den muskelgruppe, som er øm. Om det betyder forøget restitution skal jeg ikke kunne argumentere for. Jeg har dog oplevet følgende. Har jeg trænet tungt squat, og efterfølgende har oplevet ømhed i benene, så kan da ofte gå flere dage før ømheden er væk. Hvis jeg ifølge mit program f.eks har skullet træne tung dødløft på et tidspunkt hvor jeg har oplevet ømhed i benene, så er ømheden pratisk talt forsvundet efter den hårde dødløft træning, som ikke kan undgå at aktivere benene. Forklaring ??

Kontrastbade> klart, blodgennemstrømningen vil øges i huden. Dette ses tydeligt på den kulør man får efter et konstrast bad. Det er muligt at det ikke øger blodgennemstrømningen i musklerne, men jeg kan mærke en lindring, hvis jeg har været rigtig øm i musklerne. Om ikke andet, så er det beskrevet i litteraturen at russerne har benyttet sig af kontrast bade. Det er selvfølgelig ikke ensbetydene med at det har noget på sig. Placebo effekten kan godt spille ind. Man er jo dejligt afslappet og frisk efter et kontrast bad.

EMS> ved ikke hvad studier der forelægger, men Zatsiorsky beskriver brugen af EMS i Science & Practice of Streng Training.

Når du siger at aktiv restitution kan være en god ide af andre grunde, hvad taler du så om ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har snakket med russiske styrkeløftere, så har kontrastbade været i egentlige bade. Dvs at hele kroppen nedsænkes i et bad med pulserende vandstråler, og perioderne i de forskellige bade var længere end 1 minut.

Ang. glutamin synes jeg at det har en effekt indtaget før sengetid sammen med en proteinkilde. Muligvis fik jeg bare ikke nok protein i dette måltid før.

Til Thomas ang. antioxidanter mv. så mangler du måske nogen hvis du ikke spiser ordentligt, og B-vitaminer pisser du bare ud. En multi-B fra supermarkedet før sengetid kan måske være nødvendigt hvis du har meget stor muskelmasse.

Rent anekdotalt så har jeg en tendens til at blive snottet i de perioder hvor jeg træner ekstremt meget, men efter jeg er begyndt med zink har jeg ikke været ramt.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share