MOLs beg. splitprogram eller TJs begynderprogram


tomcat
 Share

Recommended Posts

Godt nytår til alle!,

Raketterne er fyret af og alkoholen er fordampet forhåbentlig uden at have voldet alt for meget skade på hormonbalancen. Det er 2003, en frisk start og tid til at tage sig sammen! *host*.

Jeg har siden maj måned 2002 trænet relativt useriøst. Ustruktureret har jeg styret rundt efter mange forskellige meldinger og indtryk. Jeg har dog gennem de sidste 3 måneder fulgt et splitprogram skruet sammen af en instruktør (baseret på 3 split (formoder det er hvad det kaldes), hvor hver muskelgruppe kun trænes een gang om ugen). Målsætningen var og er øget muskelmasse.

Jeg har med interesse læst Thomas Jagds artikel FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE (http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=233) og er igrunden fristet til at kaste mig over det anbefalede program. Squat, DØDløft og Bent over barbell rows står dog på menuen i dette program. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at squat ihvertfald er en uhyre vigtig basisøvelse (hvis ikke den vigtigste), samtidig er det min opfattelse, at det er øvelser med en skræmmende høj frekvens af rygskader, hvis ikke de udføres korrekt? (myter og fordomme måske?). Alle øvelser kan naturligvis give skader, men netop ryg er nok den jeg har mindst lyst til at gamble med.

Iøvrigt er jeg heller ikke sikker på jeg kan klare ret mange Dips og Chin ups ;-)

MOLs begynder splitprogram (http://www.motion-online.dk/styrkeprogram_split.pdf) ser også forholdsvis interessant ud (nogen der har prøvet det?), hvor der specifikt arbejdes med en konkret målsætning på 2kg muskelmasse på 15 uger. Desuden er det 2 split, hvor det anbefales, at køre A og B 2 gange ugentligt, altså ialt 4 gange om ugen. Det harmonerer godt med TJs udtale om, at begyndere bør/kan træne de samme muskelgrupper flere gange ugentlig, imodsætning til hvad jeg har gjort indtil nu.

Netop nu hælder jeg mest til at kaste mig over MOLs program, men håber på at få noget feedback, da jeg stadig er temmelig grøn på området. Thanks!

/TomCat

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok satse på TJ's program eller f.eks. HST, det står beskrevet herinde og mange er glade for det (mig selv incl). Men det er godt at du har fået øjnene op for andet end 3 split, det er langt fra en optimal måde at træne på. Medmindre du er prof. BB på den anden side af 120 kg :D :D

Mht. skader, så ville jeg prøve at få en instruktør eller anden person med styr på øvelserne til at kontrollere din form. Hvis du kører øvelserne korrekt er der ingen skaderisiko. Hvis det er helt umuligt at få nogle kompetente folk til at kontrollere dine øvelser, kan du prøve at kigge på forskellige videoklip og beskrivelser af øvelser, og så starte med lav vægt. Der står så vidt jeg husker nogle udmærkede artikler om korrekt udførelse af øvelser inde på getbig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share